17244 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17244 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 09 jun 2014, 11:42

17244
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-08-17 med s k ”fransk” TW-SC-3G
Godkänt 1943-09-01

Nödlandning 1944-06-19. Märkning 6-39
Motor: STWC3 nr 1104
Ff fänrik Furåker oskadad

Haveri 1944-08-22. Märkning 6-39
Motor: STWC3 nr 1104
Besättningen ff aspirant Hellberg, fsig korpral Axelsson oskadad
Orsak till haveri: Sporrstötdämparen skurit.
Skador flygplan: Spant (sta 5740) med vertikala förstärkningsbalkar vid främre sporrbeslag demolerat. Spant (sta 6135) vid bakre sporrbeslag deformerat. Horisontell plåt över spant 5740 skadad. Spinnfena krossad. Stjärtkon deformerad.
Beräknad reparationskostnad 850:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-05-06
Motor: STWC3 nr n1103
Besättningen ff aspirant Jungmark (GFSU:1), lärare fänrik Landtblom (GFSU) oskadad
Orsak till haveri: Mindre god uppmärksamhet av fplbesättningen.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster vinge intryckt vid strålkastaren så att frambalken skadats.
Beräknad kostnad 3.500:- kr

Till F 7 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-02-28, klar 1947-05-16
Överlämnat till F 4 1948-07-03 som lån jämlikt fo B 57. Motor typ STWC3 nr 1316
Återlämnat till F 6 1948-08-17. Gångtid total 474 tim, efter LF 164 tim.
Motor typ STWC3 nr 1316. Gångtid total 446 tim, efter SM 176 tim.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-07-01, klar för leverans 1949-08-08.
Till F 13 1949-08-12.
Överlämnat till F 13 uppbörd 1949-08-19. Gångtid efter LF 272 tim.
Motor typ STWC3 nr 1316. Gångtid efter SM 284 tim
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-03-13, klar 1950-10-14
Märkning 13-44
Till F 3 1952

Haveri 1952-07-09 vid F 3. Märkning 3-44
Motor: STWC3 nr 1126
Besättningen ff furir Azelsson (FFSU), fsig sergeant Carlsson (AFT) oskadad
Materielskadornas omfattning
Vänster vinge bruten, mittvingen skadad, sporrhjulsinfästningen stukad, båda landställsbenen avbrutna, ett propellerblad stukat.
Beräknade kostnader för iståndsättande
Flygplan 8.000 kr
Motor och propeller 2.000 kr
Summan 10.000 kr

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Ur utredningsrapport:

Kort sammanfattning över händelseförloppet
Vid landning på ordinarie bas fick ff svag girtendens åt höger, varför han ansatte vänster sidroder och vänster broms. Girtendensen kunde dock ej hävas, utan fpl gjorde ground-loop.

Teknisk utredning: Enl uppgift hade ff kopplat in sporrlåsningen före start under körning på rakbana, men enär sporrhjulet efter haveriet stod på tvären, hade låskolven tydligen icke gått in i urtaget på styrarmen (oket). Anledningen härtill har varit, att låskolven i läge för ingrepp är för grov i förhållande till urtaget, vilket medför, att låsningen uteblir, om styrarmen är i upplyft läge, då sporrlåsningen kopplas in. Det är en svaghet i konstruktionen, att sporrlåset endast fungerar, om styrarmen är i sitt nedre läge vid inkoppling.
För att sporrlåset skall gå i ingrepp fordras, att ff vid tillslagningen dels med sidroderutslag kontrollerar, att styrarmen fallit ner i sitt nedre läge, d v s kommit i ingrepp med splinesen i sporrhjulets styraxel och dels kör på rakbana.
Förarinstruktionen anger endast att sporrlåsningen skall koppla in sedan startriktningen intagits.

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande
Furir Axelsson anförde: Jag hade återvänt från navigeringsflygning (c:a 50 min) samt fått tillstånd av TL att landa på stråk 27. Allting var normalt före landningen; reglagen i rätta lägen och sporren låst. Jag satt fpl på alla tre hjulen, fick en studs och rullade sedan 150 – 200 m rakt fram. Under utrullningen fick jag en girtendens åt höger, varvid jag försökte häva girtendensen med sidroder och bromsning i kombination. Jag kunde håla fpl på rak kurs under c;a 4 – 5 sekunder; därefter räckte bromsen ej till, utan jag fick en ground-loop. Under försöken att häva girtendensen använde jag endast vänster sidroder och vänster broms. Vid utkörningen till start prövade jag bromsarna och ansåg att de voro godtagbara.
Sedan fpl stannat efter ground-loopen, klev jag och signalisten ur, varvid signalisten påpekade att huvudströmmen var frånslagen. Några åtgärder i sitsen vidtog jag ej, innan jag klev ur fpl.

Sergeant Carlsson anförde: Jag bedömde att sättningen var hög. Vi fick en studs, varefter fpl höll rätt kurs. När fpl började gira, förberedde jag mig på ground-loop. Fpl beskrev en jämn rörelse åt höger ända tills det stannade. Jag hörde, att ff fick landningstillstånd på stråk 27. Några tips från TL ang vinden kan jag ej med säkerhet påminna mig, att vi fick. När fpl stannat, slog jag ifrån huvudströmbrytaren och säkringen till radio och pejl samt meddelade ff detta.

TL Gunnarsson anförde: Jag tyckte ff gjorde en normal sättning. Efter landningen svängde fpl mycket svagt åt höger.
Start och landning ägde rum på bana 26 stråk 27 för alla fpl med undantag av 3.div, som vid ett tillfälle startade på bana 08 med fälltankar. Med hänsyn till den svaga vind, som rådde (135° 10 – 15 km/t), fann jsag ingen anledning att ändra bana och stråk.

Furir Glemin anförde: (vid tillfället hos TL). Sedan fpl satt sig, tyckte jag mig märka en viss jazzning hos fpl, men jag kan ej avgöra, om det var sporrjazz eller krängningar i sidled vid bromsning.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Vid landning har fpl fått ground-loop-tendens åt höger. Ground-loopen har icke kunnat hävas, huvudsakligen på grund av att sporrlåsningen på grund av olämplig konstruktion icke fungerat.
Med hänsyn till att fpltypen inom en nära framtid torde utgå, synes konstruktionsändring icke motiverad.
Ff synes icke kunna lastas för det inträffade.

Malmslätt den 25/8 1952
A.Wahlbeck
Ordförande

Utlåtande och beslut
Haveriorsak enligt ovan.
Anmärkning mot personalen föreligger icke.
Ärendet hänskjutes icke till åklagaren.

Malmslätt den 25/8 1952.
L. Peyron
Fljch
/B. Wahlbeck
Ordf

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan vidkännes kostnaderna.
Med hänsyn till skadornas omfattning och fpltypens ålder har fpl, motor och propeller föreslagits till kassat-ion (F 3 skr A57:1 den 25/7 1952).

Malmslätt den 25/8 1952.
L. Peyron
Fljch
/G. von Köhler
Fljing

Kasserat 1952-08-29. Gångtid total 679 tim, efter LF 369 tim. Antal flygningar 846 st. Motor typ STWC3 nr 1126, gångtid total 695 tim, efter SM 96 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst