17103 S 17BL

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17103 S 17BL

Inläggav Leif Fredin » 14 maj 2014, 10:36

17103
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 3

Levererat till F 3 1942-02-19
Godkänt 1942-05-07

Nödlandning 1942-03-02 vid F 3 Malmen
Ff fänrik Eklund oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bränslebrist. I reservtanken fanns bränsle kvar men denna var ej inkopplad.

Nödlandning 1942-05-12
Ff major Lorichs oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bränslebrist. Föraren låg i plané med avsikt att landa, då motorstoppet inträffade.

Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 3-31
Total gångtid: 66.05 tim
Besättningen ff furir 315 Arne I.E. Rosell, mek överfurir 115 Tage Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning
Skador flygplan: Landningsställsvaggorna havererade, landningsställsstöttorna avbrutna, höger vinge skadad, två propellerblad krökta samt diverse mindre skador å flygkroppens undersida.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: ung 20.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
anmälan från furir 325 Rosell ang haveri med fpl S 17 regnr 17103, fljnr 32 under landning på F 7 flygplats, bil 1.

Bil 1
Furir 315 A.I.E. Rosell
Med anmälan om haveri.

Till Chefen för 3 div.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under landning på F 7 flygfält havererade med fpl. S 17 nr 32 den 30/11 1942.

Såtenäs den 1/12 1942.
Arne Rosell
Furir

Landningsställsvaggorna havererade, landningsställsstöttorna avbrutna, höger vinge skadad två propellerblad krökta samt diverse mindre skador å flygkroppens undersida.

Furir 315 Rosell anförde i huvudsak enl bil 2.
Bil 2.

Furir 315 Rosell meddelade, att han tjänstgjorde som ff å fpl S 17 nr 31 (regnr 17103) och att han erhållit order att avgå från Barkarby till Såtenäs, dit R. ankom kl 1420.
Vid starten från Barkarby fungerade fpl bromsar utan anmärkning.
Fpl hade därvid ej heller någon girningstendens.
R. överflög Såtenäs flygfält på 75 m höjd för rekognosering. Han fann därvid att bästa platsen för landning var mellan två förut lätt havererade fpl ur F 7, vilka sinsemellan lågo på 300 – 400 m avstånd. Anblicken av två havererade fpl gjorde att R. ansatte landningen som motorlandning. Sättningen var normal utan tendens till svängning. Efter sättningen drog R. av gasen helt.
C:a 50 m efter sättningen kände R. plötsligt en kraftig vridning av fpl åt vänster, varvid R. omedelbart bromsade fullt på höger broms. R. lyckades emellertid härmed ej häva svängen (vridningen). Fpl började i stället att småstudsa, varunder stjärtpartiet alltmer vek över åt höger. R. släppte därvid höger broms. Efter c:a 100 m rullning från sättningen, då fpl hade vänt sig 180°, kände R. att landstället vek sig åt höger. Då R. märkte denna vikning kuperades motorn omedelbart.
R. anser, att haveriet orsakats av en liten vall på flygfältet c:a 50 m efter den plats, där sättningen skedde. Vänster hjul hade nämligen passerat en obetydlig knöl på denna vall, medan höger hjul däremot passerat en avfasning av densamma.

Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
Furir 315

Löjtnant Tornberg F 7 anförde i huvudsak följande:
Att han från 300 – 400 m avstånd såg fpl 31 landning. Landningen var fullt normal.
Han ansåg att haveriet förorsakats av ojämnhet å flygfältet.

Uppläst och vidkänt:
Verner Tornberg
Löjtnant

Asp Nordström som på c:a 500 m avstånd såg landningen anser, att denna var en fullt normal trepunktslandning. Ganska snart efter sättningen gick fpl in i en ground-loop åt vänster.

Uppläst och vidkänt:
Lars Nordström
Aspirant

Överfurir 115 Gustavsson anförde i huvudsak följande:
Överfurir 115 Gustavsson, som medföljde som mek i fpl, anförde, att fpl efter sättningen, som var mjuk och enl hans bedömande fullt normal, hade rullat ungefär 50-60 m, då det helt oväntat började svänga åt vänster. Denna sväng ökades mer och mer till fpl svängt 180°, då det vek sig åt höger.
G. kände efter c:a 75 m utrullning kraftiga vibrationer i fpl samtidigt som han fick känslan, att fpl helt bars upp av höger hjul.

Uppläst och vidkänt:
Tage Gustafsson
Överfurir 115.

Löjtnant Svennemark meddelade, att landningen enl hans bedömande var normal.

Uppläst och vidkänt:
Tyke Svennemark
Löjtnant

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Se bil 3.
Bil 3.

Sättningen har enl samtliga vittnens utsago varit normal. Hjulspåren på platsen bekräfta riktigheten av dessa vittnesmål. Spåren efter såväl hjul som sporrhjul ha kunnat iakttagas.
Fpl har, som framgår av bifogad skiss, bil A, c:a 50 m efter sättningen rullat över en liten vall på flygfältet. Denna vall har uppkommit efter igenfyllning av nedlagda dräneringsrör. Vallens profil vid platsen där höger och vänster hjul passerat, hade vid tillfället en tvärprofil, som närmare framgår av bil A. Som synes är vallen, där vänster hjul passerat högre.
Ff och mek hava c:a 50 m efter sättningen känt en markerad girtendens åt vänster. Ff uppgift om omedelbar bromsning, sedan han känt denna tendens är bekräftad av spåret efter höger hjul. Av hjulspåren att döma har fpl girning påbörjats omedelbart efter passerandet av denna vall.
Det synes därför troligt, att girningen uppkommit genom, att vänster hjul ”bromsats upp” av vallen. Ff parad har varit riktig. Huruvida girningen genom långvarigare och kraftigare bromsning hade kunnat hävas är praktiskt sett omöjligt att avgöra. I varje fall har ff icke brutit mot utfärdade föreskrifter eller i övrigt varit försumlig.
Vissa områden av Såtenäs flygfält har enl MFSH 22/1942 på grund av flygfältsarbeten och sanka delar varit avstängt t o m den 30/11. I anledning härav utlades genom min försorg landningsmärke och avdelades ur div bitr. trafikledare. Detta vidtogs som en försiktighetsåtgärd trots, att marken var frusen och genom ovannämnda MFS utsänd varning enl MFSH 23/1942 upphävts fr o m den 1/12.
Sedan jag landat och förhört mig ang fältets beskaffenhet hos bl a trafikledaren och därvid erhållit uppgift, att fältet var helt klart, och med hänsyn till att F 7 flygningar pågingo utan landningsmärke, drogs av mig utlagt märke in.

Såtenäs den 3/12 1942.
Bertil Carlberg
Förhörsledare
/T. Svennemark

Bild

Bild

Bild

Beslut:
Då ff icke synes kunna göras ansvarig för haveriet, vidkännes kronan reparationskostnaderna. Orsaken till den första girningstendensen synes vara en låg men ojämn jordvall på fältet (F 7).

Malmen den 17/12 1942
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1944-09-27
Klar 1945-02-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-11-05 för motorundersökning. Motor typ My XXIV nr 748
Till F 3 1946-11-08.
Kasserat 1949-05-09
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst