17360 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17360 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 18 jun 2014, 09:00

17360
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-06-16
Godkänt 1944-07-17

Nödlandning 1944-08-09. Märkning 4-röd A
Motor: STWC3 nr 1094
Besättningen ff kapten Rudenschöld, fsig furir Byström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar. Två tändstift urblåsta.
Skador flygplan: Fpl buk, fena, stjärtkon, landningsställskåpor, höger vingframkant, pejlram och antenngenomföringen deformerade. Propellerbladen avslagna.
Skador motor: Oljekylare med inklädnadsplåtar deformerade.
Beräknad reparationskostnad 30.000:- kr

Till SAABT för reparation. Ankom SAABT 1944-08-18. Reparation beräknas påbörjas 1944-09-01, beräknas klar 1944-12-01

Haveri 1945-01-30
Motor: STWC3 nr 1061
Orsak till haveri: Eld i motorkapell vid uppvärming av motorn.
Skador flygplan: Ett motorkapell uppbrunnet. Två propellerkapell eldskadade. Propellerbladen brända.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Haveri 1945-02-05
Motor: STWC3 nr 1061
Besättningen ff löjtnant Westerholm, fsig sergeant Eriksson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med snövall vid landning
Skador flygplan: Båda skidorna kass. Fällmekanismen kass båda sidor. Skador å kropp och mittvingar. Vingarna skadade. Två propellerblad kass.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Beräknad reparationskostnad 27.000:- kr

Till flygverkstad 1945-02-06 för reparation.
Till CVM 1945-06-08 för reparation. Motor typ STWC3 nr 1203 inmonterad. Klar 1945-11-26
Till F 4 1945-12-07
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV 1947-01-27 för liten översyn, motorbyte. Beräknas klar 1947-05

Haveri 1947-09-01
Motor: STWC3 nr 1335
Besättningen ff vicekorpral Gyhlenius (GFSU:19), fsig korpral Palmquist oskadad
Orsak till haveri: Pågående rullbanearbeten på fältet.
Skadornas omfattning: Fpl. Vänster vinge, vänster stabilisator- och höjdroderhalva, landställskåpa och vänster vingklaff skadade. Propellerbladen avslagna.
Beräknad kostnad 7.000;. kr

Överlämnat till F 8 som lån 1947-11-27
Till till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-05-28, klar 1949-06-22.
Till F 8 1949-06-29.
Överlämnat till F 16 1949-08-18 jämlikt FF skr MV 756:249 den 9/5-49
Motor typ STWC3 nr 1335
Kasserat 1953-05-30. Gångtid total 628 tim, efter LF 311 tim.
Senast redigerad av Leif Fredin 02 jul 2015, 09:43, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17360 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 dec 2014, 22:03

Leif skriver::
>>Haveri 1947-09-01
Motor: STWC3 nr 1335
Besättningen ff vicekorpral Gyhlenius (GFSU:19), fsig korpral Palmquist oskadad
Orsak till haveri: Pågående rullbanearbeten på fältet.
Skadornas omfattning: Fpl. Vänster vinge, vänster stabilisator- och höjdroderhalva, landställskåpa och vänster vingklaff skadade. Propellerbladen avslagna.
Beräknad kostnad 7.000;. kr>>

Enligt mina anteckningar hände det
1947-09-09
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst