7076 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7076 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 06:04

B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 251 (?)

Levererat till F 6 1941-06-19. Motor typ MyXXIV nr 639
Tillhörde 2.div (1941-06)
Godkänt 1941-07-11
Märkning 6-27 (1942-08)
Märkning 6-18 (1942-11)

Nödlandning 1943-05-13
Total gångtid 299 tim. Gångtid efter LF 299 tim.
Motor typ My XXIV nr 504
Total gångtid 309 tim. Gångtid efter SM 59 tim.
Flygförare offasp Arp oskadad
Orsak till nödlandning: Cylindertopp till cylinder nr 8 brusten.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Cylindertopp brusten.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Rapport enl to 104/40
Skador som uppstått under flygning den 13/5 1943.
Fpl typ B 5 nr 7076.
Motor typ MyXXIV nr 504.
Skada å 1 cylinder.
Skadans omfattning, art och orsak.
Cylindertoppen till cylinder nr 8 brusten (sel bil 1.)
Cylindern insändes separat.

Flottiljens förslag till åtgärd.
Cylindern utbytt. Fpl provkört och provfluget u a.

Karlsborg den 24/5 1943
Enl flottiljchefens bemyndigande
E, Kjellgren
Reg. off/
Nils Kähr

(användes för prov med kylfläkt sommaren 1944 vid Fc, avsedd för fpl som skulle bogsera Lg 105)
Kasserat 1948-03-02 med motor typ MyXXIV nr 625. Total gångtid fpl 574:45 tim, motor 502:05 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron