7093 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7093 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 07:35

7093
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 268 (?)

Levererat till F 6 1941-09-12 med motor typ My XXIV nr 657
Godkänt 1941-09-30
Formation 1941-11-14
3.div (1941-11)

Haveri 1941-12-04 vid CVM.
Total gångtid: 36.40 tim.
Motor: My XXIV nr 657
Besättningen, ff kapten Hedberg, fsig kadett Jufors oskadad
Skador flygplan: Vänstra vingen skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: 2.000:- kr

Ur protokoll :
Löjtnant G. Von Köhler med anmälan om haveri med fpl

Till Chefen för Försökscentralen

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag vid utkörning till start med fpl typ J 20 nr 2301 kolliderade med ett fpl typ B 5 nr 7093,
som stod parkerat utanför monteringshall B.

Malmen den 4 december 1941.
G. von Köhler
Löjtnant.

Löjtnant von Köhler anförde i huvudsak följande:
att eget fpl på grund av uppgrävda kabelgravar måste uppställas innanför den av CVM använda uppställningslinjen;
att han före istigandet i fpl hade iakttagit fpl typ B 5;
att han efter istigandet hade spänt fast sig, stängt huven och kontrollerat instrument och reglage;
att fpl typ B 5 då skymdes av eget fpl:s motor;
att han dragit på gasen långsamt samt rullat rakt fram ett kort stycke med minst möjliga hastighet;
att han därefter försökt svänga samt därvid hjälp till något med gasen;
att fpl icke ville svänga tillräckligt snabbt på grund av det hala väglaget;
att han då lutade sig över åt höger för att kontrollera fpl typ B 5 läge märkte att han var väl nära detta fpl;
att han då omedelbart drog av gasen, bromsade för fullt åt vänster, d.v.s. gav fullt vänster sidoroder;
att bromsningen och försöket till sväng på grund av det hala väglaget var praktiskt utan verkan;
att han då försökte stoppa motorn genom att draga i stoppventilreglaget;
att han på grund av handskarna och en inmonterad bränsleförbrukningsmätare hade svårt att komma åt stoppventilsreglaget;
att fpl trots tomgången drogs fram till fpl typ B 5, varvid kollisionen inträffade.

Uppläst och vidkänt:
G v Köhler
Löjtnant

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Föraren har felbedömt väglaget och för den skull startat körningen med väl litet avstånd till annat fpl. Den dåliga sikten i fpl har gjort att föraren icke i tid avbrutit körningen.
Orsaken till uppställningen av fpl i förhållande till övriga fpl berodde på att kabelgravar uppgrävts så att ordinarie uppställningsplats icke kunde användas

Malmen den 13/1 1942
B Westergård
Förhörsledare
Å Mörne
Protokollförare

Kårchefens yttrande och beslut:
Under hänvisning till OSF kap IX § 3 mom 7 överlämnas handlingarna till Chefen för flygvapnet.

Malmen den 15/1 1942
Enderlein
Chef för Försökscentralen

Verkstad 1941-12-04 för haverireparation
F 6 formation 1941-12-17

Nödlandning 1942-05-31
Motor: My XXIV nr 657
Besättningern, ff fänrik Lindhoff, fsig korpral Oscarsson oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslemanometerledningen brusten
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Märkning 6-34 (1942-08)

Haveri 1943-04-06 vid F 6, Karlsborg. Märkning 6-34 Tillhörde 3. div F 6
Total gångtid: 275 tim.
Motor: My XXIV nr 566
Total gångtid: 211 tim.
Mekaniker vpl 244 Ingvar Jönsson, 2. mek å fpl oskadad
Orsak till haveri: Kapottering vid uppkörning.
Skador flygplan: Propellern deformerad.
Skador motor: Motor och motorfundament skadade.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid uppkörning av fpl typ B 5 lyfte fpl stjärtparti, varvid propellern och sannolikt även motorn skadats.

Ch 3. div med
Anmälan:

Till Chefen för Kungl. Västgöta flygflottiljs depå.

Härmed fåt jag vördsamt anmäla att vid uppkörning med fpl 34 (7093) den 6/4 1943 lyfte fpls stjärt från marken. Härvid kom propellern i beröring med hangarplattan och deformerades. Skador å motor och motorfundament torde även hava uppstått.

Karlsborg den 6/4 1943.
Sven Hedberg
Divchef.

Vpl 355 Thunberg anförde i huvudsak följande: se bil 1.
Vpl 244 Jönsson anförde i huvudsak följande: se bil 2.
Överfurir Blomqvist anförde i huvudsak följande: se bil 3.
Vpl 554 Karlsson anförde i huvudsak följande: se bil 4.
Sergeant Berghell anförde i huvudsak följande: se bil 1.
Fli Kähr anförde i huvudsak följande: se bil 6.

Bil 1.
Vpl 355 Thunberg berättade i huvudsak följande:
att han inryckte till vpl-tjänsten den 29/9 1942;
att han den 6/4 tjänstgjorde som 1. mek å fpl 7093 (34), vilken befattning han innehaft sedan strax efter nyår;
att 2. mek, vpl 244 Jönsson, under Thunbergs överinseende startat och varmkört motorn enl gällande instruktion;
att Jönsson för övnings skull körde upp motorn, vilket han tidigare gjort tre gånger utan anm;
att Thunberg under uppkörning av motorn var placerad å fpl vänstra vinge, varifrån han hade uppsikt över Jönssons förehavande;
att motor, innan olyckan skedde; körts upp två gånger för kontroll av oljw-, bränsle- och kompressortryck samt för provning av magneterna;
att vid motorns uppkörning för tredje gången (för provning av propellerreglaget), lättade fpl stjärt från marken med påföljd att propellern slog i hangarplattan och deformerades;
att då fpl stjärt lyfte från marken, förde Jönsson gasreglaget till tomgångsläge, att trots denna åtgärd fpl ställde sig på nosen och motorn stannade;
att han högg tag i gasreglaget för att föra detta bakåt, men att Jönsson då redan hade hunnit draga spaken bakåt;
att motorn kanske hann minska sitt varvtal med 500 varv/min, innan propellern tog i marken;
att Jönsson under uppkörningen höll höger hand på propelleromställningen och vänster hand på gasreglaget;
att Jönsson hade spänt fast handspaken med fastspänningsremmarna;
att han hade fått lära sig att spänna fast spaken på så sätt, att knäremmarna kopplades med sprinten så kort som möjligt och därefter ytterligare draga till med spärren;
att Jönsson vore en duktig mek;
att han denna gång ej fått direkt order att låta Jönsson köra upp motorn;
att allmän order förelåge, att lära 2. mek att sköta motorerna;
att han en gång tidigare känt fpl stjärt lätta;
att han då hade haft en man i baksits och haft spaken fastspänd med remmarna;
att han även då provade propelleromställningen:
att han förmodar, att olycka förorsakats av den ganska byiga vinden, enär denna kom snett bakifrån vänster;
att han ej hade något mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Olle Thunberg
Vpl 355.

Bil 2.
Vpl 244 Jönsson berättade i huvudsak följande:
att han började sin vpl-tjänstgöring den 17/11 1942;
att han den 6/4 tjänstgjorde som 2. mek å fpl 7093, vilken befattning han även tidigare innehaft;
att han startat och varmkört motorn enl gälande instruktioner och därefter under 1. mek överinseende uppkört motorn
att han under uppkörningen haft handspaken tillbakaförd samt att denna varit låst med fastbindningsremmarna;
att tredje gången motorn uppkördes fpl stjärt lyfte från marken;
att han, då han höll på med att prova propellerreglaget, märkte att fpl stjärt lyfte;
att han då omedelbart drog tillbaka gasreglaget till tomgångsläget och hade avslutat denna rörelse, då Thunbergs hand träffade gasreglaget;
att trots denna åtgärd fpl ställde sig på nosen;
att första och andra uppkörningen hade skett med 2400 varv/min och gasreglaget vid första stoppet;
att tredje och sista uppkörningen skett med propellerreglaget från början längst fram och gasreglaget i ett sådant läge, att varvtalet blev 2000 varv/min;
att under de första uppkörningarna ingen tendens till lättning hade förmärkts;
att handspaken hade varit låst på samma sätt vid samtliga uppkörningar:
att han under uppkörningen hållit höger hand på gasreglaget och vänster hand på propellerreglaget;
att han tidigare varmkört motorer vid olika tillfällen samt tre gånger kört upp motorer;
att enligt hand uppfattning den byiga vinden förorsakade olyckan;
att han ej hade något mer att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Ingvar Jönsson
Vpl 244.

Bil 3.
Överfurir Blomqvist berättade i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som chefmek;
att han var ögonvittne till olyckan och befann sig 50 m från fpl 7093 (34);
att han observerade fpl just då dess stjärt var i vågläge och enl hans uppfattning hade motorn ej dragits av, när propellern slog i hangarplattan;
att fpl stod med stjärten vänd rakt ut mot fältet och med vinden blåsande från sidan;
att Thunberg denna gång ej fått order att låta Jönsson köra upp motorn;
att bestämmelser förelåge att 2. mek skall kunna köra upp en motor;
att 2. mek under föregående vinter utbildats i motortjänst av korpralerna;
att han ej hade något mer att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sigvard Blomquist
Chefmek.

Bil 4.
Vpl 554 Karlsson berättade i huvudsak följande:
att han var ögonvittne till olyckan med fpl 7093 (34) och befann sig vid hangarporten;
att enl hans uppfattning det förefölle som om motorn minskat c:a 1000 varv/min strax efter det fpl stjärt nått horisontalläge;
att han tidigare sett stjärten lätta på fpl under uppkörning, men att det i sdessa fall endast rört sig om 2 à 3 dm;
att han ej hade något mer att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Carlsson
Vpl 554.

Bil 5.
Sergeant Berghell berättade i huvudsak följande:
att 1. mek fått order att, då tillfälle därtill bjöds, lära 2. mek hela skötseln av ett fpl och däri inbegripet körningen av motorn.

Uppläst och vidkänt:
J. Berghell
Sergeant.

Bil 6.
Fli Kähr berättade i huvudsak följande:
han utfört prov med flygmaterielen enl följande:
Vpl 244 Jönsson placerades i fpl B 5 nr 7093 och redogjorde för förloppet, varav framgick:
att handspaken var säkert tillbakaförd mot bakre stoppet;
att höjdrodret därvid kunde pressa c:a 30 mm från översta gränsläge;
att Jönsson höll höger hand på gasreglaget och vänster hand på propellerreglaget.
Ett annat fpl B 5 startades, varefter fli Kähr körde motorn med varierande varvtal och propellerinställningar. Ingen befann sig i baksitsen, men säkerhetsåtgärder hade vidtagits för att hindra fpl att tippa. Vinden var medelmåttig och kom snett bakifrån vänster. Härvid konstaterades:
att med höjdrodret neutralt och propellerreglaget på 2000 varv/min, förkompressortrycket kunde höjas till 70 cm Hg innan sporren började lätta;
att med handspaken helt släppts och propellerreglaget på 2000 varv/min, förkompressortrycket kunde höjas till 65 cm Hg;
att en propelleromställning icke ökade tendensen till lättning;
att med handspaken tillbakaförd och full uppkörning, ingen som helst tendens till lättning förelåg.

Uppläst och vidkänt:
Nils Kähr
Fli 2. gr..

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Se Undersökningsnämndens yttrande (bil 7).

Undersökningsnämndens yttrande

1. Under uppkörning av fpl B 5 nr 7093 har fpl stjärt lättat och propellern tagit i marken, varvid propellern och propellerväxeln samt eventuellt motorinstallationen i övrigt skadats.
2. Uppkörningen utfördes av fpl 2. mek, vpl nr 244 Jönsson, under uppsikt av fpl 1. mek, vpl nr 355 Thunberg, vilken under körningen befann sig på vänster vinge.
3. Anledningen till haveriet har icke kunnat fastställas. Såväl Thunberg som Jönsson uppgiva med bestämdhet, att handspaken varit helt tillbakaförd och fastlåst med fastspänningsremmarna. På grund av utförda prov och lång erfarenhet från tidigare körningar synes emellertid det inträffade icke kunna förklaras på annat sätt ån att handspaken måste ha varit framförd.
4. En fordran är givetvis, att såväl 1. mek som 2. mek är fullt förtrogen med materielen och dess skötsel, men det kan ifrågasättas, huruvida utbildningen av t ex 2. mek i ett så maktpåliggande och riskabelt avseende som motorkörning bör överlämnas åt en visserligen ambitiös värnpliktig men med så ringa utbildning som nu varit fallet (Thunberg inryckte den 29/9 1942 och började sin egentliga mek-utbildning strax efter nyår 1943).
5. Utgående från förutsättningen, att det inträffade berott på fel från mekanikerpersonalen, måste haveriet tillskrivas omständigheten, att utbildad, kompetent personal icke finnes i tillräcklig utsträckning, varigenom divch blivit tvungen att placera förhållandevis oskolad värnpliktig personal såsom 1. mek på div. krigsfpl.

Karlsborg den 16 april 1943.
Gösta Seth.
Kapten.
/Nils Kähr

Karlsborg den 16/4 1943.
G. Seth
Förhörsledare
Curt Lundgren
Protokollförare

Beslut:
Kronan vidkännes kostnaden.
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.

Karlsborg den 19/5 1943.
G. Hård
Depåchef
/Nils Kähr.

Haveri 1944-09-12; märkning 6-21
Motor: My XXIV nr 666
Besättningen, ff furir Haglund, fsig korpral Karlsson oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad: 4.750:- kr

Till CVM 1944-11-04 för montering av målbogseringsanordning. Motor typ My XXIV nr 660
Klar 1944-12-27
Till F 6 1945-01-10.
Överlämnat till F 15 1948-11-04 som lån jämlikt fo B 105/48
Kasserat 1949-09-07
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst