17120 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17120 S 17BL, S 17BS

Inläggav Leif Fredin » 16 maj 2014, 16:35

17120
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 20

Levererat till F 2 1942-06-18. Motor typ My XXIV nr 693
Godkänt 1942-07-15 i version som landflygplan
Märkning 2-35
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-01-21. Märkning 2-20
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen vicekorpral P O G Lindman (GFSU:1), fs löjtnant P O Olausson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Diverse skador å vänster landställ. Plåtar å vänster vinges undersida uppsliten. Propeller: Ett blad deformerat. Utrustning: Pejlram havererad. Nattlandningsbelysningsboj: Deformerad.
Beräknad kostnad 2.250:-

Orsak till haveri: Kollision med landningsbelysningsboj. Ff landade en aning snett i förhållande till landningsbe-lysningen. Troligtvis berodde kollisionen på bristande träning enär ff ej flugit fpltypen sedan medio december samt att han flög fpl med hjul för första gången.

Haveri 1946-02-11. Märkning 2-20
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen vicekorpral P O G Lindman (GFSU 1), fsig furir Åkesson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Stjärtkonen och flygkroppens bakre del deformerade.
Beräknad kostnad 1.000:- kr

Orsak till haveri: Då ff avsåg att fälla in vingklaffarna tog han fel på reglage och fällde in landstället. Spärren för landställsreglaget fungerade utan anmärkning.

Haveri 1946-05-15 i Hägernäsviken. Märkning 2-20
Motor: My XXIV nr 671
Ff vicekorpral K L Isacsson (GFSU:1-2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Båda yttervingarna starkt deformerade. Plåtar intryckta och deformerade å ett flertal ställen å kroppen. Flottörer och flottörben totalhavererade. Fpl vattenskadat. Motor: Vattenskadad. Pro-peller: Bladen bockade och uppslitna i spetsarna. Utrustning: Vattenskadad..
Beräknad kostnad 110.000:- kr

Orsak till haveri: Under övning i motorlandning har fpl tagit vatten under planflykt eller plané med hög hastig-het och sidolutning åt vänster. Flottörerna ha brutits loss, varpå fpl sjönk. Haveriet har orsakats genom felbe-dömning av ff. Med hänsyn till ff:s utbildningsståndpunkt föranleder haveriet ingen åtgärd.

Kasserat 1946-07-10. Gångtid 453 h. Antal flygningar 453 st. Motor typ My XXIV nr 671. Höga reparations-kostnader.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst