Sida 1 av 1

3370 B 16A, S 16A

InläggPostat: 07 sep 2014, 10:17
av Leif Fredin
3370
B 16A
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4922

Leveransdatum 1941-02-22. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 235, höger nr: 232
7 omgången. Gångtid vid kontroll- och hemflygning 8 tim 45 min
Levererat till F 7 1941-03-17
Formation 1941-03-17
Godkänt 1941-03-28

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Verkstad 1941-10-28
F 7 formation 1942-02-26

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Till F 11 flottiljverkstad 1943-02-22 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-05-26.
Typbeteckning ändrad till S 16A enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Till CVV för liten översyn och motorbyte, gångtid efter översyn 152 tim. Påbörjat 1944-11-30. Motorer typ IF delta nr 291 och 210 inmonterade.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till F 11 1945-06-01

Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 291 och 210. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”