3305 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3305 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:37

3305
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4881

Leveransdatum 1940-11-16. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 141, höger nr: 158
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 15 min) 4 flygningar
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25. IF Delta nr 184 (från 3323) inmonterad 1941-01-20 (ersatte IF Delta nr 158)
Godkänt 1940-11-29
Formation 1941-03-13
IF Delta nr 109 inmonterad 1941-04-20 (IF Delta nr 141 skurit)

Haveri 1941-07-03. Märkning 3-16
Total gångtid: 30 tim.
Motorer: IF Delta nr 109. Total gångtid: 21 tim. IF Delta nr 184. Total gångtid: 32 tim
Besättningen elev dk vpl furir Erik Olsson, ldk sergeant Gösta Brink oskadad
Orsak till haveri: Haveri vid DK-flygning. Föraren har ”tagit upp” för sent vid landning, varvid höger däck punkterat och hjulringen brustit eller tvärt om. Läraren, sergeant Brink, har sedan själv utfört landning, varvid fpl gjorde ”ground loop”.
Läraren ”drog på” efter det misslyckade landningsförsöket. I luften övertog han sedan spaken och gjorde om landningen.
Skador flygplan: Båda landningsställsbenen svårt deformerade och till stora delen kassabla. Vingställ: Ena vingspetsen bräckt. Diverse smärre skador å flygkropp m m.
Skador motor: Båda propellrarna deformerade.
Beräknad reparationskostnad fpl 30.000:- kr, propellrar 10.000:- kr. Summa 40.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Haveri med fpl typ S16 nr 3304 på grund av ringexplosion vid landning.

Serg G. Brink med anmälan

Till Chefen för 2.divisionen.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 3 juli 1941 kl 1515 havererat med fpl typ S.16 nr 3305 under dk-flygning.

Malmen den 3 juli 1941.
G. Brink
Sergeant

Sergeant Brink anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad såsom lärare i flygning vid 2.div;
att han vid tillfället ifråga hade dk-flygning med vpl furiren 220 Olsson;
att eleven skulle utföra landning och att upptagningen skedde för sent;
att fpl tog mark tämligen hårt varvid höger däck exploderade;
att en hård smäll hördes i fpl;
att han (B) omedelbart drog på;
att höger hjulställ i luften iakttogs vara vridet åt höger, däcket tomt och skyddsplåten deformerad;
att han, då de kommit upp, närmare undersökte skadan samt därefter beslöt byta plats med eleven, vilket gjordes;
att försök gjordes att ta in stället, men att höger ben ej gick in fullt;
att han beslöt verkställa landning på vänster hjul;
att han före landningen beordrat mekanikern att ta plats längst bak i fpl;
att fpl vid landningen rullade c:a 30 m på det hela hjulstället;
att höger ställ tog mark, varigenom fpl svängde åt höger;
att han försökte motverka denna tendens med bromsning och fullt vänster sidoroder;
att fpl, när farten gått ned, och rullat c:a 150 m, girade skarpt åt höger (90°) genom att höger hjulställ grävde ned i marken;
att fpl under den kraftiga giren kom i kaning varigenom båda landningsställsbenen veko sig;
att kupering av motorerna skedde omedelbart efter det att fpl tagit mark samt
att han i övrigt framhöll svårigheten för läraren att ingripa vid hastigt uppkomna svåra situationer genom att dk-spak ej finnes.

Uppläst och vidkänt:
G. Brink
Sergeant

Vpl furir 221 Olsson anförde i huvudsak följande:

att han var beordrad såsom elev vid inflygning å fpl typ S 16;
att han skulle utföra landning;
att han därvid tog upp för sent;
att fpl tog mark tämligen hårt, varvid höger däck exploderade samt
att han i övrigt icke hade något ytterligare att framhålla utöver vad sergeant Brink anfört.

Uppläst och vidkänt:
Erik Olsson
Furir

Signalmästare Gjörwell anförde i huvudsak följande:

att han från marken iakttagit förloppet av haveriet samt
att han i övrigt vitsordade vad sergeanten Brink anfört angående landningsmanövern.

Uppläst och vidkänt:
Bo Gjörwell
Signalmästare


Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att eleven tagit upp för sent vid landning, varigenom höger däck punkterat.
Då haveriet skett vid inflygning av elev å ny fpltyp, där dk-spak saknas, och då läraren handlat på enda riktiga sätt, synes ingen vara ansvarig för det inträffade.

Malmen den 7/7 1941
B. Flach
Förhörsledare
C. Eklund
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Av förhöret framgår att ingen kan göras ansvarig för det inträffade, varför kronan vidkännes kostnaderna för fpl:s iståndsättande.
Malmen den 7/7 1941
G. Beckhammar
Tjf Depåchef
/J.L.W. Aschan

Förråd 1941-07-03

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Verkstad 1941-11-01

Kassationsförslag 1943-03-29
”Fpl har överlämnats till CVV för reparation, men har CVV meddelat, att fpl är i sådant skick, att det bör kasseras.”
”På grund av reservdelsläget har CVV redan disponerat vissa detaljer för iordningställande av andra fpl typ 16.”

Kasserat 1943-05-04. Fpl skall påföras CVV materialförråd.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst