7094 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7094 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 07:37

7094
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 269 (?)

Levererat till F 6 1941-09-12 med motor typ My XXIV nr 658
Godkänt 1941-09-30
Formation 1941-11-19
3.div (1941-11)
Märkning 6-31 (1942-08)

Nödlandning 1943-01-11
Motor: My XXIV nr 510
Flygförare: Kapten Hedberg oskadad

Flottiljverkstad; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1944-09-15, klar 1944-11-18

Haveri 1945-02-23 vid F 6. Märkning 6-4
Total gångtid: 480.15 tim
Motor: My XXIV nr 624
Total gångtid: 305.35 tim. Efter SM 8 tim.
Besättningen, ff løjtnant D. Knudsen, fs fänrik Stig Engwall oskadad
Orsak till haveri: För hårda dykningar.
Skador flygplan: Yttervingarnas undre fästflänsar sträckta.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad: flygplan 500:- kr, motor 11.000:- kr. Summa 11.500:- kr

Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Efter dykövning upptäcktes skada på vinge.

Fänrik Engwall anförde i huvudsak följande:
att han den 23/2 tjänstgjorde som spanare och kontrollant under dykövningar med fpl B 5. Förare löjtnant D. Knudsen. Övning: Dykövning, ingångshöjd 1200 m., urgångshöjd 600 m., dykvinkel 60°;
att föraren under flygningen gjorde fem anfall varav fyra utan anmärkning. Det första anfallet kan ha gett upphov till de skador som konstaterades efter flygningen;
att det första anfallet inleddes från 1200 m höjd, ingångshastighet 190 km/tim. Under dykningen gjordes korrektion med rollrörelse och dykvinkel blev brantare, cirka 80°;
att han under dykningen räknat höjden för att hjälpa föraren att välja rätt urgångshöjd;
att föraren fortsatt dykningen förbi utgångshöjden under fortsatt korrektion;
att urgång skedde mycket kraftigt då höjdmätaren visade cirka 500 m;
att han beräknade belastningsfaktorn till 7 g. Urgångshastigheten avlästes ej men under upptagningen passerade hastighetsmätaren 400 km/tim. Lägsta avlästa höjd ungefär 200 m.

Uppläst och vidkänt:
Stig Engwall
Fänrik

Løjtnant Knudsen anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade fänrik Engwalls yttrande;
att den branta dykvinkeln berodde på att dykningen utfördes i medvind;
att ha gjorde urtagningen ovanligt kraftig för att icke komma för nära marken;
att han hade svårt att uppfatta de höjdsiffror spanaren angav.

Uppläst och vidkänt:
D. Knudsen
Løjtnant

Løjtnant Paulsen anförde i huvudsak följande:
att han hade varit övningsledare och kontrollant;
att Knudsen hade utfört sin första dykning med 75° vinkel:
att Knudsen under dykningen gjort flera korrektioner och därigenom hade han kommit under fällningshöjden innan urtagningen verkställdes;
att Knudsen på grund av den låga höjden gjorde en ganska hård urtagning;
att även urtagningen efter andra dykningen var ganska hård;
att radioförbindelse efter denna dykning erhölls med fpl och meddelades att urtagningarna skulle göras mjukare. Så skedde också och återstående dykningar voro fullt normala.

Uppläst och vidkänt:
B Paulsen
Løjtnant

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan å vinginfästningen: För hård upptagning ur dykning.
Skadan å motorn: Om skärningen berott på förarfel kan icke med bestämdhet avgöras. Någon ledning härvidlag torde eventuellt kunna erhållas vid motorns undersökning.

Karlsborg den 27/2 1945
B. Schoug
Förhörsledare
C. W. Enberg
Protokollförare

Beslut:
Ärendet underställes FF prövning främst på grund av flygförarens identitet (CFV skrivelse H 436/44).
Materielen repareras genom flottiljingenjörens försorg.

Karlsborg den 3/4 1945
G. Hård
Chef

Flottiljverkstad för reparation, motorbyte. Påbörjad 1945-02-26, klar 1945-04-09.
Överlämnat till Fc 1945-06-30 som lån jämlikt FoB 73/45. Motor typ My XXIV nr 666. Prov med fällningar av sjunkbomber.
Återlämnat till F 6 1945-08-09
Kasserat 1949-09-07
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst