17260 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17260 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 12 jun 2014, 08:49

17260
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-12-02 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-14
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-06-06. Märkning 6-gul E
Motor: STWC3 nr 1216
Ff fänrik Lundström oskadad
Orsak till nödlandning: Glömt slå över bränslekranen.
Skador flygplan: Propellerbladen brutna, avgasrör stukade, hjulkåpor kass, fällstöttor knäckta, bombluckor skadade, skador på höger vinge.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-03-02, klar 1948-08-06
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-07-13, klar för leverans 1949-10-05.
Till F 6 1949-10-06.

Haveri 1950-06-20 vid F 6. Märkning 6-vit I
Gångtid efter LF 182 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under körning på marken kolliderade fpl med en skärm, som utmärkte området för fältarbeten, varvid mindre skador uppstod å propellerbladen.
Beräknad kostnad 3-400 kronro.
Rapportörens åtgärd
Propellern sändes till CVM för reparation.

Försålt till Etiopien enl skr MV 30484 av 1953-10-13

Nummer 343
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst