3326 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3326 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 29 aug 2014, 09:34

3326
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4904

Leveransdatum 1940-10-16. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 137, höger nr: 168
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 35 min) 4 flygningar. 1940-11-20, Provflygning Milano 0 tim 50 min, 1 flygning.
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25
Godkänt 1940-11-29
Formation 1940-12-19
Förråd 1941-01-09
Formation 1941-04-01
IF Delta nr 168 urmonterad 1941-06-25, IF Delta nr 102 inmonterad 1941-06-25
Märkning 3-56 (1941-08)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

F 3 förråd 1941-10-09
F 3 flottiljverkstad 1942-01-15. Div modifieringsarbeten och reparationer utförda. 80-tim översyn. IF Delta nr 195, 150 inmonterade 1942-02-20.
Överlämnat till F 11 1942-02-20
Formation 1942-02-21

Haveri 1942-03-03 vid F 11, Skavsta. Märkning 11-16
Total gångtid: 79.15 tim
Motorer: IF Delta nr 150. Total gångtid: 16.15 tim. IF Delta nr 195. Total gångtid: 37.05 tim
Besättningen ff edk korpral C O Johansson, ldk fänrik Sten Dahlborg, korpral Jonsson, vpl Ekelund oskadad
Orsak till haveri: Fpl ”gick på nosen” vid landning på grund av att fpl gick in i en snövall.
Skador flygplan: 1 st propeller deformerad.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Landningsövningar i dk med fpl 16. Härvid körde fpl vid landning in i en snövall på sidan av landningsbanan, fpl gick på nosen och föll därefter tillbaka ned på stjärten

Fänrik S. Dalborg
med anmälan

Till Chefen för 2:a div.

Härmed för jag vördsamt anmäla, att jag den 4/3 under landning med elev i dubbelkommando i fpl 3326 körde in i vänstra snövallen på bana 3. Flygplanet reste sig på nosen, varvid högra propellern tog i marken och deformerades. Därefter föll flygplanet tillbaka ned på stjärten.

Skavsta 10/3 1942
Sten Dalborg
Fänrik

Fänrik Dalborg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid inflygning på fpl-typ 16,
att något dubbelkommando inte fanns i fpl 3326 (F 11 nr 16),
att vpl korpral 1311 Johansson var elev,
att Johansson för första gången satt på ff:s plats,
att landning verkställdes på bana 3 (35°)
att vinden låg snett i banans riktning (30°) och kom från vänster (30 – 35 km/tim),
att Johansson strax före sättningen drev åt höger men efter tillsägelse upphävde detta,
att sättningen blev med vänster hjul först,
att det blev en studs, som Johansson hade svårt att bemästra,
att detta resulterade i en vikning åt vänster på c:a ½ - 1 m höjd,
att fpl fick tendens att svänga åt vänster,
att Johansson hävde denna men inte helt lyckades få kontroll över fpl,
att fpl rullade c:a 150 m utmed banans vänstra sida,
att fpl efter passerandet av korsningen bana 3 – bana 5 skar in i snövallen,
att Johansson härvid medelst bromsning sökte få ut fpl på banan,
att detta icke lyckades utan att bromsningen hjälpte till att stoppa upp fpl, så att det sakta reste sig på nosen,
att motorerna härvid couperades,
att höger propeller tog i marken (snön),
att denna deformerades i spetsarna och
att fpl sedan ramlade tillbaka ned på stjärten.

Uppläst och vidkänt:
Sten Dalborg
Fänrik

Korpral 1311 Johansson anförde i huvudsak följande:
att han till alla delar vitsordade fänriken Dalborgs uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
C.O. Johansson
Korpral 1311 2/40

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Landningen ägde rum i en aning sidvind. Eleven har blivit irriterad av att fpl omedelbart före sättningen drev något. På grund härav och på grund av ovana med fpl blev sättningen ojämn med studs som följd. Eleven fick icke kontroll över fpl utrullning, utan fpl rullade ut från banan, och skar in i snövallen till vänster om banan. Instruktören har icke kunnat ingripa effektivt, enär dk-anordning saknades.

Nyköping den 1/4 1942
Folke Ripa
Förhörsledare
Lennart Bunke
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet. har förorsakats av elevens ovana vid fpltypen (utbildning i dk vid haveritillfället). På grund av att fpl saknade dk-anordning anses föraren (eleven) eller läraren icke ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan (tit 18) vidkännes kostnaden.

Nyköping den 10/4 1942
Birger Schyberg
Chef
/K.E. Lindson

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Till F 11 flottiljverkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkning-ar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning beräknas klar 1943-05-01.

Nödlandning 1944-02-22 vid F 11, Skavsta. Märkning 11-16
Total gångtid: 264 tim
Motorer: IF Delta nr 195. IF Delta nr 150. Total gångtid: 201 tim
Besättningen ff kadett Sven Å Forsberg, fsk vpl Torsten Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorhaveri å höger motor
Skador motor: Höger motor totalhaveri

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Under stigning till topphöjd skar höger motor på 300 m höjd, varefter landning verkställdes med en motor utan anmärkning.

Kadett Forsberg anförde:
att han skulle utföra övning i stigning till topphöjd, fotografering,
att fpl avlämnades till föraren av 1. mek, furir Larsson, utan anmärkning,
att han efter starten påbörjade stigningen,
att han på 1000 m höjd provade magneterna, enär han känt mindre skakningar i fpl,
att vänster motor missade något på M2 (c:a 50 varv/min),
att cyltemp på höger motor med följande värden var 250°.
Förkomptryck 75 cm/Hg
propvarv 2200 – 2300 varv min
Oljetemp utlopp 80°
” ” 60° - 65°
att han minskade förkomptrycket till 72 cm/Hg, varvid cyltemp sjönk till 230 - 240°,
att fpl stigförmåga var dålig (10 min till 1000 enl barografdiagram),
att på 3000 m följande värden avlästes på instrumenten,
vänster resp.höger.
oljetemp utlopp 80° 80°
oljetemp inlopp 60° 65°
oljetryck 4 3,5
cyl temp 195° 235°
att han då gick ut i planflykt, därför att skakningarna på vänster motor hade ökat något och stighastigheten nedgått till 2,5 m/sek, varför han avsåg av avbryta stigningen på denna höjd och slutföra uppdraget (fotografering),
att han verkställde inställningen av propvinkel på vanligt sätt (34°),
att efter c:a 2 min flygning i planflykt oljetrycket sjunkit till 0,5 kg/cm2 på högermotorn,
att han genast drog ned varvet till 1300 – 1400 varv/min på denna,
att kraftiga skakningar förmärktes i samband med gasavdraget, varför han omedelbart flöjlade och kuperade denna motor,
att han gjorde enmotorsflygning i samband med plané mot fältet,
att han på 2000 m höjd minskade bladvinkeln så, att prop av luftdraget gick runt, med avsikt att kontrollera, huruvida motorn kunde användas vid landningen,
att han genast flöjlade prop, då kraftiga vibrationer uppstodo så fort prop började gå runt,
att han företog enmotorslandning, som förlöpte normalt.

Uppläst och vidkänt:
Sven Forsberg
Kadett.


Vpl 1440-4-42 Andersson anförde:
att han tjänstgjorde som fsk i fpl nr 16,
att han ej var med vid fpl klargöring, enär fpl ingick i stället för fpl 18, som ej var klart,
att han under stigningen ej märkte något onormalt vare sig på instrument eller fpl i övrigt annat än att vänster motor missade något på M2, vilket prövades under början av stigningen,
att då 3000 m uppnåddes instrumenten visade följande värden:
vänster resp höger
Utloppsolja 75° - 80° 80° - 85°
Inloppsolja ej observerat 60° - 65°
Oljetryck ej observerat 3,0 – 3,5
Cyltemp ej observerat 230° - 240°
varför föraren lade fpl i planflykt för att kyla motorn,
att efter c:a 2 min flygning i planflykt oljetrycket på höger motor sjönk till 0,5 kg/cm2, varvid föraren omedelbart drog av gasen,
att kraftiga vibrationer förmärktes, varvid föraren flöjlade prop och enmotorsflygning påbörjades,
att landningen gick normalt.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Andersson
Vpl 1440-4-42

Furir 8001-10-41 Larsson förmälde:
att han var 1. mek på fpl 3326/16;
att han den 22/2 varmkörde och körde upp fpl;
att detta utfördes en gång före lunch och en gång efter lunch, då flygning verkställdes med start omkring kl 1330;
att han körde upp fpl före lunch utan anmärkning;
att vid uppkörningen efter lunch gick vänster motor ned i varv, c:a 50 – 75 v/m, antingen på M1 eller M2;
att han vid avlämningen av fpl till ff, kadett Forsberg, anmälde detta;
att ff startade och kom tillbaka efter c:a 40 – 45 min flygning;
att ff verkställt enmotorlandning, då höger motor skurit;
att fplm beordrade oljefiltrens borttagande för att söka efter metallspån i dessa;
att därvid konstaterades spån i filtren;
att filtren sattes tillbaka och fpl bogserades därefter till fljverkstaden;
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Ingvar Larson
Furir

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet på motor IF Delta nr 150 beror på vevaxelsbrott, möjligen i samband med brott på vevstake i cylinder nr 6. Ingen synes kunna göras ansvarig för motorhaveriet. Kronan, tit 18, vidkännes kostnaden.

Nyköping den 21/3 1944
enligt depåchefens bemyndigande
F. Sandström
Major
/Arne Almé

Verkstad; liten översyn. Beräknas klar 1944-06-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst