17104 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17104 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17104
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 4

Levererat till F 2 1942-03-18 med motor typ My XXIV nr 683.
Ifrågavarande fpl har efter leveransflygning på hjul använts för provmontering av flottörer och avvägts med dessa. Kontrollflygning utfördes efter provmonteringen med flygplanet försetts med skidställ utan skidställsförklädnad. Separat översändes hjul- och flottörställ. Skidstället avses returneras till SAABT.
Vid F 2 skall flygplanet monteras och flygas med flottörer enligt FF skrivelse Mi 165:179/41
Godkänt 1942-05-07 i version som landflygplan.

Haveri 1943-09-29. Märkning 2-46
Motor: My XXIV nr 683
Besättningen, ff fänrik Liljekvist, fs kadett Hallbäck oskadad
Orsak till haveri: Kollision med boj i starten.
Skador flygplan: Landningsställ och vingställ totalhav. Flygkropp hel.
Skador motor: Vattenskadad.
Beräknad reparationskostnad 80.700:- kr

Till CVV 1943-10-25 för stor översyn (haverireparation). klar 1944-10

Nödlandning 1944-11-02 vid Skäggenäs. Märkning 2-46
Motor: My XXV nr 822
Besättningen, ff kapten R Ahsell. fsig sergeant S Lindahl oskadad
Orsak till nödlandning: Cyl nr 9 lossnat, varför olja stänkt ned bindrutan för föraren.
Skador motor: Cylinderbult av å cylinder nr 9.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1947-03-07
Motor: My XXIV nr 791
Besättningen furir Engelbrekt (FFSU), fsig Lindzäter (FFSU)oskadad
Skadornas omfattning: Motor: Kamskiva och styrring för lyftarstyrningar kass.
Beräknad kostnad 10.000:- kr

Orsak till haveri: Nödlandning på grund av kraftiga motortörningar.

Flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-03-14, klar ?
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 416 tim. Antal flygningar 678 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"