17102 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17102 B 17C

Inläggav Leif Fredin » 14 maj 2014, 10:35

17102
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 2

Överfört till SAABL 1942-01-29 för inmontering av motorinstallation typ Piaggio

Haveri 1942-04-21 vid F 3, Malmen

Ur rapport:
Härmed får jag vördsamt inkomma med preliminär rapport över haveri med fpl nr 17102 den 21 ds.
Fpl:t utgör prototypfpl för utprovning av motorinstallation typ Piaggio.
Vid flygningen den 21 ds kunde hjulstället före landning ej utfällas, beroende på att spärrhakarna, som fasthålla hjulen i infällt läge, ej kunde frigöras, varför landning med indraget hjulställ måste företagas. Beträffande de närmare omständigheterna härvid hänvisas tillbifogad rapport XCH-A-04.
Av utförd besiktning framgår, att skadorna på fpl:t i huvudsak inskränka sig till propellern, vars blad äro krökta, samt till intryckta kroppsplåtar och hjulställsförklädnader. Motorn synes vara helt oskadad. Indikering av motoraxeln har av CVM utförts med godkänt resultat. Då det är angeläget att snarast möjligt kunna fortsätta flygningarna med detta fpl, komma i första hand endast sådana skador, som kunna äventyra flygsäkerheten, att åtgärdas, vilket beräknas taga en vecka i anspråk.
Orsaken till fastlåsningen av spärrhakarna har ej helt kunnat fastställas, med det förmodas, att ett luftläckage från tryckluftsbehållaren för hjulställets nödnedfällning satt hjulställets manövercylindrar under tryck, varigenom friktion o spärrhakarna för hjulets låsning i infällt läge blivit så stor, att utlösning av desamma omöjliggjorts. För att förhindra uppkomsten av nämnt övertryck överenskoms med SAAB, att förse rörledningen för den pneumatiska nödutfällningsanordningen med ett läckhål, som av annan orsak tidigare ansetts önskvärt och anhöll Ki SAAB, att firman skulle vidtaga omedelbara åtgärder för införande härav. Genom SAAB:s kundtjänstavdelning har även överenskommelse träffats med berörda flottiljer om införande av nämnda läckhål.
För frågans fortsatta utredning har av Ki SAAB begärts en konferens med representanter från firman. Resultatet härav kommer att snarast meddelas FF.

Linköping den 25 april 1942.
K. G. Berglund
Ki SAAB.

Den 21/4 1942 måste ”buklandning” företagas med fpl 17102, typ 17C, varvid fpl skadades.
Besättning. Förare: Smith.
Observatör: Helgstrand.
Händelseförloppet. (Rapport från provflygaren löjtn. Smith).
Efter c:a 10 minuters flygning (prov med motorinstallationen) hade jag för avsikt att landa. Då jag skulle fälla ut landstället kunde manöverspaken ej rubbas mer än c:a 10 m.m. från bakre (”infällt”) läget. För att undersöka felet steg jag till c:a 1500 m. och försökte åter få ut stället. Efter en stunds resultatlöst arbete sökte jag radioförbindelse med F 3, vilket gick bra. Jag meddelade dem om besvärligheterna, och att jag skulle fortsätta med stället så länge bensinen räckte samt bad dem underrätta SAAB om förhållandet. Då jag ej kunde rubba manöverspaken, försökte jag dra i linorna till landställsbenens låshakar omedelbart framför manöverspaken. På så sätt kunde jag få den vänstra låshaken att släppa, med den högra satt orubbligt. För att få bättre kraft tog jag tag i den nedre delen av linan till den högra låshaken, som man kan komma åt omedelbart bakom och under handspaken, och drog uppåt. Alla försök voro emellertid resultatlösa, trots att kraften som använts i varje fall var så stor, att linan efteråt var betydligt slakare.
Då jag ej med ovan beskrivna metoder kunde få något resultat, försökte jag att med knyckar i spaken gen benen uppåtriktade accelerationer, samtidigt som jag drog i linorna för att om möjligt momentant kunna minska trycket mellan haken och kroken i benet tillräckligt mycket för att kunna dra tillbaka haken. Jag antog, att detta tryck var huvudsakliga orsaken till låsningen. Försöken misslyckades. Jag försökte vidare att genom flygning på först stor höjd och sedan låg höjd eventuellt kunna få någon hjälp av värmeutvidgningen. Som sista åtgärd försökte jag att genom att några gånger försiktigt släppa in tryckluft i manövercylindrarna och sedan vänta en stund kunna variera trycket för att på så sätt förmå haken att släppa.
Då haken fortfarande satt lika orubbligt och bensinen var i det närmaste slut, meddelade jag per radio (förbindelsen hade upprätthållits hela tiden och fungerat utmärkt) att jag tänkte landa med stället infällt. För säkerhets skull stängde jag av bränslekranen, strax innan jag passerade fältgränsen och omedelbart före sättningen kuperades motor och bröts huvudströmmen.
Landningen skedde förhållandevis normalt utan minsta tendens till rundslagning eller andra obehagligheter.
Linköping den 22/4 1942.
Claes J Smith.

Till SAABL för reparation
Överlämnat till Fc
Till SAABL för modifieringar
Till SAABT 1943-09-27 för fortsatta monteringsarbeten.
Levererat till F 12 1944-02-21
Godkänt 1944-03-16
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-05-05 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 7083. Motor typ PP XI nr 7071 inmonterad.
Klar 1945-08-10.
Till F 12 1945-08-11
Till CVM 1946-04-01 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 7071.
Anmäld klar 1946-07-06. Motor typ PP XI nr 5495 inmonterad.
Till F 12 1946-07-08.
Kasserat 1947-06-11 med motor typ PP XI nr 5495
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst