17318 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17318 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 16 jun 2014, 11:23

17318
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-12.
Intagen för fortsatt montering 1944-07
Kontrollflygning godkänd 1944-08-30
Levererat till F 4 1944-08-30
Godkänt 1944-09-08

Haveri 1945-01-11, märkning 4-röd A
Motor: STWC3 nr 1151
Besättningen ff kadett Hanzén, fsig furir Svedberg oskadad
Orsak till haveri: Kollision med snövall vid start
Skador flygplan: Landningsställ, fällmekanism, tanklucka samt vänster och höger vinge skadade. Båda skidorna kass. Propellerns samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 7 1946-10-29 som lån
Återlämnat till F 4 1947-01-27 med motor typ STWC3 nr 1057
Märkning 4-gul T (1947-04)
Överlämnat till F 7 1947-06-20
Till CVM 1948-04-09 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1057
Anmäld klar 1948-06-17.
Överlämnat till F 18 1948-06-30 jämlikt FF skr MV 756:37 av den 13.2.1948.
Gångtid total 518 tim, efter LF 215 tim.
Motor typ STWC3 nr 1057. Gångtid total 512 tim, efter SM 215 tim.
Till CVV 1949-02-28 för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-03-01, klar 1949-04-12.
Till F 18 1949-04-19.

Haveri 1949-04-30 vid F 9.
Gångtid efter LF 272.45 tim.
Motor typ STWC3 nr 1057. Gångtidefter SM 272 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning gick fpl på nosen. Före ingång på landningslinjen kontrollerade ff, att bromstryck fanns i hydra-ulsystemet genom att bromspedalerna trycktes ned och därefter släpptes upp. Allt verkade fullt normalt. Landningen, som skedde på permanent bana, var en normal trepunktslandning med höjdroderspaken fullt tillbakaförd. Omedelbart efter sättningen åkte stjärten upp och visade tendens att vilja gå på nosen. Enligt ff voro bromsarna ansatta trots att icke bromspedalerna rördes. Då hastigheten gick ned styrde ff fpl av banan samtidigt som fpl långsamt gick över på nosen. Landningssträckan var 175 à 100 m. Före starten hade bromsarna provats u a.
Rapportörens åtgärd
Närmare undersökning och iordningställande av fpl utföres vid F 9.
Vid kontroll av hjulställ upptäcktes att:
lamellspel i bromsinstas vänster var 0,8 mm
lamellspel i bromsinsats höger var 0,6 mm
distansbricka i bromsinsats höger var ersatt med en stållamell
fiberring i bromsinsats vänster hade fastnat. (för liten innerdiameter).
återföringsfjädrar i bromsinsats höger voro urlöpta.
samtliga lameller hade skurit.
Rapportörens åtgärd
Nya bromspaket monterade.

Överlämnat till F 4 1950-02-28 jämlikt FoB 12/50 p 22.
Gångtid total 626 tim, efter LF 321 tim.
Motor typ STWC3 nr 1314. Gångtid total 315 tim, efter SM 23 tim.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-01-24, klar 1951-10-25
Lån till AVIA, Visby 1952-11-29

Registrerat SE-BWA

Försålt till Svensk Flygtjänst AB jml INKS/AB nr 98175 av 1959-09-26
Disponerat av AVIA, Visby
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst