17115 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17115 B 17B, S 17B

Inläggav Leif Fredin » 15 maj 2014, 12:07

17115
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 15

Levererat 1942-05-28 med motor typ My XXIV nr 642
Ställes till Fc förfogande för prov
Godkänt 1942-06-05
Levererat till F 7 1942-09-21
F 7 verkstad 1942-11-01 för ombyggnad till bombflygplan B 17B
Formation 1943-11-01 09

Haveri 1943-04-28 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-7
Motor typ My XXIV nr 642
Total gångtid: 159.40 tim
Ff furir E. Edwinsson oskadad
Orsak till haveri: Föreskrifter i speciell mekanikerinstruktion för fpl typ B17B har ej följts.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Pinnbultarna till cyl nr 6 sprängda.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Muntlig anmälan från furir Edwinsson

Furir Edwinsson anförde i huvudsak följande:
Fpl 17115 skulle överlämnas från 1. div till 2. div och E. skulle hämta detsamma vid hangar C. Den 28/4 fm ringde stnavdch 1. div, sergeant Öjwall, till 2. div och meddelade att fpl var klart att avhämta. Vid samtal med Ö meddelade denne, att fpl ej var kört men i övrigt klart för avhämtning. Loggbok och övrig lös utrustning hade redan överlämnats till 2. div. E. fick vid samtalet med Ö. den uppfattningen att fpl icke var kört för dagen, varför han tillsammans med furir Björklund 1. div omedelbart gick till fpl föra att starta detta. Fpl stod uppställt på hangarplattan. Motorn startade sedan propellern roterat 2 – 3 varv. Trots normalt olje- och bränsletryck ville inte motorn gå annat än på snapsen. Efter undersökning huruvida stoppventilen hade hängt upp sig fortsatte E. startförsöken, men motorn gick fortfarande endast på snapsen. Innan undersökning av förgasare och tändstift verkställdes försökte även fpl f.d. 1. mek som då anlände att starta men med samma resultat som tidigare. På särskild förfrågan om E. i samband med att motorn tände första gången hade hört någon smäll eller onormalt ljud i motorn meddelade E. att han endast hört något ljud som liknade avgassmällar, alltså en helt normal företeelse i samband med start av en kall motor. Någon rundtagning för hand av motorn före startförsöket verkställdes icke då E. var av den uppfattningen att eftersom Ö. hade meddelat att fpl var klart för avhämtning måste det ha körts av de närmast föregående dagarna. Något meddelande om att motorn ej var körd sedan den 13/4 hade E. ej fått. Då med hänsyn till dels att motorn icke körts sedan den 13/4, och dels till To 119/38 ang ”korrosionsskydd av motorer körda med etylvätska” borde motorn ha iordningställts så att icke omfattande mekanikertjänst (bl.a. avtappning av olja från de nedre cylindrarna) måste vidtagas av personal som skall hämta fpl. Uttrycket ”fpl klart att avhämtas” borde innebära att fpl är i sådant skick att det omedelbart kan avhämtas.
E. hade icke något mera att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
E. Edwinsson
Furir.

Furir Björklund anförde i huvudsak följande:
Han kommer ej igåg själva ordalydelsen vid sergeant Öjwalls och furir Edwinssons samtal. Men han uppfatttade att Ö. meddelade att fpl var klart att avhämtas men att motorn dock icke var körd.
B. hade ej märkt något onormalt vid E:s första startförsök.
B. hade icke något mera att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
B. Björklund
Furir.

Sergeant Öjwall anförde i huvudsak följande:
E:s uppgifter ang deras samtal om fpl:s avhämtning voro i överensstämmelse med verkligheten. Någon körning av fpl motor efter den 13/4 hade icke företagits på grund av att fpl hade varit uppallat i och för modifiering av bombställ och höjdroder. Den 20/4 rundtogs emellertid motorn för hand ett tiotal varv.
Beträffande E:s uppgift att han förmodade att fpl hade körts efter påsk uppgav Ö. att detta inte kunde sked eftersom den 28/4 var första tjänstgöringsdagen efter påskledigheten. Meddelande till 2. div om fpl:s avhämtning lämnades dessutom omkring kl 0900 och E. anlände omkring kl 0930.
Ö. hade icke något mera att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Thore Öjwall
Sergeant.

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Föreskrifterna i speciell mekanikerinstruktion för fpl typ B 17B ha ej följts, enär propellern ej rundtagits före start av motorn.

Såtenäs den 7/5 1943
F. Ramström
Flottilj-chef
/Sixten Barenthein.

Verkstad 1943-05-01. Motor typ My XXIV nr 799 inmonterad.
Formation 1943-05-06
Verkstad 1943-06-16
Formation 1943-07-01
Överlämnar till F 3 1943-07-08

Haveri 1943-09-02
Motor: My XXIV nr 799
Besättningen ff kadett Hans Nilsson, fs löjtnant von Holst oskadad
Orsak till haveri: Förarhuven lossnade under dykning. Låsanordningen deformerad.
Skador flygplan: Förarhuv och antennmast kass, kroppsidan skadad m.m.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

Verkstad 1944-03-01; liten översyn. motorbyte
Formation 1944-06-01

Nödlandning 1944-06-30 vid Brokind. Märkning 3-49
Motor: My XXIV nr 799
Ff furir Andersson lindrigt bränd, spanaren oskadad.
Fpl nödlandade och fattade eld vid nedslaget.

Kasserat 1944-07-31. Gångtid total 238 tim, efter SF 238 tim, efter LF 10 tim. Motor typ M XXIV nr 799, Gångtid total 98 tim, efter SM 98 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst