17253 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17253 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 12 jun 2014, 08:40

17253
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-08-25 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-09-10

Totalhaveri 1944-05-15 vid Ekeberga gård. 17 km syd Falköping
Motor: STWC3 nr 1073
Besättningen ff ing.asp. Bengt A. E:son Bjuggren, pass vpl Lars-Einar Sjöö omkom

Kasserat 1944-06-02 med motor typ STWC3 nr 1073
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17253 B 17A

Inläggav Lars Larsson » 29 dec 2015, 17:11

Gångtid:
28:30 timmar

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 17253 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 dec 2015, 20:10

17253 B 17A
>>Levererat till F 6 1943-08-25 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-09-10
Totalhaveri 1944-05-15 vid Ekeberga gård. 17 km syd Falköping
Motor: STWC3 nr 1073
Besättningen ff ing.asp. Bengt A. E:son Bjuggren, pass vpl Lars-Einar Sjöö omkom
Kasserat 1944-06-02 med motor typ STWC3 nr 1073
Gångtid: 28:30 timmar >>

Det finns olika uppgifter om När haveriet inträffade !
Mina KRA källor (och Leifs) säger 1944-05-15

B17-boken //Widfeldt, Hall, säger följande om haveriet 1944-05-16 !
17253 var märkt F6-_O.

Haveriet har inträffat i samband med en flygning ingående i en serie försök på uppdrag av KFF avseende avgasanalys ((ff examensarbete vid KTH)
Planet har varit försett med inmonterad mätutrustning. Avsikten var att utföra vissa prov på flyghöjden 4400m under flygning F6 till F3.
Efter avslutade prov har planet befunnit sig på 4400 m over moln.
Ff beslutade att gå genom molnen vars underkant , enligt väderprognosen , skulle ligga på 200 m .Troligen har
dock molnen legat lägre över höglänt terräng V. om Vätterns södra del.
Planet har setts komma ner ur moln varefter ff ökat gasen och åter stigit upp i moln.

Ff har sedan tappat kontrollen över planet som kommit i kraftig dykning .
Ff har bryskt tagit upp planet varvid vänster vinge avbrutits tvärs av vid kroppssidan.
…..((Bild av vingen finns på s116 i boken))
Planet har sedan i en rolliknande rörelse störtat till marken

Ff (Fingasp ,vpl serg /ATF B.A.E:son Bjuggren och obs (vpl L.E.Sjöö) omkom.

Orsaken till haveriet har varit att ff Ej tagit del av väderprognosen före start. Ff har haft dålig flygrutin med ringa instrumentflygtid.
Planet har dessutom saknat både kursgyro och fjärrkompass.

In Memoriam säger om samma haveri:::
Vingbrott vid upptagning efter okontrollerbart läge......säger oXså datumet 1944-05-16.

Nu spelar kanske inte det någon roll vilket Datum haveriet ägde rum ? … om det bara skiljer en dag.
Har inte kollat vad Tidningar skrev om haveriet!
Någon som har Facit?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst