7097 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7097 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 07:42

7097
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 272 (?)

Levererat till F 4 1941-09-26. Motor typ My XXIV nr 659
Godkänt 1941-10-15
Överlämnat till F 6 1941-12-20. Till förråd
Formation 1942-02
3.div (1942-02)
Märkning 6-37 (1942-08)

Haveri 1942-11-11 vid F 6, Karlsborg. Märkning 6-37, tillhörde 3. div./F 6
Motor typ My XXIV nr 659
Flygförare vpl ff 6511-45-41 Göte Jansson oskadad
Orsak till haveri: Påkörning av annat fpl på marken (Sk11 nr 563)
Skador flygplan: 2 propellerblad deformerade.
Skador motor: Inga.

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision mellan fpl 37 (B 5) och 03 (Sk 11).

Vpl ff 6511-45-41 Jansson anförde i huvudsak följande:
att han landade som 3:a i grp
att han utförde körning på marken enl. bif skiss.
att han vid starten obs att ett fpl typ Fokker och typ Sk 11 stodo parkerade omedelbart väster hamgarplatta vid 3. div.
att han vid punkt A. gjorde en kontrollsväng åt vänster för att kontrollera att fältet var fritt.
att han tidigare sett att fpl typ Fokker körde ut från parkeringsplatsen till märket, med hade ej obs att Sk 11 stod kvar
att han ej kunde förklara varför han ej sett Sk 11 med annat än, att framförvarande fpl i grp skymt detta fpl, samt att han var övertygas om när han såg Fokkern köra ut till start att även Sk 11 var utkörd till start enär han visste att denna stod upptagen på flygprogrammet.

Uppläst och vidkänt:
Göte Jansson
vpl ff

Bild

Vittnet fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han delvis åsett fpl körning på marken, som trafikledare vid märket
att Fokker och Sk 11 voro olämpligt parkerade och försvårade i hög grad inkörning av fpl.
att körning på marken hade utförts normalt och takten angavs av grpch löjtnant Jung
att han ansåg vårdslöshet ej föreligga och betraktar det som en olyckshändelse med hänsyn till fpl parkering

Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Karlsborg den 18/11 1942
E Kjellgren
Förhörsledare
Gunnar Eckard
Protokollförare

Depåchefens yttrande och beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.

Karlsborg den 24/11 1942.
G. Hård
Depåchef
/Nils Kähr.

Haveri 1944-08-09. Genomsjunkning, märkning 6-22
Motor: My XXIV nr 623
Ff aspirant Bromander oskadad
Skador flygplan: Vänster mittvinge veckad.
Beräknad reparationskostnad: 450:- kr

Till fljverkstad 1944-11-11 för reparation, klar 1945-02-15
Överlämnat till F 8 1945-03-23 med motor typ My XXIV nr 623 jämlikt fo B 141/44
Till CVM 1946-06-17 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 623.
Anmäld klar 1946-11-22. Motor typ My XXIV nr 522 inmonterad.
Till F 8 1946-10-24.
Överlämnat till F 1 1947-01-23 som lån enligt fo B 143/46. Motor typ My XXIV nr 522

Haveri 1947-02-12 vid Hässlö
Motor: My XXIV nr 522
Besättningen ff fänrik Wedholm (FFSU), resff fänrik Loftman (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Vinge och landställsben skadade
Beräknad kostnad 750:- kr
Orsak till haveri: Felaktig inställning av höjdtrim.

Återlämnat till F 8 1947-09-12.
Överlämnat till F 6 1947-11-01 med motor typ My XXIV nr 522 jämlikt fo B 40/47
Kasserat 1948-03-02 med motor typ My XXIV nr 552. Total gångtid fpl 506:05 tim, motor 339:55 tim
Till CFA 1948-04-16 med motor typ My XXIV nr 522 jml MF 89:29 av 1948-03-02
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst