7078 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7078 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 06:07

7078
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 253 (?)

Levererat till F 6 1941-07-15. Motor typ MyXXIV nr 532
Godkänt 1941-08-01
Märkning 6-34 (1941-08)

Haveri 1941-09-16.
Motor: My XXIV nr 532
Ff fänrik Lindhoff oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken. (med B 5 nr 7087)
Skador flygplan: Höger vingspets rep.
Skador motor: Propeller kass.
Beräknad reparationskostnad: 800:-

Flottiljverkstad 1941-09-16
Formation 1942-01-01

Nödlandning 1942-03-18, märkning 6-5
Motor: My XXIV nr 532
Ff kadett Björn Schlyter oskadad
Orsak till nödlandning: Nacakåpan lossnat.
Skador flygplan: Vänster vinge, vänster skida skadad.

Märkning 6-5 (1942-08)
Till verkstad 1944-02-21 för införande av ändr. Klar 1944-03-10. Motor typ My XXIV nr 595
Till SAAB/L 1944-03-17 för montering av målbogseringsanordning.
Klar 1944-04-20 (?)
Överlämnat till F 10 1944-05-19. Motor typ My XXIV nr 595

Haveri 1944-05-23
Motor: My XXIV nr 595
Ff furir Ohlsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med staket.
Skador flygplan: Vänster landningsklaff uppsliten.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Skador 1945-07-17, märkning 10-vit O
Motor: My XXIV nr 395
Vid lastning på järnväg vid Malmö godsbangård upptäcktes att infästningen på vänster landställsben var trasigt.
Skadans omfattning: vänster landningsställsben tryckt bakåt, så att stora veck uppstått på plåten på mittving-ens undersida. Ett av vecken går ut mot flänsen för vingens infästning, så denna brustit och vikit sig nedåt.
Hur skadan uppstått har icke kunnat fastställas. Fpl vingar bortmonterades 19 maj, fpl stod kvar i 2.div hangar till 25 maj då det flyttades till 3.div hangar.
Beräknad reparationskostnad: 8.000:-

Nödlandning 1946-06-05, märkning 10-vit O
Gångtid totalt 464 tim, efter LF 186 tim
Besättningen, ff I. Iacobi, pass major J. Lindgren oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstopp.
Under stigning efter start inträffade på 150-175 m höjd motorstopp. Ff företog nödlandning på ett mindre fält,
Skador fpl: Båda yttervingarna deformerade. Balk i mittvingen skadad. Mindre skador på kroppens undersida på vingklaffarna och på skevningsrodren. Landställsbenen avslagna
Beräknad kostnad 23.000:- kr

Kasserat 1946-10-09
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 7078 B 5C

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 mar 2019, 17:22

7078 B 5C

OM Nödlandningen 1946-06-05, 7078 B 5C märkt F10-vit O
Efter start för förflyttningsflygning F14--F10 måste man nödlanda pga motorstörning.
Motorstörningar sker på ca 175m höjd och nödlandningen sker på ett mindre fält invid F14.
Besättningen, ff kn (FFSU) I. Iacobi, pass (fs) major J. Lindgren (mj vid A7) oskadad
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst