17320 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17320 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 16 jun 2014, 11:27

17320
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-12.
Intagen för fortsatt montering 1944-07
Kontrollflygning godkänd 1944-08-31
Levererat till F 4 1944-08-31
Godkänt1944-09-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-12-06 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1141.
Anmäld klar 1946-03-29. Motor typ STWC3 nr 1060 inmonterad.
Till F 4 1946-04-27
Överlämnat till F 7 1946-11-08 som lån

Haveri 1947-01-08 vid F 9, Säve. Märkning 4-gul G
Motor: STWC3 nr 1060
Ff vicekorpral Gunnfors (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning fick fpl girtendens åt höger, vilken vid bromsning resulterade i att vänster landställsben vek sig.
Skadornas omfattning: Fpl: Landställ och vänster vinge skadade. Propeller:Bladen splittrade
Beräknad kostnad 10.000:- kr

Till CVM 1947-02-03 för haverireparation. Motor typ STWC3 nr 1060.
Kasserat 1947-04-11. Gångtid 412:35 tim. Antal flygningar 408 st.
Kassation upphävd 1947-05-12, fpl repareras vid CVM. klart till 95%
Anmäld klar 1947-05-19.
Till F 4 1947-05-22.
F 4 verkstad; reparation. Påbörjad 1947-11-20, klar 1948-01-30 (?)
Överlämnat till Fc 1948-07-30 som lån. Motor typ STWC3 nr 1060
Överlämnat till F 7 1948-11-01. Motor typ STWC3 nr 1060
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-08-16, klar för leverans 1949-09-12.
Till F 7 1949-09-22.
Överlämnat till F 4 1950-02-22 jämlikt FoB 12/50 p 22.
Gångtid efter LF 247.35 tim.
Motor typ STWC3 nr 1119. Gångtid efter SM 77.10 tim.

Haveri 1950-04-20
Gångtid efter LF 258.10 tim.
Den skadade detaljens typ propeller Vp 2T nr 4575. Gångtid 258 tim
Skadans omfattning, art och orsak
Vid utkörning till start med Sk 14 nr 689 felbedömde ff avståndet till ett på linjen stående fpl typ B 17, varvid höger vingspets stötte mot B 17 stillastående propeller. Härvid skadades propellerskoningen obetydligt och en buckla utan betydelse för flygsäkerheten uppstod på Sk 14 vingframkant.
Rapportörens åtgärd
Propellern översändes CVM för rep.

Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-11-28 (?), klar 1952-06-20
Lån till Svensk Flygtjänst AB 1953-01-03

Registrerat SE-BWC

Disponerad av AVIA, Visby från 1959
Kasserat 1967-04-17 med motor typ STWC3 nr 1079. Flygplanet, med motor, propeller, flygradio Fr7, instrumentering och övrig utrustning, som f n är uppställt hos AB AVIA, Visby som reservmateriel för fpl 17239 (SE-BYH), skall bevaras för ev museiändamål enligt FF senare direktiv.

Museifpl i Egeskov, Danmark
Senast redigerad av Leif Fredin 16 mar 2016, 16:07, redigerad totalt 6 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17320 B 17A

Inläggav Johnny Comstedt » 12 jan 2015, 22:50

I Danmarks tekniska museum, Helsingør 2012: https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 17320 B 17A

Inläggav Lars Larsson » 23 aug 2021, 15:33

17320.JPG


Och ytterligare en bild från Helsingör, den här gången från 2019-08-01.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron