17112 B 17B, S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17112 B 17B, S 17BL, S 17BS

Inläggav Leif Fredin » 15 maj 2014, 12:01

17112
S 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 12

Levererat till F 7 1942-05-08. Motor typ My XXIV nr 699
Godkänt 1942-05-26
Överlämnat till F 3 1943-06-05

Haveri 1943-06-21 Vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-34, Tillhörde 2.utbdiv/F 3
Total gångtid: 209 tim.
Motor typ My XXIV nr 735
Total gångtid: 96 tim.
Flygförare kadett Bengt Nordenborg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter normal sättning.
Skador flygplan: Höger och vänster landningsställ brutna. Bakre kåpa för höger landningsställ intryckt. Framkant å höger mittvinge trasig, bakkant till d:o intryckt. Flygkroppen intryckt å undersidan. Höger inre landningsklaff knäckt. Antennrör och pejlram brutna.
Skador motor: Brandskott och motorfundament deformerat. 2 st blad å propellern krökta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 15.000:- kr
Motor 3.000:- kr
Summa 18.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från Kadett Nordenborg

Kadett 152 Nordenborg
med anmälan om haveri
med fpl typ S 17 nr 23.

Till Chefen för 2. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under start och landningsövningar den 21/6 1943 havererade med fpl nr 23 under landning efter ground-loop åt vänster.
Haveriet tillgick på följande sätt:
Sättningen som var normal skedde omkring 50 m bakom märket. Därefter rullade fpl omkring 200 m rakt fram. Mot slutet av denna utrullning, farten hade minskat ganska obetydligt, började fpl hoppa kraftigt antagligen beroende på några ojämnheter på fältet. Härvid ville fpl gira höger, denna tendens hävde jag omedelbart med vänster broms men fpl girade då kraftigt vänster och trots kraftig bromsning på höger broms ökade svängningshastigheten. Jag sökte då även häva giren genom att dra på fullgas men motorn ville inte ta, jag drog då av motorn. Fpl hade då girat omkring 70° och hoppade nu kraftigt. Jag sökte då få fpl att göra en ground-loop kring vänster hjul utan kaning åt höger, genom att ge vänster broms och dra på motorn. Detta hjälpte dock inte utan landningsstället vek sig under fpl. Vid avlämningen på morgonen meddelade mekanikern att vänster broms fungerade dåligt. Vid provning under utkörning fungerade dock bromsarna utan anmärkning.
Omedelbart före sättningen hade jag enligt givna instruktioner pumpat upp trycket i bromssystemet.

Malmslätt den 21/6 1943.
Bengt Nordenborg
Kadett.
Kadett Nordenborg anförde:
att landningen ansattes normalt och syntes bli bra
att utrullningssträckan var omkring 175 meter
att början av utrullningen skedde lugnt och utan girtendens
att mot slutet av utrullningen fpl började hoppa och gira svagt höger
att han ansatte vänster broms, varvid fpl svängde kraftigt vänster
att han därvid bromsade kraftigt höger genom upprepade gånger pumpa med höger bromspedal
att fpl fortfarande hoppade och girade vänster
att han då sökte dra på motor för att med sidoroder stabilisera fpl
att motorn ej tog omedelbart, varför N. försökte genomföra ground-loopen genom att bromsa vänster
att fpl fortfarande hoppade i sidled, varvid högra landningsställsbenet vek sig under kroppen
att vid emottagandet av fpl före flygning, mek meddelade att vänster broms vore dålig
att han under körning på marken kontrollerat bromsarna, och funnit att höger broms fungerade normalt och vänster broms tillfredsställande
att han enl vid div givna instruktioner under planén för landning pumpade upp trycket i bromsarna
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
På särskild fråga från förhörsledaren uppgav N. att han pumpat och bromsat med fotbladet på bromspedalen.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Nordenborg
Kadett

Aspirant Goliath anförde i huvudsak:
att han tjänstgjorde som bitr TL på märket
att landningen utfördes normalt
att efter landning fpl girade svagt höger
att ff bromsade upp svängen och fortsatte rakt ut i vindriktningen
att plötsligt fpl svängde tvärt vänster och efter 180° sväng landningsstället vek sig
att han hade det intrycket att vänstra bromsen skar
att han ej visste om att ff dragit på motor
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Erik Goliath
Aspirant

Korpral 1843-45-37 Egnerts anförde i huvudsak följande:
att han iakttog haveriet från hangarplattan
att han sett hur fpl girat vänster under utrullningen
att vänstersvängen börjat med ganska stor svängningsradie, vilken sedermera minskats
att fpl börjat hoppa i slutet av svängen
att bägge landningsställsbenen vikit sig ungefär samtidigt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
G Egnerts
vpl ff

Fänrik Hansson anförde i huvudsak följande:
att han befunnit sig på märket och iakttagit landningen
att han ansåg landningen normal med någon avdrift åt höger
att han ansett landningen klar, varför han vänt uppmärksamheten åt annat håll, varvid ground-loopen inträffat
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Per-Olof Hansson
Fänrik

Trafikledare Florén anförde i huvudsak följande:
att han iakttog landningen från trafikledartornet
att landningen i stort sett var normal
att under utrullningen iakttogs girtendens vänster vilken avslutades med ground-loop
att han såg hur föraren sökte häva girtendenen
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Bengt Florén
1. TL.

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop efter utrullning.

Malmslätt den 22/6 1943
Arne Tollbom
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Under utrullningen efter en normal landning har fpl först girat åt höger och därefter åt vänster. Föraren har sökt motverka detta genom att ansätta broms å motsvarande sida. Detta har emellertid slutligen resulterat i ground-loop åt vänster.
Landningen var försvårad genom vindstilla, omväxlande med svag vind av varierande riktning.
Verkställd undersökning har givit vid handen att något fel å bromsarna icke förelegat.
Förarens åtgärder att pådraga motorn och ansätta broms å vänster sida (girsidan) i momentet omedelbart före haveriet är att betrakta såsom manöverfel.
Föraren kan dock ej ställas till ansvar härför, varför kronan vidkännes reparationskostnaderna.

Malmslätt den 6/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Överlämnat till F 2 1944-12-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte, montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 728
Påbörjad 1945-05-05. Motor typ My XXIV nr 507 inmonterad
Till F 2 1945-10-12.

Nödlandning 1946-10-01 vid Kurön
Motor: My XXIV nr 702
Besättningen ff kadett Sten Over Frösell, Sten Over (GFSU:2), fs löjtnant Hans Westermark (GFSU:1) oskadad
Nödlandning på grund av urblåst tändstift

Kasserat 1949-06-04. Gångtid 538 tim. Antal flygningar 796 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst