av Bengt Ekbladh » 01 maj 2016, 21:30
17121 S 17BL S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 21
Levererat till F 2 1942-06-20. Motor typ My XXIV nr 700
Godkänt 1942-07-15 i version som landflygplan
Nödlandning 1942-09-19
Motor: My XXV nr 700
Besättningen ff kadett Liljequist, fs löjtnant Ahrne oskadad
Orsak till nödlandning: Hastigt uppkommande dimma.
Märkning 2-36 (1942-10-09)
Fråga här::Ändrat till 17BS version När?
Totalhaveri 1942-10-2---- vid Rönningesjön, Viggbyholm.1 Märkning 2-36
Motor: My XXIV nr 700
Rätt datum för haveriet är::1942-10-21
17121 hade då 153 ggtimmar och My XXIV nr 700 , 155 ggtimmar.
17-boken säger följande::
>>Under provflygning avseende prov med kabinuppvärmning för SAABs räkning inträffade haveriet.
Flygplanet har startat normalt och stigit till 2000m höjd och sedan förberett landning samtidigt som en S 5:a även förberett landing.
Eftersom det rådde vindstilla med bleke företog ff ett andra varv på 150m höjd runt flygstationen. När planet befann sig över Rönningesjön inträffade motorstörning. Handpumpning har inte gett resultat varför ff ansatt nödlandning på Rönningesjön och därvid felbedömt höjden så att planet med stor kraft och med 200 km/tim träffat vattenytan. Flottörerna slets av och planet hamnade på rygg och sjönk på 2,5m djup. Av besättningen lyckades ff (fing 3 res/AFT ) P.M.Svennson ta sig ur planet med medelsvåra skador medan fs (fing 3 res/AFT )
S V Frykholm omkom genom drunkning.
Haveriorsaken anges som bränslebrist (fel bränsletank inkopplad) som orsakade motorstörning i förening med felbedömning vid efterföljande ansatt nödlandning.
In Memoriam säger::
För sen upptagning, misslyckad nödlandning.
Fråga enligt ovan::
Ändrat till 17BS version När?....
((Godkändes 1942-07-15 i version som landflygplan , Nödlandar 1942-09-19 och repareras,,
Vid haveriet 1942-10-21..var det som synes 17BS :