17130 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17130 S 17BL, S 17BS

Inläggav Leif Fredin » 18 maj 2014, 10:09

17130
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 30

Levererat till F 2 1942-07-17. Motor typ My XXIV nr 713
Godkänt 1942-08-04 i version som landflygplan

Haveri 1943-02-17 vid Norrköping. Märkning 2-25 Tillhörde F 2 det. Norrköping
Total gångtid: 88.35 tim
Motor typ My XXIV nr 713
Flygförare asp Sixten Crafoord oskadad
Orsak till haveri: Under körning på marken gick sporrhjulet in.
Skador flygplan: Stjärtkonen, spinfenan och plåta vid denna skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri vid landning, varvid stjärtkonen, spinnfenan och plåtar vid denna bucklade och intryckta. Kostnaden för reparationen av skadan över 500:- kr.

Asp Crafoord anförde i huvudsak följande:
att, han landade och körde tillbaka mot märket, varvid stopptecken gavs av TL med anledning av att sporrhjulet vid körning på marken åkt in, varför fpl-s stjärtparti kom att vila på marken. Orsaken till haveriet kunde C. ej uppgiva men är det möjligt att handtaget för landningsställets sporre delvis rubbats från läge ”ut” i samband med regleringen av fpl-s klaffar.
Uppläst och vidkänt:

Sixten Crafoord
Aspirant

Vpl 33-2-41 Kullberg, hörd, anförde i huvudsak följande:
att han i egenskap av trafikledare observerat att fpl-s sporre vid landningen varit ute,
att fpl-s stjärt efter svängning tillbaka mot märket vilade direkt på marken, varför han omedelbart stoppade fpl.

Uppläst och vidkänt:
Nils Kullberg
Vpl ff 33-2-41.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Med största sannolikhet av att C. vid regleringen av fpl klaffar kommit åt handtaget för landningsstället varvid sporren omedelbart åkt in.

Norrköping den 22/2 1943
R. Ahlsell
Förhörsledare
P.S. Fahlander
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har sannolikt orsakats av att föraren ofrivilligt råkat komma åt manöverspaken för landningsstället i samband med infällning av vingklaffarna. Spärr för denna manöverspak enl to. 385/42 var ej införd.
Föraren kan ej anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.

Hägernäs den 9/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Haveri 1943-07-12. Märkning 2-30
Motor: My XXIV nr 713
Ff aspirant Lidén oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Skadade flottörben
Beräknad reparationskostnad 11.000:- kr

Haveri 1943-08-02. Skadat vid landning vid Fårösundsviken. Märkning 2-30.
Besättningen ff offasp Bertil Lidén, fs fänrik A. Junstam oskadad

Nödlandning 1944-03-30 Märkning 2-30
Motor: My XXIV nr 713
Besättningen ff kadett Hjalmarsson, fs kapten Nylander oskadad
Orsak till nödlandning: Skakningar i hela fpl.
Skador flygplan: Sidoroderoket av.
Beräknad reparationskostnad 1000:- kr

Haveri 1944-08-09 Märkning 2-30
Motor: My XXIV nr 798
ff aspirant Liljeberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl påkört av motorbåt i starten.
Skador flygplan: Flottörerna skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.283:- kr’

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn. Motor typ My XXIV nr 798. Påbörjad 1945-02-28
Till F 2 1945-07-11

Nödlandning 1947-06-26
Motor: My XXIV nr 683
Besättningen ff furir Engelbreck (FFSU), fsig korpral Holm (GFSU) oskadad

Skadornas omfattning: Skador på minst 2 cylindrar
Beräknad kostnad 5.000:- kr

Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstörningar.

Kasserat 1949-06-04. Gångtid 684 tim. Antal flygningar 785 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst