3308 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3308 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:45

3308
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4886

Leveransdatum 1940-11-11. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 165, höger nr: 130
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 45 min) 4 flygningar.
Provflygning i Milano 1940-11-21 0 h 15 min, 1 flygning
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25
Godkänt 1940-11-29
Formation 1940-12-19

Haveri 1941-08-28 vid Bromma flygplats. Märkning 3-59
Total gångtid: 43 tim
Motorer: IF Delta nr 165. Total gångtid: 46 tim. IF Delta nr 130. Total gångtid: 46 tim
Besättningen ff fänrik Bertil Bergström, fsig korpral Reinhold Nilsson. fs aspirant Karl Erik Sandström
Orsak till haveri: Felmanöver vid landning.
Skador flygplan: Vänster vinge samt skevningsroder skadade. Vänster landningsställsben jämte tillhörande detaljer svårt skadat.
Skador motor: Vänster propeller deformerad.
Beräknad reparationskostnad fpl 15.000:- kr, motorer 2.000:- kr. Summa 17.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
anmälan av Fänriken Bergström, att fpl 59, efter landning genom ground loop, skadat landningsstället, varefter även till följd härav vingen skadats.

Fänrik B.Bergström
Med anmälan om haveri.

Till Chefen för 4. divisionen.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 28 augusti 1941 havererade med flygplan 59 typ S16. Förloppet var följande:
Jag skulle landa på Bromma flygplats och satte mig på bana 1. Efter sättningen fick flygplanet en svängningstendens till vänster, vilken jag försökte motverka med sidoroder och broms. När farten gick ned fick flygplanet en tendens till ground loop åt vänster, vilken jag lyckades motverka genom att ansätta full höger broms och något vänster motor. Omedelbart därefter låste sig höger broms och flygplanet svängde kraftigt åt höger varvid landningsstället vek sig och sjönk ned på vänster vinge.

Bromma den 3 september 1941.
Bertil Bergström
Fänrik

Härefter hördes Fänriken Bergström som anförde i huvudsak följande:
att före starten intet förmärktes å fpl,
att bromsarna provats å Malmen och därvid fungerat utan anmärkning,
att gasreglagen vid sättningen voro helt tillbakaförda,
att förloppet i övrigt var som angivits i anmälan,
att han inte kunde angiva orsaken till att fpl började svänga åt vänster,
att han anser den därpå följande svängen åt höger och därunder uppkommmer Ground-loop åt höger bero på att höger broms låst sig eller skurit,
att han anser sig hava vidtagit alla åtgärder för att undvika haveriet,
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Bertil Bergström
Fänrik

Härefter hördes Korpral 48 Nilsson, som anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som flygsignalist i fpl,
att han efter landningen märkte att fpl började svänga åt vänster,
att i slutet av vänstersvängen någon motorpådragning förmärkts. På vilken motor kunde han ej avgöra,
att han märkte, att fpl bromsats kraftigt med höger broms,
att fpl därefter svängt kraftigt åt höger, samt gått ned på vänster vinge,
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Reinhold Nilsson
Korpral

Härefter hördes Aspiranten Sandström, som i huvudsak anförde följande:
att han tjänstgjorde såsom flygspanare i fpl,
att fpl i landningen studsade ett par gånger,
att fpl under sista studsen fick tendens till sväng åt vänster,
att han såg och kände att föraren bromsade åt höger, vilket ej hjälpte utan fpl fortsatte till omkr 30° från landningsriktningen,
att fpl då övergick i sväng åt höger,
att föraren cupérade motorerna,
att svängningshastigheten därefter ökade och vänster landningsben vek sig under kroppen,
att föraren ej gjort någon pådragning av gasen efter sättningen,
att han i övrigt ej hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Sandström
Aspirant

Härefter hördes Löjtnant Duvander, som i huvudsak anförde följande:
att han följt Fänrik Bergströms landning och därvid observerat, att sättningen varit normal,
att planet nästan omedelbart efter sättningen börjat en sväng åt vänster, vilken sväng ej stoppade förrän kursavvikningen uppgick till c:a 30°,
att planet då hade kurs rakt mot berghällen mellan bana 5 och 6 och med så god fart att planet, om det fortsatte på denna kurs, hade kolliderat med berghällen,
att planet efter en kort rullning på rak kurs hastigt började svänga åt höger, vilken sväng övergick till ground-loop, varvid planet havererade,
att han ej förmärkt någon motorpådragning för att förhindra svängen,
att hans uppfattning var att haveriet berodde på oskicklighet i det att föraren för sent och utan att använda tillgängliga medel sökt stoppa vänster svängen.

Uppläst och vidkänt:
Åke Duvander


Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl svängningstendens i landningen troligen icke parerats i tid och att sedan bromsning och gaspådrag så använts att ground loop uppkommit möjligen efter att bromsen skurit vid det häftiga ansättandet.

Malmen den 12/9 1941 Seth Liljhagen
Förhörsledare
H. Svenonius
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Fpl bromsar hava icke befunnits felaktiga utan haveriet har orsakats av bristande förmåga hos föraren. Då vårdslöshet eller slarv ej förelegat vidkännes Kronan kostnaden för reparation

Malmen den 23/9 1941
G. von Porat
Depåchef
/J.L.W. Aschan

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

F 3 förråd 1941-10-09. Fpl förvaras å Bromma
Överlämnat till F 11 1941-12-19
F 11 förråd 1941-12-20
Till F 11 flottiljverkstad 1942-07-22

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-02-13.

Haveri 1943-08-13. Märkning 11-3
Total gångtid: 67.20 tim
Motorer: IF Delta nr 147. Total gångtid: 79.40 tim. IF Delta nr 184. Total gångtid: 79.40 tim. Total gångtid: 79.40 tim.
Orsak till haveri: Fpl skadat vid utdragning från fplvärn.
Skador flygplan: Kroppen knäckt i sidled c:a 1 m bakom signalistbuken. Både övre och nedre vänstra longerongerna knäckta, den övre i facket närmast, den under i fack nr 2 från spantet bakom signalisten.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri under utdragning av fpl från fplvärn. Anmälan från vkrp 8016-10-42 Svensson


Vkrp 8016-10-42
Svensson med an-
mälan om skadat fpl

Till Chefen för Fältpost 80150

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 3308 skadats vid utdragning ur värn fredagen den 13/8 1943.

Fältpost 80150 den 13/8 1943.
H. Svensson
Vkrp 8016-1042

Bild

Vicekorpral 8016-10-42 Svensson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom 2. mek på fpl 3308,
att såsom 1.mek tjänstgjorde krp 2044 Fagerberg, vilken vid tillfället ifråga var på sjukbesök,
att han jämte 3. mek, vpl 1249-4-42 Eriksson, befann sig vid fpl, när vpl 1417-4-42 Eriksson kom med traktorn och meddelade: ”Order från sergeant Liljedahl, att fpl snarast skall dragas ner på fältet.”,
att omedelbart därefter två man, vpl 1276-4-42 Laurell och 1644-4-42 Carlsson anlända beordrade av sergeant Liljedahl att hjälpa till med utdragningen,
att det först gjordes försök att skjuta ut fpl för hand ur värnet, att detta icke lyckades på grund av att de voro endast 5 man,
att därefter gjordes försök att med traktor kopplad till sporrhjulets styrspak backa ut fpl, men att även detta misslyckades,
att han därefter steg upp i fpl, startade motorerna för att med motorernas hjälp rulla flygplanet rakt fram ut från flygplanvärnet,
att sedan fpl rullat rakt fram 4 m, vpl 1644 Carlsson, som var placerad framför vänster vingspets, gjorde tecken att stoppa därför att denne ansåg att vänster vingspets ej skulle gå fri för ett träd, varför S. bromsade,
att fpl fortsatte ungefär 1 meter, då S. bromsade på vänster hjul och ökade motorvarvet något på högermotorn för att därigenom få flygplanets stjärt utåt fältet,
att han märkte, att något tog emot i flygplanets stjärt, varför motorerna kupérades,
att han verkställde utkörningen av fpl för egen motor för att få fpl klart så fort som möjligt,
att han ej skickade efter någon hjälp, när han erfor, att det ej skulle gå att få fpl för hand,
att han kände till förbudet för mekanikerpersonal att förflytta fpl för egen motorstyrka,
att han anser sig handlat i ren tanklöshet och
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
H. Svensson
Vkrp 8016-10-42

Sergeant Liljedahl anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom stationschef,
att han fått order kl 1250 av adj att fpl 3 skulle göras flygklart för flygning till depån,
att han meddelade detta bl a till traktorföraren, vpl 1417-4-42 Eriksson, som omedelbart körde till det värn i vilket fpl 3 stod,
att han omkring kl 1300 gav order till korpral 8020-10-40 Larsson att övervaka utdragningen av fpl,
att han strax därefter fick meddelande om att fpl 3 havererat,
att han fick veta att korpral Larsson ej hunnit fram förrän vkrp 8016-10-42 Svensson kört ut flygplanet och havererat,
att han omedelbart begav sig till olycksplatsen,
att han frågade vkrp Svensson, varför han gjort så, att denne svarade att han gjort en dumhet och att han mycket väl visste om, att det var förbjudet att förflytta fpl med egen motorkraft,
att samtlig mekanikerpersonal förbjudits att förflytta flygplan med egen motor,
att för denna bas även flygande personal förbjudits att köra flygplan från fplvärn till fältet eller tvärtom utan särskild order,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Liljedahl
Sergeant

Vpl 1417-4-42 Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom traktorförare,
att han fått order av sergeant Liljedahl, att köra till fplvärnet för att bogsera fpl 3 ut till fältet,
att vid framkomsten till värnet gjordes försök av 5 man att skjuta ut flygplanet, därefter även med traktors hjälp, men utan resultat,
att han med traktorn kvarstannade bakom flygplanet då vkrp Svensson gick upp i flygplanet startade motorerna och började köra ut fpl,
att han ej iakttog förloppet av olyckan på grund av den kraftiga propellerluftströmmen bakom flygplanet,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Eriksson
Vpl 1417-4-42

Korpral 8020-10-40 Larsson anförde i huvudsak följande:
att han av stnavdch, serg Lindahl, fått order att övervaka utdragningen av fpl 3 ur flygplanvärnet samt göra flygplanet klart för flygning,
att han omedelbart begav sig till flygplanet,
att vid framkomsten till värnet hade 2. mek, vkrp 816 Svensson, redan kört ut flygplanet ur flygplanvärnet samt havererat med detsamma,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Carl Thure Larsson
Korpral 8020-10-40

Vpl 1249-4-42 Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom 3. mek, på fpl 3308-3,
att han vitsordade vkrp 8016 Svenssons rapport och vad som framgår av skiss över haveriplatsen,
att han vid olyckstillfället var sysselsatt med startmotorn, varför han ej iakttog hela förloppet,
att bromstrycket var uppe i 15 kg/cm2 när flygplanet började rulla framåt,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Eriksson
Vpl 1249-4-42

Vpl 1276-4-42 Laurell anförde i huvudsak följande:
att han tillsammans med vpl 1644 Carlsson av sergeant Liljedahl blev beordrad att hjälpa till med utdragningen av flygplan 3,
att han vitsordade vkrp 8016 Svenssons rapport och vad som framgår av skiss över haveriplatsen
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Kurt Laurell
Vpl 1276-4-42

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
1) Brott mot givna föreskrifter.
2) Under flygplanets gir åt vänster har sporrpartiet kommit ned i ett tvärgående dike och fastnat, under det att fpl fortsatt att svänga åt vänster, varigenom flygkroppen knäcktes 1 m bakom signalistplatsen (se skiss bilaga 2).

Fältpost 80150 den 14/8 2943. Ture Wage
Förhörsledare
B. Norén Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Hav. har orsakats av att vk 8016-10-42 H. Svensson på strid mot givna bestämmelser kört fpl med motorerna på marken.
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Nyköping den 30/8 1943.
F. Sandström
depåchef
/K.E. Lindson

Till Styresmannen för Centrala Flygverkstaden,
Västerås

Ang. rep av fpl. typ S 16 nr. 3308.

I anslutning till telefonsamtal med bitr. verkstadsing. Sjöholm den 13/8 har jag härmed äran anhålla, att fpl. typ 16 nr. 3308 rep. genom CVV försorg.
Fpl. står f.n. i närheten av Örebro. Vid utkörning från ett värn har fpl. körts ned i ett dike varvid kroppen deformerats. Enligt uppgift förefinnes inga andra skador, varför det torde vara mest ekonomiskt, att reparera fpl. på platsen.
Personal skall resa till Örebro, varifrån hämtning rekvireras pr tel. Örebro 43033.

Nyköping den 13/8 1943
K. E. Lindson
Tygofficer

Tygofficeren
Kungl Södermanlands flygflottilj
Nyköping

Reparation av fpl typ S16A nr 3308.
Med hänsyn till ovannämnda skrivelse har jag härmed äran meddela, att fpl typ S16A nr 3308 den 1 september flygledes överförts från fältpost 80150 till CVV.
Förutom det inmonteringsarbete, som har samband med reparationen, anser jag, att fpl här bör genomgå 40 tim tillsyn, enär ett flertal läckor å bränsleledningar, vänster oljetank, samt tryckluftssystemet konstaterats. Dessutom är vingarnas och rodrens impregnering synnerligen bristfällig.
Enär dessa arbeten icke hava samband med kroppsskadan, anhåller jag om särskild rekvisition å dessa arbeten samt att journalerna översändas.
Fpl beräknas kunna levereras omkring den 20 september 1943.

A.E. Engstrand
Tj f styresman

Till Styresmannen för Centrala Flygverkstaden
Västerås

Ang. rep. av fpl. typ 16 nr. 3308 flygkropp.
Med hänvisning till F11 skr. till CVV den 13/8 1943 nr 1:54 har jag härmed äran anhålla, att den skadade flygkroppen till rubr. fpl., som utbyttes vid fältpost 80150 mot en flygkropp från F11, snarast möjligt repareras och återställes till F11.
Ifrågavarande flygkropp erforderlig för rep. av hav. fpl. nr 3323.

Nyköping den 8/9 1943.
K. E. Lindson
Tygofficer

Till CVV för liten översyn och motorbyte, påbörjat 1944-07-27. IF Delta nr 169 och 180 inmonterade.
1945-05-22

1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 165 och 180 ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst