3307 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3307 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:42

3307
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4885

Leveransdatum 1940-10-05. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 143, höger nr: 162
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 8 tim 10 min) 5 flygningar. Radio monterad för leveransflygningen.
Levererat till F 3 1940-11-28
Förråd 1940-11-28
Godkänt 1940-11-29
Formation 1941-04-01

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-29
Motorer IF Delta nr 143, 162 till verkstad 1941-12-11 för översyn
Verkstad 1942-05-05. Motorer typ IF Delta nr 137, 140 inmonterade
Formation 1942-06-20

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Förråd 1942-08-04
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Verkstad 1943-02-08
Förråd 1943-05-01
F 11 förråd 1943-05-13
Överlämnat till F 11 1943-05-18
F 11 verkstad 1943-05-18 vingförstärkning och liten översyn
Förråd 1943-12-01
Formation 1944-03-01
Verkstad 1944-04-28
Formation 1944-05-04
Verkstad 1944-05-26
Formation 1944-06-22

Nödlandning1944-06-28 vid civila flygfältet vid Halmstad. Märkning 11-6
Motorer: IF Delta nr 137. IF Delta nr 140
Besättningen ff vpl korpral Sven-Olof Holmström, fs löjtnant A Eriksson, fsig furir Per Berglund, fsk vpl Gösta Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel
Skador flygplan: Fplkropp: nosen krossad; kroppsrör kraftigt deformerade dels vid fsigplats dels i stjärten; diverse smärre skador undertill.
Vinge: vänster sida frambalk knäckt invid motorinfästningen; beklädnad svårt skadad; höger sidas vingspets något skadad.
Landningsställ: förstört
Stjärtparti: stabilisator vänster sida förstörd, fena förstörd.
Propellrar: Vänster smärre skador, höger bladen kraftigt deformerade.
Skador motor: Vänster: har skurit (orsak till nödlandning) kamaxelkåpa krossad; kompressorhuset krossat; dessutom smärre skador.
Höger: smärre skador
Beräknad reparationskostnad fpl 60.000:- kr, motorer 15.000:- kr. Summa 75.000:- kr

Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Haveri vid landning med fpl S 16 å Halmstads flygfält.

Löjtnant Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fs i fpl 6 enl bif övn uppg (bil 2),
att fpl började skaka, då det befann sig i havsbandet utanför Halmstad omkr kl 1115, att skakningarna varade 10-15 sek och att de till en början voro mycket obetydliga,
att han då befann sig i fpl nos sysselsatt med fotografering,
att han vände sig om och såg att föraren provade magneterna,
att skakningarna sedan blevo mycket kraftiga,
att han flyttade sig till reservförarplatsen och band fast sig,
att föraren kupérade, att han icke gav honom order om detta,
att föraren prövade av- och pådragning av gasen samt att skakningarna fortsatte,
att höjden då skakningarna började var 600-700 m, att fpl då det sedan gick på en motor sjönk mycket kraftigt, men att han ej kunde avgöra hur stor sjunkhastigheten var,
att han p.g.a. detta bedömde, att det ej skulle vara möjligt att landa på något annat fält än Halmstadsfältet,
att föraren fick order att landa på Halmstadsfältet, som syntes och vilket han pekade på,
att han kände till att Halmstadsfältet var ganska litet,
att de gick in över fältet och sedan gick i högervarv över detta, varpå fpl gjorde 180° sväng och föraren gav skytten order om att taga ut stället,
att han såg att stället på höger sida var ute,
att klaffarna togs ut omedelbart efter stället, och att han ej kan erinra sig om skytten fick pumpa ut dess,
att höjdmätaren ej korrigerats, men att han efter 180° svängen bedömde höjden vara 150 - 200 m,
att fpl gick ned mycket brant och att fpl efter en liten utflytning satte sig på bortre delen av fältet,
att en stöt kändes i fpl, antagligen då fpl mot de två får, som skadades vid landningen,
att fpl landade rakt fram och utan girtendens,
att föraren sedan bromsade och att fpl då visade tendens till ”grand loop”,
att han aldrig tänkte på att fälla in stället helt för att låta fpl buklanda,
att fpl efter 90° sväng över en spansk ryttare ”kasade” in i skogen,
att han befarade att fpl skulle taga eld samt att skytten och signalisten skadats vid landningen,
att han hoppade ur i nosen och fann att hela besättningen var oskadad,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt
A. Eriksson
Löjtnant

Korpral 767-1-42 Holmström anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som ff i fpl 6 den 28/6,
att fpl avlämnades av mek u.a.,
att fpl ej gick med större hastighet än 220-240 km/tim,
att alla instrument visade normala värden,
att han över Vänern provade magneterna, och att det då knackade litet på vänster motor, men att denna ej gick ned i varv,
att skakningarna började då fpl kl 1115 befann sig i havsbandet norr om Halmstad,
att de gummiupphängda instrumenten började gunga och bränsletrycket pendla,
att han då drog av gasen på vänster motor för att se om det slutade pendla,
att han därefter åter drog på fullgas, men att skakningarna sedan blev så våldsamma, att det var omöjligt att hålla i spaken varför han flöjlade vänster propeller och kupérade motorn,
att handpumpen aldrig användes då bränsletrycket pendlade beroende på att skakningarna voro så våldsamma och motorn ej sjönk mycket i varv,
att förbindelsekranen var stängd hela tiden,
att han trodde att motorn skurit (en vevaxel eller dylikt gått av),
att fpl sedan sjönk hela tiden trots att klaffarna voro uttagna till 3 - 4 delstreck; mellan Guldbrandstorp och omedelbart syd Halmstad sjönk fpl 300m,
att han fick order av spanaren att landa på Halmstadsfältet, sedan de funnit, att det var för långt att gå till Bulltofta, där landning enl övn uppg skulle ägt rum,
att han visste att Halmstadsfältet var litet,
att han, då han befann sig 300 m söder om fältgränsen, gjorde en kraftig högersväng och att han därefter gick in för landning varvid höjdmätaren (ej korrigerad) visade 100 m,
att han först tyckte, att han kom normalt för landning,
att han trodde höjden vara 150 - 200 m,
att hastigheten i planén var 165 - 170 km/tim,
att han ej tog ut stället förrän efter högersvängen, då han befarade att i så fall förlora höjd så att landning i staden måste företagas,
att han tog ut klaffarna, då han bedömde höjden vara omkring 50 m, att fpl då befann sig strax utanför fältgränsen,
att han såg att skytten pumpade ut klaffarna (troligen),
att skytten före landning gjort tecken att stället var klart,
att han trodde, att han skulle klara landningen,
att fpl satte sig på den bortre delen av fältet,
att han tyckte, att det var en nästan perfekt landning,
att fpl ej hade någon girtendens i sättningen,
att utflytningen var så lång, att han ett tag trodde, att fpl hade satt sig,
att ett får efter sättningen kom i vägen och en stöt kändes på högra sidan av fpl,
att han ej misstänkte, att stöten kom av att stället ej varit låst,
att stället gick in efter stöten,
att han efter sättningen såg, att fpl ej skulle gå klart för skogen, men att högra vingen då redan tog mark och fpl bromsade upp,
att han ej tänkte på att fälla in stället och buklanda,
att han kupérade högermotorn efter sättningen och stängde bensinkranen,
att han ej tänkte på att landa på något annat fält än Halmstadsfältet,
att han trodde, att landningen skulle lyckas och att misslyckandet troligen berodde på att han haft alltför hög fart,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Sven-Olof Holmström
Vpl Krp 767-1-42

Vpl vkrp 174-10-42 Andersson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fsk i fpl 6 den 28/6,
att han kände en liten skakning i fpl, då det befann sig ung 1,5 mil från Halmstad,
att fpl därefter började skaka våldsamt,
att han inte såg på varvräknarna,
att klockan då skakningarna började var omkring 1115,
att han inte erhöll någon direkt order att göra något särskilt,
att föraren drog av gasen för att se om skakningarna skulle upphöra och att han därefter flöjlade och kupérade motorn,
att A. pekat på kontakten,
att fpl sjönk 2 à 3 m per sek, då fpl gick på en motor,
att de svängde in mot land och flög i riktning mot Halmstad, där de gjorde ett högervarv runt fältet, varefter de gick in för landning,
att på fältet funnos en hel del får samt i kanten ett liberatorplan,
att inga signalskott avlossades före landningen,
att han sedan fpl gjort en 180° sväng blev beordrad fälla ut stället då fpl gick in för landning,
att klaffarna voro utfällda 4 delstreck, och att han sedan fick pumpa ut resten,
att tiden var så kort, att hydrauliska trycket inte gick upp tillräckligt, men att stället låste sig då båda manometrarna visade samma tryck (65 kg),
att lamporna lyste grönt,
att fpl kom in för högt över fältet och att planén därför blev kraftig,
att höjdmätaren vid utfällningen av stället visade på 100 m, efter landningen minus 100 m,
att sättningen var perfekt ungefär 160 - 170 m från bortre fältgränsen,
att fpl vid landningen körde på ett får,
att högra stället vek sig sedan fpl rullat en bra bit, dessförinnan hade fpl icke haft någon särskild svängningstendens,
att fpl sedan stället vikt sig åkte på tvären in i skogen,
att han ej såg om föraren kupérade högra motorn under ”hasningen” in i skogen,
att han slog av huvudströmmen så fort han hann, sedan fpl landat i skogen och han kunde släppa det tag, han hade för att hålla sig fast i fpl (han tryckte upp sig mot pansarplåten bakom föraren).
att han aldrig hade någon tanke på att hoppa,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Gösta Andersson
Vpl Vkrp 174-10-42

Tillhör protokoll hållet med anl.
av flyghaveri 28/6 1944.

Under flygning från basen till Malmö den 28 juni 1944 inträffade omkring klockan 1115 plötsligt en kraftig motorstörning å vänster motor. Flygplanet befann sig då några kilometer norr om Halmstad. Störningen, som yttrade sig i skakningar, var så kraftig, att jag måste hålla mig med båda händerna i rörkonstruktionen för att ej falla av stolen.
Så fort störningen inträffade drog föraren av vänstermotorn, kupérade samt flöjlade och spanaren intog sin plats bredvid föraren. Då detta var gjort frågade jag flygplanschefen vad vi skulle göra. Jag fick då till svar att vi skulle försöka göra en nödlandning. Jag försökte då pr rdo få förbindelse med basen och meddela vad som inträffat, men p g a att en motor stannats hade effekten på sändaren nedgått så avsevärt att detta ej lät sig göra. Under tiden sjönk flygplanet hastigt och det var tydligt att vi ej kunde hålla oss flytande många minuter till på en motor.
Landningen ansattes med utfällda ställ och i riktning ut mot havet. Flygplanet tog mark ungefär mitt på fältet med en hastighet av c:a 120 km/t. Efter att ha rullat c:a 110 m vek sig flygplanets högra landningsställsben, varvid höger vinge tog i marken och flygplanet svängde över åt höger. Därvid hördes en krasch och flygplanet gick ned på buken. Planet kasade sedan med vänster vinge före in i ett buskage. Den sträcka planet kasade var c:a 60 m. Flygplanet stannade c:a 4 - 5 m in i buskaget och var då tämligen illa åtgånget. Dessförinnan hade två (2) spanska ryttare och ett taggtrådhinder passerats.
Vid landningen påkördes och dödades två får.
Minuten efter det vi landat infann sig polis och militär, som avspärrade området.

Fältpost 80150 den 5 juli 1944
Per Berglund
Furir 8020-10-41

Av besiktning och förhör framgår, att skada föranletts av:
att vänster motor av obekant anledning skurit.

Fältpost 80150 den 1/8 1944
S.-E. Cornelius
förhörsledare
/N–G. Gottschalk
protokollförare

Beslut.
Av undersökningen framgår att motorstoppet på vänster motor berott på vevaxelbrott. Undersökningen av motorn vid CVV har icke kunnat klarlägga orsaken härtill. Fpl har icke kunnat flygas på en motor utan höjdförlust, varför det varit nödvändigt att företaga landning på Halmstads civila flygfält. På grund av att med rådande vindriktning anflygningen måste göras över staden med höga masker intill flygfältet och till omöjligheten till dragning vid för kort bedömning kan föraren icke göras ansvarig för haveriet.
Kronan vidkännes kostnaden.

Nyköping den 11/1 1945
Birger Schyberg
Depåchef
/Arne Almé

Kasserat 1944-09-23. Gångtid total 126 tim, efter LF 33 tim. Antal flygningar 217 st. På grund av de stora reparationskostnaderna och bristen på översynskapacitet föreslogs fpl till kassation.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst