17264 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17264 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 12 jun 2014, 13:06

17264
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-12-21 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-01-07

Haveri 1944-03-15, märkning 6-39
Motor: TWC3 nr 3479
Besättningen ff vpl Sjögren. fsk vpl Lundeman oskadad
Orsak till haveri: Påkörning av snövall vid start.
Skador flygplan: Vänster höjdroderhalva skadad, skidspetsarna tillbucklade.
Beräknat reparationskostnad 800:- kr

Haveri 1944-07-18. Märkning 6-46
Motor: TWC3 nr 3479
Ff kapten Schoug oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Höger vinge käckt. Höger landningsställsben knäckt. Plåtskador på flygkroppen. Bombupphängning skadad. Propellern skadad.
Beräknat reparationskostnad 20.000:- kr

Överlämnat till F 7 1944-07-25
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-05-30. Märkning 7-gul M
Motor: STWC3 nr 1206
Ff korpral Junggren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl på marken (17275)
Skador flygplan: Mindre skador å bombdörrar, mittvinge och yttervinge.
Skador motor: Fästöra på cylindertopp cylinder nr 6 avslagen. Propellern sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 10.200:- kr

Haveri 1945-07-23. Märkning 7-gul F
Motor: STWC 3 nr 1206
Ff aspirant B O Kindblom
Orsak till haveri: Något föremål har träffat propellern.
Skador motor: Hack i propeller.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Haveri 1946-08-02. Märkning 7-gul F
Motor: STWC3 nr 1206
Ff furir Nannesson (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Fpl påkört av annat fpl (17270).
Skadornas omfattning: Höger stabilisatorhalva sönderslagen, höger höjdroderhalva sönderslagen, sidoroder
tillbucklat.
Beräknad kostnad 2.000:- kr

Till F 21 verkstad; liten översyn. Påbörjad 1947-06-25, klar 1947-10-08
Överlämnat till F 1 (FCS) 1949-06-09 som lån jämlikt fo B 55/49 p 16.
Gångtid total 493.30 tim, efter LF100.10 tim.
Motor typ STWC3 nr 1298. Gångtid total 400.35 tim, efter SM 100.10 tim
Återlämnat till F 7 1949-08-28
Gångtid total 523.30 tim, efter LF 130.10 tim
Motor typ STWC3 nr 1298 Gångtid total 430.35 tim, efter SM 130.10 tim
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-10, klar för leverans 1949-12-01.
Till F 7 1949-12-03.
Överlämnat till F 4 1950-06-13 jämlikt FoB 12/50 p 22.
Gångtid total 591.35 tim, efter LF 198.15 tim.
Motor typ STWC3 nr 1298. Gångtid total 498.40 tim, efter SM 198.15 tim.
Överlämnat till Fc 1951-11-26
Ombyggt till 3-sitsigt utförande, extra stolen bakvänd.
Kasserat 1953-06-23. Gångtid total 914 tim, efter LF 516 tim. Antal flygningar 1138 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst