3319 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3319 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 25 aug 2014, 10:57

3319
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4897

Leveransdatum 1940-12-13. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 203, höger nr: 204
Provflygning i Milano 1940-12-14. Gångtid 1 tim 05 min, 1 flygning
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 – 12-20 (Gångtid tid 5 tim 40 min, antal flygningar 4 st) Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs (1.00 tim)
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-05-16 (flygning 30 min)
Formation 1941-08-15
Förråd 1941-08-23
Överlämnat till CVM (Fc) 1941-09-10 som lån

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

F 3 förråd 1941-10-18
Verkstad 1942-01-01. ”Div modifieringsarbeten”

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27

Beräknas intagas till F11 flottiljverkstad 1943-05-01 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-24.
Besiktigades 1943-07-31 efter montering

Haveri 1944-05-23 i Kattegatt. Märkning 11-61
Motorer: IF Delta nr 191. IF Delta nr 190
Besättningen ff vpl furir Bertil Egon Volmer Egéus, fs löjtnant Karl Johan Yngve Rosén, fsig furir Karl Gunnar Erlandsson, fsk vpl korpral Olof Urban Boström omkom
Skador flygplan: Totalhaveri
Skador motor: Totalhaveri
Skador besättning: Samtliga döda (Furir Erlandsson återfunnen död, övriga ej återfunna)

Kassationsförslag 1944-09-13. Gångtid efter LF 25 tim. Motorer typ IF Delta nr 191, gångtid efter SM 25 tim och nr 190, gångtid efter SM 25 tim. Fpl tot hav den 23 maj 1944.
”Anmärkningar: Fpl försvunnit under flygning över hav och har icke återfunnits.”

Kasserat 1944-09-23 med motorer typ IF Delta nr 191 och 190.

Delar av fpl återfanns 1951-08-22 6-7 nm väster Anholt hamn. Delar bärgades och fördes till F 14 Halmstad. Vid besiktning visade det sig att fpl utsatts för beskjutning.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 3319 S 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 maj 2019, 17:53

3319 S 16A

Från Fb.
75 år idag minns vi morbror Urban Boström
På kvällen den 23:e maj 1944 stupade min morbror Olof Urban Boström i en flygstrid över Kattegatt. Urban Boström var en prisbelönt tävlingsskytt. Vi kan gissa att det var därför han blev utsedd som akterskytt i spaningsplanet av typen Caproni 313 S16A.
Morbror Urban var en av de stupade fyra besättningsmännen på det lätt beväpnade spaningsplanet. De andra tre var Bertil Egon Volmer Egéus, Karl Johan Yngve Rosén och Karl Gunnar Erlandsson.
Spaningsplanet tillhörde F11 i Nyköping. Det startade från F7 i Såtenäs och flög ut över Kattegatt för att spana men kom aldrig åter. Erlandson återfanns död den 30:e juni medan Rosén hittades den 1:a september. Egéus och morbor Urban återfanns aldrig.
Själva flygplansvraket hittades av danska fiskare 7 år senare cirka 6-7 nautiska mil väster om den danska ön Anholt. Anholt ligger mitt i Kattegatt. Det fanns skottskador på vraket och spår av brand.
Signaturen Natttuppen på forumet 12oclockhigh har grävt i de tyska krigsarkiven och hittat att morbrors plan sköts ner av ett jaktplan från det tyska jaktförbandet 10/JG 11. 10/JG 11 hade huvudsakligen jaktplan av typen Messerschmitt Bf 109 och Focke-Wulf 190. Båda jaktplanstyperna hade överlägsen beväpning jämfört med Capronin, som endast hade en kulspruta med ganska klen kaliber. Capronin var sannolikt helt chanslös. Capronin var egentligen inget bra stridsflygplan. Till exempel fanns bränletanken inne i kabinen.
Det tyska jaktförbandet 10/JG 11 hade självt drabbats av stora förluster efter att de allierade tidigare under 1944 hade introducerat det överlägsna amerikanska jaktplanet P51 Mustang som jakteskort till bombflyget.
Morbror Urban var en av de 18 svenskar som stupade i 2:a värdskriget i svensk uniform. Ungefär en vecka innan hade tyskarna skjutit ned två S16 över södra Östersjön. Tidigare hade de skjutit ner ett S16 i närheten av Gotland. Efter nedskjutningen av morbrors spaningsplan ändrade den svenska regeringen ordern om spaning på internationellt vatten. Man tyckte att förlusterna hade blivit för stora.
Alla de fyra förlorade spaningsplanen kom från F11 i Nyköping. På F11 finns en minnessten över de 16 svenska flygare som stupade under kriget. Den nämner inga namn. Det är en svensk skandal att de stupade inte anges med namn. Det skulle aldrig kunna inträffa i något annat 'civilicerat' land.
Som ni säkert har märkt har jag i stort sett gett upp Fejan. Det här posten blir ett undantag eftersom mina släktingar finns här och jag tycker det är viktigt att uppmärksamma denna historiska händelse. Den var en stor tragedi i min mammas liv. Men den bidrog samtidigt starkt till att mina föräldrar träffades.


se även vad FV-nytt skrev..sid 11
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 3Qv3GyOM0I
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6788
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster