17204 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17204 B 17C

Inläggav Leif Fredin » 03 jun 2014, 09:17

17204
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-03-31
Godkänt 1943-04-10

Nödlandning 1944-08-30. Märkning 12-23
Motor: PP XI nr 6886
Besättningen ff furir Arvidson, fsig korpral Hjalmarsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Kroppens undersida intryckt från sta 0 till sta 4100, bombdörrar deform, motorring uppsliten, v. yttervinge uppriven bakom bakbalk, stab. v. undersida intryckt, landställskåpor deformerade.
Skador motor: Propellerväxelhuset bortslitet.
Beräknad reparationskostnad 55.000:- kr

Till SAAB/T 1944-10-20 för haverireparation. Motor typ PP XI nr 6507 inmonterad. Klar 1945-09-25.
Till F 12 1945-09-26
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-11-20. Märkning 12-blå O
Motor: PP XI nr 6507
Besättningen ff kadett Carlsson, fsig sergeant Bengtsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken. (med 17222)
Skador flygplan: Högra vingspetsen svårt deformerad; högra yttervingens nosplåt deformerad från vingspetsen till strålkastaren; mindre veck i flygkroppens skalplåt över mittvingens bakkant.
Skador motor: Propeller: mindre repor å alla bladen.
Beräknad reparationskostnad 9.000:- kr

Nödlandning 1946-03-11
Motor: PP XI nr 6507
Besättningen ff resoffasp, sergeant G Törnkvist (GFSU:2), mek furir E I Wittgard oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Hög oljetemperatur, lågt oljetryck.

Kasserat 1948-01-19 med motor typ PP XI nr 7081
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst