7091 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7091 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 07:32

7091
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 266 (?)

Levererat till F 6 1941-08-27. Motor typ MyXXIV nr 651
Godkänt 1941-09-12
Märkning 6-7 (1942-08)

Nödlandning 1943-05-17
Total gångtid 147 tim. Gångtid efter LF 147 tim.
Motor typ: My XXIV nr 638
Total gångtid 250 tim. Gångtid efter SM 14 tim.
Flygförare fanjunkare Lundberg oskadad
Orsak till nödlandning: Låst skevningsroderlina.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga.

Rapport enl to 104/40
Skada å stab. & roderorgan.
Skadans omfattning, art och orsak.
Under flygning låste sig skevrodret i riktning åt vänster.
Remmen, varmed huven stänges, hade lossnat i bakre änden och fallit ned, gripits av skevroderwiren och pressats fast i främre, vänstra bryttrissan.
Flottiljens förslag till åtgärd.
Ändring nr 77 är under införande. Mtr anlände den 5/4 1943. Härigenom bortfaller remmen.
F 6 to nr 35 är utgiven, varvid påpekas risken av lösa remmar, trasor, isoleringsband etc.

Karlsborg den 21/5 1943
Enl flottiljchefens bemyndigande
E, Kjellgren
Reg. off/
Nils Kähr

Till CVM 1944-03-23 för montering av målbogseringsanordning.
Överlämnat till F 13 1944-05-15 jämlikt fo B 52/44. Motor typ My XXIV nr 638
Till flottiljverkstad 1944-09-21 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 566 monterad. klar 1944-10-23

Nödlandning 1945-06-02. Motorskärning., märkning 13-91
Motor: My XXIV nr 566
Ff vpl furir E. Paavola oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning.
Skador motor: Kassabel.

Till flottiljverkstad 1945-06-04 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 638 monterad, klar 1945-06-28

Nödlandning 1945-08-22

Till flottiljverkstad 1945-08 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 574 monterad
Till flottiljverkstad 1945-09-15 för liten översyn, klar 1945-11-08
Överlämnat till F 8 1947-06-02
Flottiljverkstad; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-08-29, klar 1946-09-14
Kasserat 1948-10-14. Gångtid total 740:40 tim. Motor typ My XXIV nr 586. Gångtid total 681:55 tim
Till CFA 1948-10-26 med motor typ My XXIV nr 586
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron