17349 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17349 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 17 jun 2014, 11:27

17349
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-10
Godkänt 1944-05-22

Haveri 1944-07-05
Motor: STWC3 nr 1082
Ff fänrik Stener oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Höger och vänster landställ + kåpa, vänster vinge, mittsektion vänster sida, bukkant skadade. Kroppen intryckt ovanför vänster bomblucka. Vänster bomblucka intryckt. Undre motorplåtar samt höjdroder vänster sida skadade. Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 21.000:- kr

Ankom SAAB/L för reparation 1944-07-22. Påbörjad 1944-08-01. Till F 4 1945-01-27 ´
Överlämnat till F 21 1945-02-02 som lån med motor typ STWC3 nr 1032

Haveri 1945-03-15
Motor: STWC3 nr 1032
Ff överstelöjtnant Berg oskadad
Orsak till haveri: Början till groundloop
Skador flygplan: Vagga, fällstötta, övre och manövercylinder, vänster landställ bytas.
Beräknad reparationskostnad 900:-kr

Återlämnat till F 4 1945-04-23
Överlämnat till F 14 1945-04-24 som lån

Haveri 1945-08-22. Märkning 4-gul F
Motor: STWC3 nr 1032
Ff fänrik Hoffberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl körde med ena hjulet ned i en grop på flygfältet i samband med inkörning.
Skador flygplan: Stora skador: Vänster vinge, landställ och propeller.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Överlämnat till F 7 1946-11-01 som lån
Återlämnat till F 4 1947-02-01
Överlämnat till F 7 1947-06-13
Till CVM 1948-04-09 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1262
Anmäld klar 1948-05-31.
Överlämnat till F 21 1948-06-05 jämlikt FF skr MF 756:37 av den 13.2.1948.
Gångtid total 370 tim, efter LF 370 tim.
Motor typ STWC3 nr 1262. Gångtid total 410 tim, efter SM 100 tim.
Märkning 21-blå G (1948-09)

Haveri 1949-01-13 vid F 21. Märkning 21-blå G
Gångtid totalt 407 tim
Motor typ STWC3 nr 1262. Gångtid totalt 447 tim. Efter SM 137 91 tim
Skadans omfattning, art och orsak
Motorstopp i plané före landning. Vid landningen, som skedde utanför fältet, gick fpl genom ett järnstängsel, varvid vänster vinge, vänster och höger landställskåpa, höger höjdroder och två propellerblad skadades. Reglagelägen efter landning: Propeller = 2550 r/m, gas = hälften, kompressor = 87 cm, blandning = mager, 1 cm bakom främsta läge och tankväljare = höger. Bränslemängd höger tank = c:a 120 l. Bränslemängden i vänster tank uppmättes efter avtappning till 75 l, varefter fpl uppställdes i vågläge, emedan planévinkeln ej var känd. C:a 90 l påfylldes vänster tank, bränslereservpumpen kördes till den slutade ”ta”, varefter kvarvarande bränslemängd uppmättes till 74 l. Med fpl i 10° planévinkel bör kvarvarande bränslemängd bli större än 74 l eller c:a 75 l, varför reservbränslemängden kan antas vara 75 l. Provning av bränsle- och tändsystem företagen u a. Motorn provkörd u a.

Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-06-29, klar för leverans 1949-08-26.
Till F 21 1949-09-05.
Märkning 21-52 (1950-04)
Försålt till Etiopien enl skr MV 30484 av 1953-10-13

Nummer 337
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst