17019 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17019 B 17C

Inläggav Leif Fredin » 05 jun 2014, 10:45

17019
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 298

Levererat till F 12 1943-03-18
Godkänt 1943-04-02

Haveri 1943-07-05 vid F 12 Kalmar. Märkning 12-1
Total gångtid: 34 tim
Motor typ PP XI nr 6366
Total gångtid: 36 tim
Flygförare överste O. Ragnar Carlgren oskadad
Orsak till haveri: Groundloop under utrullning efter landning
Skador se bilaga 1.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr
Motor 15.000:- kr
Annan materiel 5.000:- kr
Summa 50.000:- kr


Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador i fpl typ 17C nr 17019 vid groundloop under utrullning vid landning.

Bilaga 1.

Besiktningsprotokoll för fpl typ B 17C nr 17019

Besiktning av skador efter haveri den 5 juli 1943.


Flygplan

Flygkropp.


Spant bakom bombdörrarna (sta 1908 och 2150) något deformerade. Skalplåten bucklad.
Bombdörrarna skadade. Spant å högra bombdörren knäckt. Skalplåten bucklad å båda dörrarna.

Vingar.
Vänster yttervinge kraftigt deformerad (utanför sta 2500). Vingbalken bockad. Nosplåten trasig (vid sta 50). Vingspetsen deformerad.
Mittvingens frambalk skadad mitt för vänster landningsställ. Nosplåten något inbucklad. Spant över vänstra, bakre (fasta) hjulkåpan bucklad. Vänstra bakre hjulkåpan deformerad. Fäste för vänster och höger landningsställsben något deformerat.

Roder och klaffar.
Vänster höjdroderhalva kraftigt deformerad (utanför sta 1600). Balken knäckt.
Vänster skevroder deformerat. Balken knäckt.
Vänster yttre vingklaff deformerad. Flera spryglar knäckta.

Landställ.

Övre delen av höger och vänster landningsställsben kraftigt deformerade och sönderslitna.
Båda fällstöttorna avslitna.
Hjulställskåporna (vänstra kraftigt, högra något) deformerade.

Motoranläggning.
Oljekylaren deformerad.
Främre motorkåpan deformerad.
Under motorplåten deformerad.
Vänster avgasrör deformerat vid bakre fästet.

Motor.
Propellerväxelhuset avslitet.
Propelleraxeln knäckt.

Å annan materiel.
Propeller.
Propellerbladen obetydligt deformerade.

Beväpning.
Bombställ för 250 kg bomb deformerat.

El-anläggning och radio.

Rör för hängande antenn avbrutet.
Pejlramen söndersliten.
Kopplingsbox i mittvingens nos å vänster sida söndersliten.

Kalmar den 9 juli 1943.
Arne Almé
Flottiljingenjör.

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Bilaga 2.

Utredning av förloppet vid landning med fpl
typ 17C nr 17019 den 5/7 1943.


Genom rekonstruktion av förloppet under fpl landning har fastställts att fpl efter sättningen rullat på rakbana c:a 200 m, svängt svagt höger under c:a 50 m, varefter det svängt starkare höger under c:a 25 m för att härefter svänga kraftigt höger till ett läge c:a 90° mot landningsriktningen, varvid fpl stoppade genom att landningsställsbenen brötos av i sina resp infästningar i vingarna. Skiss över förlopp vid fpl start och landning bifogas.

E. Kjellgren
Förhörsledare.
/Arne Almé

Bild

Bilaga 3.

Rapport över
utfört materielprov med anledning av haveri
med fpl typ 17 nr 17019 den 5/7 1943.


Materielprovet avsåg kontroll av hjulbromsarnas bromsverkan. De båda landningsställshjulen med bromsar monterades på ett annat fpl, varefter bromsarnas bromsverkan uppmättes. Det visade sig, att från hjulet i rörelse kunde ett bromsmoment av 200 kgm uppbromsas på vardera hjulet, vilket är det normala värdet för erhållande av fullgod bromsverkan. Bromslamellerna äro besiktigade utan annan anmärkning än att stållamellerna äro något rostiga, vilket i den mån det kan ha haft någon inverkan, borde ha medfört förstärkt bromsverkan.

Kalmar den 10/6 1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör

Bilaga 4.

Fänrik Wiklund anförde i huvudsak följande:
att han flugit fpl 17019 den 1/7 1943 (sista flygningen före haveriet),
att bromsarna fungerade utan anmärkning,
att någon groundlooptendens ej märktes vid landningen vid ifrågavarande tillfälle.

Uppläst och vidkänt:
L. Wiklund
Fänrik.

Fänrik Walander anförde i huvudsak följande:
att han på 1. div flygtjänstbyggnad åsett landningen,
att landningen skedde mot vindriktningen, normalt,
att fpl under sista delen av utrullningen svängde kraftigt åt höger, varvid landningsstället slets av.

Uppläst och vidkänt:
H. Walander
Fänrik.

Sergeant Lundgren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som stnavdchef på 1. div,
att han omedelbart efter haveriet känt på hjulbromsarna, varvid vänster broms kändes kall och höger broms obetydligt ljummen,
att han stärkt, att båda hjulen voro lättrörliga, således icke blockerade i låst läge.

Uppläst och vidkänt:
T. Lundgren
Sergeant.

Furir Norén anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjort på fpl nr 1 som 1. mekaniker till den 3 juli 1943,
att på grund av att bromslamellerna skurit hjulen med bromslameller från annat fpl monterats på fpl nr 1 den 16/6 1943,
att sedan dess inga anmärkningar framställts mot hjulbromsarnas bromsverkan.

Uppläst och vidkänt:
P.J. Norén
Furir

Korpral Pettersson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som 1. Mek. å fpl nr 1 sedan den 3 juli 1943,
att han under varmkörning av fpl motor på morgonen den 5 juli hade haft tillfälle att prova bromsarna, enär fpl rullat något under uppkörningen av motorn,
att hjulbromsarna därvid fungerat utan anmärkning.

Uppläst och vidkänt:
S.H.E. Pettersson
Korpral

Bilaga 5

Redogörelse
för händelseförloppet vid haveri genom groundloop med fpl nr 1 (regnr 17019) typ 17C.

Under utkörning till start kontrollerades bromsarna genom en höger- och två vänstersvängar. De fungerade utan anmärkning. Efter utförd bombfällningsövning (Tab L 2:2f) utfördes landning på flygfältet i nordvästlig riktning, mycket svag vind. Under senare hälften av utrullningen fick fpl groundlooptendens åt höger, som icke kunde bemästras med vänster broms, utan minskades svängningsradien så småningom, så att påfrestningen på landningsstället blev för stort och landningsställsbenen veko sig. Fpl hade då svängt omkring 90° åt höger i förhållande till landningsriktningen. Vid pareringen av vänstersvängen verkade vänster broms icke tillräckligt kraftigt trots pedalen i botten (kändes mjuk). Då vänster broms visade sig icke räcka gavs fullt vänster sidoroder, vilket, så länge luftkrafterna verkade, fördröjde groundloopen. Kontroll före landningen genom upprepade pumpningar med bromspedalerna att tryck på bromsarna erhölls gjordes icke.

Kalmar den 9/7 1943.
O.R. Carlgren
Överste

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl gjort groundloop under utrullning vid landning,
att något fel på hjulbromsarna icke har kunnat konstateras.

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Enär haveriet synes vara av sådan beskaffenhet som omförmäles i O.S.F. kap IX § 3 mom 7, får jag vördsamt hänskjuta målet till CFV avgörande.

Kalmar den 1943
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé

Till CVM för haverireparation 1943-07-05.
Beräknas klar 1944-05-20

Nödlandning 1945-01-30
Motor: PP XI nr 6895
Besättningen ff vpl furir Pettersson, fsig sergeant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Dåligt väder

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad för liten översyn.
Påbörjad 1945-09-12
Beräknas klar 1945-11-14
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6495
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst