7074 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7074 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 05:59

7074
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 249 (?)

Levererat till F 6 1941-06-13. Motor typ My XXIV nr 526
Godkänt 1941-07-11
Märkning 6-47 (1941-08)

Nödlandning 1942-03-10, märkning 6-21
Motor typ My XXIV nr 526
Ff aspirant Furåker oskadad
Orsak till nödlandning: Nacakåpan lossnat.
Skador flygplan: Vänster vinge, vänster skida skadad.

Haveri 1943-02-15
Motor typ My XXIV nr 568
Besättningen ff sergeant Hagbohm, fsk vpl Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Höger vinge skadad.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Nödlandning 1943-07-06 vid F 6 Karlsborg. Märkning 6-21
Total gångtid: 330.50 tim
Motor typ My XXIV nr 568
Total gångtid: 221.30 tim
Flygförare offasp Lars-Henrik H. V. Arp oskadad
Orsak till nödlandning: Felbedömning.
Skador flygplan: Flygplanets vinge knäckt omedelbart innanför högra landningsställsbenet och under kroppen. Kroppen knäckt mellan främre kapotteringsskyddspantet och brandskottet. Hjulkåporna nedstukade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 40.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under gruppflygning den 6/7 havererade flygplan typ B 5 nr 7074-21.

Asp Arp anförde i huvudsak följande:
att han som 2:a i en grp skulle utföra landning omkring kl 2030, varvid sikten varit mindre god (halvskymning),
att det var gruppflygning,
att asp Wahlin var gruppchef,
att gruppen drog sig fram på rel. låg höjd mot märket med kraftig motor,
att han såsom ”2:a” låg ungefär 100 m efter asp Wahlin och 5-10 m utanför Wahlin,
att han hade omkring 20 m höjd över fältgränsen och därefter drog av gasen,
att han vid avdragningen av gasen kontrollerat hastighetsmätaren, som visat 150 km/tim,
att landningsklaffarna voro utfällda minst 30°,
att han tyckte sig förmärka, att han befann sig i framförgående flygplans propellerluft och att han sjönk igenom,
att gan ansåg höjden vara så stor, att han kunde göra en normal landning genom att först öka farten; spaken skulle föras fram och därefter snabbt ”tas i magen”,
att han icke drog på motor för att häva genomsjunkningstendensen, utan drog spaken åt sig för att om möjligt göra en normal landning,
att hastigheten varit för låg (omkring 100 km/tim enl hastighetsmätaren) och att flygplanet tagit mark med hjul och sporre samtidigt ganska hårt,
att flygplanet därvid skadats så att flygplanets vinge knäckt omedelbart innanför högra landningsställsbenet och under kroppen,
att flygkroppen knäckt mellan främre kapotteringsskyddspantet och brandskottet,
att hjulkåporna nedstukats,
att han inte hade något ytterligare att anföra.

Uppläst och vidkänt:
Kars-Henrik Arp
Asp.

Asp Lundström anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom trafikledare vid märket,
att han iakttagit gruppchefen som han uppvinkat på grund av att han kommit för långt fram,
att han därefter iakttagit, att asp Arps flygplan framfördes omkring 300 m efter grpch,
att avståndet mellan flygplanen varit så stort att grpch blivit ”uppvinkad”, då asp Arp befann sig på omkring 20-25 m höjd över hindren utanför fältgränsen,
att han ansåg, att farten var för låg och att flygplanets nos var ganska hög samt att landningsklaffarna voro ute,
att flygplanet vid passerandet av hindren vid gränsmarkeringen hade relativt mycket motor på,
att gasen drogs av utan att nosen sänktes,
att han icke iakttagit, att flygplanet befunnit sig i framförgående flygplans propellerström,
att landningen skedde med genomsjunkning från omkring 10 m höjd, varvid flygplanet tog mark med hjul och sporre samtidigt och att flygplanet erhöll skador enl ovan,
att han inte hade något yttertligare att anföra.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Lundström
Asp.

Fänrik Bergwall anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom övningsledare,
att han instämde i vad asp Lundström anfört men ansåg att höjden vid genomsjunkningen varit omkring 5 m,
att han inte hade något ytterligare att anföra.

Uppläst och vidkänt:
Stig Engwall
Fänrik.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att asp Arp felbedömt höjd och fart samt att han genom att icke använda motor för att klara upp situationen, varigenom asp Arp sålunda varit vållande till haveriet.
Då asp Arp genomgår utbildning i GFSU:1 föreslås att Kronan ersätter skadorna.

Karlsborg den 10/7 1943.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
John Alverfeldt
Protokollförare

Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg
Kronan vidkännes kostnaderna.

Karlsborg den 20/7 1943.
G. Hård.
Depåchef
/Nils Kähr.

Till CVV 1944-03-17 för montering av målbogseringsanordning.
Till F 6 1944-04
Överlämnat till F 9 1944-05-15. Motor typ My XXIV nr 544

Nödlandning 1944-05-31
Motor typ My XXIV nr 544
Besättningen ff kadett Nyquist, fsig korpral Lindvall oskadad
Orsak till nödlandning: Brusten avgasventil.
Skador motor: Vänster avgasventil å cylinder nr 2 har brustit och demolerat kolven.

Till CVM 1945-11-08 för liten översyn. Motor typ My XXIV nr 655.
Anmäld klar 1946-02-15.
Till F 9 1946-02-18.

Totalhaveri 1947-04-14 2 km sydväst Gräfsnäs, Älvsborgs län. Märkning 9-74
Motor typ My XXIV nr 653
Besättningen, ff sergeant Arnold V. Almquist, pass fänrik Ville T. Carlström omkom

Kasserat 1947-07-10. Gångtid total 743:00 tim. Antal flygningar 873 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 7074 B 5C

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 21:27

7074 B 5C
...
Totalhaveri 1947-04-14 2 km sydväst Gräfsnäs, Älvsborgs län. Märkning 9-74
....
Koll med marken i dåligt väder
...
Enl. uppgift::
Ivar 74 som kraschade utanför Gräfsnäs efter varit och hämtat en pilot som lämnat en J 21 på CVV
Bägge piloterna dog
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 11 mar 2019, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 7074 B 5C

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 mar 2019, 19:21

7074 B 5C
...
OM Totalhaveriet 1947-04-14, 2 km sydväst Gräfsnäs, Älvsborgs län. F9-74

Det var under en förflyttningsflygning F1--F9
Ff hade avlämnat en J 21A-1 till CVV
Efter start ..(vad var klockan?) för hemflygning kollas radioförbindelserna, men besvaras inte efteråt av F1.
Kl. 16,11 besvarar F9 via radio.
Kl. 16,49 meddelar planet..."QTH VARA"..(vet inte betydelsen av det).Därefter hörs inte planet av igen.
...
Googel säger.:
QTH
Vilken är Er position i latitud och longitud (eller angiven på annat sätt)?
Vilken är Eder position? latitud och longitud (eller ev. annan uppgift)?
Min position är … latitud … longitud (eller angiven på annat sätt)
Min position är lat. — long. — (eller ev. annan uppgift)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Q-forkortningar
Ja som synes får jag inte till att länken funkar....(ändrat senare, med som synes dåligt resultat)

Åter till haveriet..
Omkring Kl 17,00 ses planet vid sjön Anten på låg höjd med sv. kurs
Flygningen sker i marksikt mot F9
Därefter svänger planet kraftigt åt höger och i brant vinkel kolliderar med marken.
Haveriorsak kan väl sägas vara det dåliga vädret
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 11 mar 2019, 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 7074 B 5C

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2019, 19:50

Hej Bengt! Du får se till att hela adressen är med. Även alltså "-förkortningar" hör dit.

Du kan helt enkelt kopiera hela adressen och sedan klistra in den i adresslisten. Alltså: https://sv.wikipedia.org/wiki/Q-förkortningar

Sedan kan det ju bli något knas om något å, ä eller ö är med. Tror jag.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst