17304 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17304 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 16 jun 2014, 08:35

17304
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-11.
Intagen för fortsatt montering 1944-06
Kontrollflygning godkänd 1944-08-18
Levererat till F 6 1944-08-18
Godkänt 1944-08-28

Haveri 1945-04-04.
Motor: STWC3 nr 1143
Ff fänrik L Olsson oskadad
Orsak till haveri Olåst sporre (fel å sporrlås)
Skador flygplan: Samtliga propellerblad, undre motorplåt, luftintag för oljekylare, vänster bomblucka och landställskåpor kass. Vänster vinge, vingspets, skevroder och vingklaff skadade. Fasta hjulförklädnaden, fällstöttor och manövercylindrar skadade. Sättning o kropp (spant 0) och vänster vinges infästning.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-09-27. Märkning 6-röd D
Motor: STWC3 nr 1143
Ff fänrik Sandblad oskadad
Orsak till haveri: Dåligt väder, landningsklaff gick ej ut.
Skador flygplan: Propellerbladen avbrutna. Höger och vänster landställ stukade. Vänster höjdroder söndrat.
Skador motor: Cylinder nr 8; ventilhus sönderslaget. Oljekylare stukad.

Nödlandning 1946-03-04
Motor: STWC3 nr 1104
Besättningen fänrik K L Wallin (FFSU), fsig furir Ryberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Dåligt väder.
Skadornas omfattning: Fpl: Bombluckorna intryckta. Sta 4H svagt intryckt i bombrum. Motor: Buckla på nosring. Oljekylarförklädnad deformerad. Propeller: Bladen avbrutna. Utrustning: Hängantenn och pejlram.
Beräknad kostnad 4.506:- kr

Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-10-28, klar 1947-01-28
Till CVM 1948-02-19 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1044
Anmäld klar 1948-06-09.
Överlämnat till F 8 1948-06-11 jämlikt FF skr MF 756:37 av den 13.2.1948.
Gångtid total 468 tim, efter LF 194 tim.
Motor typ STWC3 nr 1044. Gångtid total 490 tim, efter SM 194 tim.
Till CVV 1949-02-25 för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-02-28, klar 1949-04-08
Till F 8 1949-04-12.
Kasserat 1952-01-23. Gångtid total 558 tim, efter LF 285 tim. Antal flygningar 621 st. Anmärkningar: Rubr fpl har förrådsförvarats under 2 års tid. För att fpl skall kunna iståndsättas, erfordras att LF, MB och SP utföres. Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande kr. 15.000:-. Lämpligt för tillvaratagande av reservdelar samt övningsobjekt i räddningstjänst.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17304 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 jun 2019, 20:31

17304 B 17A
...
Bild av Nödlandning 1946-03-04
https://digitaltmuseum.se/021017755417/f6-karlsborg-1946-nodlandning-med-b17-17304-vid-glommerstrask-pga-daligt
1104 var motor nr. vid tillfället
F6- G enl. fotot.
Vid Glommersträsk
lite till...
https://digitaltmuseum.se/021017755425/ ... pga-daligt
https://digitaltmuseum.se/021017755422/ ... pga-daligt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst