17228 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17228 B 17C

Inläggav Leif Fredin » 04 jun 2014, 09:52

17228
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-05-24
Godkänt 1943-06-08

Nödlandning 1944-03-02. Märkning 12-42
Motor: PP XI nr 6784
Besättningen ff fänrik Berg, fsig furir Lilja oskadad
Orsak till nödlandning: Hög oljetemp
Skador motor: kärning i motorns huvudvevstakslager
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Haveri 1945-01-29. Märkning 12-28
Motor: PP XI nr 6423
Besättningen ff furir Augustsson, fsig furir Johansson osskadad
Orsak till haveri: Passage av snövall vid utkörning till start.
Skador flygplan: Ena skidan avbruten (kass)
Beräknad reparationskostnad 1.920:- kr

Nödlandning 1945-01-30
Motor: PP XI nr 6423
Besättningen ff fanjunkare Pehsson, fsig furir Nyberg oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-05-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 6815 inmonterad. Klar 1945-08-09.
Till F 12 1945-08-09

Nödlandning 1945-09-11.
Motor: PP XI nr 6815
Besättningen ff löjtnant Wiklund, fsig sergeant Carlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning

Haveri 1945-09-26 vid F 12. Märkning 12-blå O
Motor: PP XI nr 6481
Besättningen ff löjtnant Wiklund, fsig furir Andersson oskadad
Orsak till haveri: Ff fällde ej ut landstället vid landning
Skador flygplan: Skador å kroppens undersida; mittvingen något bucklad; vänster yttervinges frambalk hoptryckt; skalplåt och bakbalk skadade; hjulkåpor deformerade; motorring, luftintag och avgasrör deformerade.
Skador motor: Propellerväxelhuset avslaget, propelleraxels bakända svårt krökt. Propeller: En bladmutter utdragen ur navet. Samtliga blad krökta, ett blad svårt skadat i spetsen.
Beräknad reparationskostnad 55.000:- kr

Kasserat 1945-11-05. Höga reparationskostnader
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst