17202 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17202 B 17B, S 17B

Inläggav Leif Fredin » 26 maj 2014, 12:54

17202
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 102

Levererat till F 7 1943-02-05. Motor typ My XXIV nr 777
Godkänt 1943-02-16

Haveri 1943-06-17. Märkning 7-blå Å
Total gångtid: 45.45 tim
Motor typ My XXIV nr 777
Total gångtid: 46.25 tim
Ff aspirant Sven Olof E. Wadén oskadad
Orsak till haveri: Förgasarbrand vid start av motor
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorsköld förstörd.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Förgasarbrand under start av motor.

Ff, aspirant Wadén anförde i huvudsak följande:
W. hade gasreglaget 15 mm fram. W. snapsade 5 gånger och pumpade upp trycket. W. försökte sedan starta genom att draga i handtaget till den elektriska startmotorn och gav motorn ytterligare 3 til 4 snapsar. W. väntade därefter något och gjorde sedan ånyo ett startförsök, under det att W. snapsade 1 till 2 gånger men utan resultat, när detta startförsök avslutades upptäckte W. att eldslågor slog ut från avgasröret. W. första åtgärd var att stänga bränslekranen och att föra gasreglaget fullt bakåt, kupera samt stänga snapspumpen. Därefter släcktes elden av mek.

Uppläst och vidkänt:
Sven Olof Wadén
Aspirant

Mek vk 268-9-41 Larsson anförde i huvudsak följande:
L. såg att förgasaren flödade och att det brann i luftintaget samt att bensin rann ned på hangarplattan och antänds. Försök att släcka branden med klosyreeldsläckaren misslyckades varför skumsläckare hämtades och med vilken elden släcktes.

Uppläst och vidkänt:
Sture Larsson
Vicekorpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Förgasarbrand

Såtenäs den 21/6 1943
Per E. Svensson
Löjtnant
Förhörsledare
Dan Carlsson
Protokollförare

Beslut:
Föraren synes icke hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan, tit 18, vidkännes kostnaden.

Såtenäs den 1943
Hugo Svenow
Tjf Depåchef
/Tore Jonsson

Verkstad; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1944-07-14
Klar 1944-10-12

Haveri 1944-09-28 vid F 7, Såtenäs. Märkning 7-blå Å
Motor: My XXIV nr 569
Besättningen ff aspirant Håkan Swedberg, fsig furir Johansson oskadad
Orsak till haveri: Vänster landningsställ vek sig efter landning.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Överlämnat till F 3 1945-03-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1945-12-03, klar 1946-02-15
Konserverat 1946-12
Kasserat 1949-05-09
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst