17353 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17353 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 18 jun 2014, 08:51

17353
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-26
Godkänt 1944-06-08

Haveri 1944-06-12
Motor: STWC3 nr 1061
Ff korpral Mohlin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Kåpa å höger landningsställsben skadad.
Beräknad reparationskostnad 250:- kr

Nödlandning 1944-08-08
Motor: STWC3 nr 1061
Besättningen oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador flygplan: Fpl buk, fena, stjärtkon, landningsställskåpor, höger vingframkant, pejlram och antenngenomföringen deformerade. Propellerbladen avslagna.
Skador motor: Oljekylaren med inklädnadsplåtar deformerade.
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr

Till SAABT 1944-08-16 för reparation.
Anmäld klar 1946-04-01. Motor typ STWC3 nr 1096 inmonterad.
Till F 4 1946-04-12.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-07-17. Märkning 4-röd I
Motor: STWC3 nr 1232
Ff aspirant L E Sandblom oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador flygplan: Kroppen upptryckt och sönderriven på undersidan Bombdörrar, ett flertal spant, täck- och klädselplåtar på motorns undersida kass. Vänster vinge upptryckt i bakkant. Spryglar och stringers deformerade i bakkant. Höger yttervinge, täckplåtar deform. på vingens undersida. Bakkanten upptryckt. Strålkastarglas kass. Vingklaffen kass vänster vinge, upptryckt i bakkant. Vänster stabilisator deform. i framkant. Främre och bakre beklädnad å landningsställ kass. Hjulgafflar, fältstöttor och manövercylinderns kolvstång kass. Samtliga propellerblad kass.
Skador motor: Motorfundament kass. Kutsar kass. Främre motorring kass. Avgasrör kass. Oljekylare med luftintag och klädselplåtar kass.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Till CVM för haverireparation 1945-07
Till F 4 1946-04-12 med motor typ STWC3 nr 1096
Överlämnad till F 7 1947-06-13
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1948-06-01, klar 1948-11-11
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-11-01, klar för leverans 1949-12-22.
Till F 7 1949-12-23.
Överlämnat till F 3 1950-01-16 jämlikt CVV tpr 0922 14/1-50.
Gångtid efter LF 99.15 tim.
Motor typ STWC3 nr 1096. Gångtid efter SM 99.15 tim.
Överlämnat till F 1 som lån 1950-09
Återlämnat till F 3 1950-11-08 jämlikt FoB 84/50.
Gångtid total 724 tim, efter LF 153 tim.
Motor typ STWC3 nr 1096. Gångtid total 757 tim, efter SM 153 tim.
Kasserat 1953-05-30. Gångtid total 851 tim, efter LF 280 tim. Antal flygningar 949 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst