17291 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17291 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 15 jun 2014, 10:48

17291
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-02
Levererat till F 4 1944-06-02
Godkänt 1944-06-13

Haveri 1944-12-01. Märkning 4-röd E

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-07-13 med motor typ STWC3 nr 1076; liten översyn och stor motoröversyn. Beräknas klar 1945-11-15

Till F 7 flottiljverkstad 1947-03-21; liten översyn. Påbörjad 1947-04-09, klar 1947-06
Överlämnat till F 7 uppbörd 1947-03-22

Haveri 1947-06-16
Motor: STWC3 nr 1257
Ff löjtnant J Andersson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med parkerad personbil. Personbilen var felaktigt parkerad. Bilen var skymd från fpl förarsits.
Skadornas omfattning: Fpl:Propellerbladen avslagna. Vänster främre landställskåpa deformerad.
Bil: Högra bakre stänkskärm tillbucklad. Bakre störfångare intryckt. Båda dörrarna å höger sida tillbucklade. Glasruta högre främre dörr krossad. Biltaket höger sida intryckt.
Beräknad kostnad fpl 1.600:- kr. Bil 1.125:- kr

Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-08-10 (?), klar 1947-09-11

Haveri 1948-09-09. Märkning 7-gul D

Till CVV; undersökning. Påbörjad 1948-11-15, klar 1949-05-27

Haveri 1949-09-19.
Gångtid efter LF 62.55 tim
Motor typ STWC3 nr 1005. Gångtid efter SM 62.55 tim.
Besättningen ff furir 124-10-47 Dragelin, fsig korpral 92-5-47 Risberg oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid inkörning efter landning gick sporren in, varvid stjärtkon, spinfena samt spant sta 6855 och sta 7135 intrycktes. Vid kontroll av stötdämparen befanns, att luften gått ur på grund av läckage i påfyllningsventilen. Genom den onormala påfrestning som härigenom uppkommit har låset i manövercylindern släppt och sporren infällts. Markytan där infällningen skedde var mycket ojämn.
Rapportörens förslag till åtgärd
Manövercylinder för sporre och påfyllningsventil för stötdämpare utbytta. Fpl repareras vid F 7 flygverkstad.

Överlämnat till CVV jml MV 817:10 av 1950-01-24
Försålt till Etiopien 1951-01-24

Nummer 318
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17291 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 mar 2018, 17:30

17291 B 17A
....
Om Haveriet 1948-09-09. Märkning 7-gul D

Haveri 1948-09-09 med 17291.....vid start F1 nödlandar Augustsson (2:a div F7)....Plats nö stranden
Björnön,1500 m syd F1...i 2 dm vatten...kostnad beräknades till 11000:-...motorstörning
Hos Kra finns bilder....(har ej dessa )...repareras
Motor nr. 1334 som hade då 498,30 ggt
Samt att man anger propeller: VDM 32 nr 4585..

EVENTUELLT visar dessa bilder detta hav.
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B01E8DB
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B006AFE
Tillägg..bilderna från Fb F1 kamratförening

Nåväl planet kom i luften igen och hamnade senare i Etiopien 1951-01-24...Nummer 318
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst