17276
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1943-12-30 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-01-14
Haveri 1944-05-25, märkning 6-25
Motor: TWC3 nr 3031
Besättningen ff kadett Arp. fsig korpral Andersson oskadad
Orsak till haveri:Kollision vid körning på marken. [med Sk 11 nr 599]
Skador flygplan: Höger vinges framkant krossad. Höger främre landningsställsförklädnad med upphängningsstag krossat.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr
Överlämnat till F 7 1944-09-07. Motor typ TWC3 nr 3031
Nödlandning 1944-12-05 i Vänern utanför F 7. Märkning 7-gul P
Motor: STWC3 nr 1197
Besättningen ff kadett Dahlström, fsig vpl Magnusson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar till följd av bränslebrist.
Skador flygplan: Ett antal kroppsspant hoptryckta. Fr bakre kastbara huven försvunnen. Höger höjdroderhalva avknäckt. Diverse plåtar till oljekylarinst. tillbucklade m.m.
Skador motor: Propellerns samtliga blad avslagna.
Beräknat reparationskostnad 18.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1947-11-05, klar 1948-06-21
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-20, klar för leverans 1949-10-20.
Till F 7 1949-10-25.
Överlämnat till F 14 1949-10-26.
Gångtid efter LF 201.20 tim.
Motor typ STWC3 nr 1270. Gångtid efter SM 126.00 tim
Överlämnat till F 12 1950-02-24 jämlikt FoB 12/50 p 22.
Gångtid total 722.55 tim, efter LF 206.10 tim.
Motor typ STWC3 nr 1270. Gångtid total 731.40 tim, efter SM 130.50 tim.
Kasserat 1953-05-30. Gångtid total 815 tim, efter LF 298 tim. Antal flygningar 832 st. Motor typ STWC3 nr 1270, gångtid total 824 tim, efter SM 223 tim.