3304 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3304 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:35

3304
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4880

Leveransdatum 1940-09-26. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 145, höger nr: 136
Godkänt 1940-10-29
1 omgången, 1940-10-31 till 11-09 (Flygtid 6 tim 50 min) 4 flygningar.
Levererat till F 3 1940-11-08
Förråd 1940-11-08
Formation 1940-11-12

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
IF Delta nr 145, 136 till förråd 1942-01-24, till CVV för översyn
Verkstad 1942-01-15. Motorer typ IF Delta nr 135,144 inmonterade. Diverse modifieringsarbeten och repara-tioner utförda. 80-tim översyn.
Överlämnat till F 11 1942-02-24
F 11 verkstad 1942-02-21
Märkning 11-18 (1942-04-30)

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Till F 11 flottiljverkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-02-23.

Nödlandning 1944-05-15 i Östersjön sydväst Steinort, utanför Libau. Märkning 11-8
Motorer: IF Delta nr 283, IF Delta nr 284
Besättningen ff vpl korpral Sixten E Öström, fs löjtnant Sven A H Håkansson, fsig furir Hans A E. Blomström, fsk vpl korpral Henry K L Ekstrand omkom
Orsak till haveri: Nedskjutet
Skador flygplan: Totalhaveri
Skador motor: Totalhaveri
Skador besättning: Samtliga döda (ej återfunna)

Kasserat 1944-09-23. Gångtid efter LF 61 tim. Motor typ IF Delta nr 135. Gångtid efter SM 125 tim. Nr 144. Gångtid efter SM 125 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 3304 S 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 jun 2015, 18:53

Kolla följande inlägg:

Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

viewtopic.php?f=1&t=13377
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6596
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst