7065 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7065 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 09 okt 2013, 12:11

7065
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 217

Levererat till F 6 1941-05-20. Med motor typ MyXXIV nr 584
Godkänt 1941-06-13

Nödlandning 1941-08-06. Märkning 6-16
Motor typ My XXIV nr 584
Besättningen, flygförare kapten Holmer, flygsignalist sergeant Holmåker oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp, bränslebrist. Fel kranställning.
Skador flygplan: Mittsektion, vänster vinge, landningsställ kassabla.
Skador motor: Propeller och propellerväxel rep.
Beräknad reparationskostnad: 30.000:- kr

Märkning 6-22 (juni 1942)

Nödlandning 1942-08-26. Märkning 6-3
Motor typ My XXIV nr 574
Besättningen, flygförare kapten Seth. flygsignalist: sergeant Nilrud oskadad
Orsak till nödlandning: Tändstiftskrångel.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.

Nödlandning 1943-07-06 vid F 6 Karlsborg. Märkning 6-3
Total gångtid: 170.20 tim, efter LF 102 tim
Motor typ My XXIV nr 574
Total gångtid: 299 tim, efter SM 102 tim
Flygförare furir 1756-28-40 Erik Jones oskadad
Orsak till nödlandning: Fpl fattat eld under kspskjutningt.
Skador flygplan: Avsevärda brandskador på fundament, ledningar, förbindningar, kroppsplåtar och övriga detaljer mellan brandskott och motor samt kroppsskalet på höger sida intill 0,5 m bakom brandskottet.
Skador motor: Mindre brandskador.
Beräknad reparationskostnad: 40.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från ch 1. div, att fpl 3 under övning i kspskjutning fattade eld, varvid flygplanet skadades, samt anmälan från tjf tygoff, att vid besiktningen framkommit, att skadorna förorsakats genom att högra bottenpluggen till förgasarens flottörhus var borta och att bensinen strömmat ut och antänt flygplanet. Den vänstra bottenpluggen var låst.

Furir Jones anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad att med flygplan nr 3 utföra skjutning mot luftmål,
att han i stigningen efter starten märkte, att motorn ej gick fullt fullt väl, varför han kontrollerat instrumenten, ändrat reglagens läge samt pumpat fram bensin med handpumpen,
att en tydlig bensinlukt märktes, men att motorn gick bra under den fortsatta stigningen och under flygningen till första anfallet, vilket företogs omkring 8 min efter starten på 1300 meters höjd,
att han vid upptagningen efter anfallet märkte, att lampan, som giver utslag för lågt bränsletryck, tändes, varför han åter pumpade för att få upp trycket, varefter eldslågor slogo upp genom botten i förarsitsen,
att han drog av gasen och propellerreglaget, couperade, öppnade huven och gjorde sig klar för fallskärmshopp,
att han icke hade stängt bensinkranen för att icke försena uthoppet,
att han, just då han stod i begrepp att lämna planet på 800 meters höjd, upptäckte, att lågorna hade slocknat, varför han återtog sin plats i förarsitsen och slog på kontakt, varvid motorn tände och gick normalt,
att han därefter planerade ner till 250 – 300 meter, varefter motorn på nytt slog eld,
att han använde eldsläckaren, men att detta icke medförde något resultat,
att han tidigare icke kunnat använda eldsläckaren, så länge han var fastbunden, men att detta blev möjligt, sedan remmarna lossats,
att han tänkte stänga bensinkranarna, men detta var outförbart på grund av rök och eldflammor,
att han på nytt couperade, varefter han landade på fältet, varvid landningen utfördes i sidvind,
att elden släcktes av tillskyndande markpersonal,
att han själv icke hade erhållit några skador, men att en strumpa erhållit mindre brännhål,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Erik Jones
Furir.

1. mek furir 36 Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han varit kommenderad såsom 1. mek på fpl 3 sedan 1/5,
att pluggarna till förgasare troligen lämnats olåsta vid den sista 20-timmars översynen, vilken ägde rum den 1/7,
att han själv var bortkommenderad vid denna översyn, och att han icke visste med bestämdhet, vem som utfört översynen,
att han återkom i tjänst på fpl samma dag haveriet ägde rum, men att han under morgonens uppkörning icke hade märkt något anmärkningsvärt,
att fpl efter översynen hade en gångtid av 2 tim 25 min,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Gunnar Eriksson
Furir.

Överfurir Rolff anförde i huvudsak följande:
att furir Eriksson var bortkommenderad vid tiden för 20-timmars översynen, varför han beordrat v korp 186 Johansson att utföra översynen,
att denne emellertid ej kunde fullfölja och avsluta översynen på grund av vaktkommendering,
att på grund av översyner på andra fpl och orienteringslöpning allt underbefäl var upptaget, varför två vpl, 90 Mattsson och 76 Gustafsson, beordrats slutföra översynen,
att han beordrat v korp Johansson att hålla de vpl orienterade om vad som tidigare under översynen genomgåtts och att han då hade sig bekant, att denna orientering gav vid handen, att ventiljustering och kontroll av brytarspetsar återstod,
att han själv avstod från att deltaga i fredagens orienteringslöpning, därför att han önskade övervaka denna översyn, som enligt hans uppfattning utfördes av icke fullt rutinerad personal,
att han efter att översynen avslutats, kontrollerade ventiljusteringen och brytarspelrummen, och att han icke hade någon anmärkning,
att Mattsson och Gustafsson icke hade lossat på pluggarna till förgasaren och att han icke hade observerat, att dessa voro olåsta,
att han hade sig bekant, att översynen skrevs in i loggboken av vpl Mattsson, vilken överlämnat loggboken till fplmästare Dahlberg för kontroll,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Hans Rolff
Överfurir.

V korp 106 Johansson anförde i huvudsak följande:
att han varit kommenderad såsom 2. mek på fpl 3 sedan den 2/5,
att han den 1/7 efter lunchen erhållit order av överfurir Rolff att verkställa 20-timmars översyn,
att han under eftermiddagen på grund av allmän rengöring och besiktning icke hunnit utföra mera översynsarbeten än att taga ut tändstiften, taga bort vipphuvarna och tappa ur förgasaren,
att bottenpluggarna till förgasaren skruvats i men icke åtdragits och att låsning icke hann verkställas före tjänstens avslutande den 1/7,
att han visste, att han skulle på vakt påföljande dag, men att han ej visste, vem som skulle fortsätta översynen,
att han innan han lämnat hangaren orienterat överfurir Rolff om de verkställda åtgärderna,
att han dagen därpå uppringts av överfurir Rolff, som önskade, att J. antingen per telefon eller genom besök i hangaren skulle lämna en närmare orientering om huru långt översynen hunnit,
att denna orientering lämnades till vpl Mattsson och att han därvid särskilt hade påpekat vikten av att alla låsningar skulle verkställas,
att han bestämt kunde erinra sig, att han även talat om bottenpluggarnas låsningar,
att han skaffat en översynsinstruktion för att underlätta översynen och kontrollen,
att han på lördagen efter vakttjänsten avrest på tjänstledighet och sedan icke varit i tjänst på flygplanet, men att han före avresan erhållit upplysning av vpl Mattsson om att flygplanet var klart,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
R G Johannson
V korp.

Vpl 90 Mattsson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjort som biträdande mekaniker på olika flygplan sedan början av november 1942,
att han på morgonen den 2/7 av överfurir Rolff erhållit order att med biträde av vpl 56 Gustafsson fortsätta översynen på fpl 3,
att han tidigare biträtt vid liknande översyner men aldrig lett sådant arbete,
att han av v korp Johansson erhållit orientering om vad som återstod,
att J. därvid hade talat om bottenpluggar, men att Mattsson hade trott, att detta hade gällt bensintankarna,
att han hade icke hade upptäckt översynsinstruktionen förrän en del arbeten voro färdiga, men att denna därefter hade följts,
att han tidigare sett och använt sådan översynsinstruktion,
att han efter avslutade arbeten verkställt anmälan till överfurir Rolff, som hade kontrollerat arbetet utan några anmärkningar
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Gert Mattsson
Vpl.

Vpl 56 Gustafsson anförde i huvudsak följande:
att han på morgonen den 2/7 erhållit order av överfurir Rolff att biträda vpl Mattsson vid fortsatt översyn på fpl 3,
att tidigare biträtt vid översyner,
att han av Mattsson erhållit order att verkställa ventiljusteringar, därför att han tidigare hade utfört sådant arbete,
att han därefter kontrollerat spelrummet mellan brytarspetsarna,
att han därefter biträtt vid undersökning av reglagestänger och ledningar, och att dessa arbeten upptagit hela hans tid,
att han icke hade sett översynsinstruktionen, men att han kände den sedan tidigare,
att han icke hade några arbeten på förgasaren och att han icke hade sett, om bottenpluggarna voro låsta eller icke,
att hans arbeten besiktigades av överfurir Rolff utan några anmärkningar,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Rune Gustafsson
Vpl.

Fplmästare Dahlberg anförde i huvudsak följande:
att han besiktigat flygplanet före 20-timmars översynen,
att han efter översynen besiktigat utförda arbeten, men att han icke kan påminna sig, att bottenpluggarnas låsningar saknades,
att denna besiktning utfördes på fm lördagen den 3/7 utan anmärkning, och att kontrollen signerats i loggboken,
att han visste, att han var ansvarig för kontrollen, men att han i vissa detaljer måste lita på mekanikerna,
att exempelvis bottenpluggarna ofta skruvas bort mellan översynerna,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Harry Dahlberg
Fplmästare.

V korp 171 Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han var kommenderad på fpl 3 såsom 1. mek måndagen den 5/7,
att han utfört daglig tillsyn men icke lagt märke till, om bensindroppade från förgasaren eller något annat anmärkningsvärt,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sven Eriksson
V korp.

Fanjunkare Lundberg anförde i huvudsak följande:
att han var upptagen av rekryteringsarbete, varför han först senare erhöll kännedom om de kommenderingar, som företagits i samband med översynen,
att han eljest skulle vidtagit åtgärder för att få Johanssons kommendering till vakttjänstgöring upphävd, men att han ansåg, att överfurir Rolff genom sin kontroll i viss mån sökt kompensera de olägenheter, som måst uppstå, när mindre väl rutinerad personal användes för översynsarbete,
att även om översynen utförts mindre väl, antingen av v korp Johansson eller de båda vpl, så borde detta dock upptäckts vid fplmästarens kontroll,
att han icke hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
I Lundberg
Fanjunkare.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att bottenpluggarna varit olåsta, varvid den högra fallit bort och den utströmmande bensinen fattat eld. Bottenpluggarna ha av allt att döma lämnats olåst vid den 20-timmars översyn, som ägde rum den 1 . 3 juli. Denna översyn utfördes på grund av mellankommande kommenderingar av orutinerad personal. Kontrollen vid och efter besiktningen har icke utförts på tillfredsställande sätt.

Karlsborg den 7/7 1943.
Nils Lundgren
Förhörsledare
E. Wallerstedt
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt

Karlsborg den 8/10 1943
G. Hård.
Depåchef
Till verkstad för reparation 1943-07-27.

Överlämnat till F 13 1944-10-25. Motor typ My XXIV nr 574
Till SAAB/T 1944-11-10 för inmontering av målbogseringsanordning Åter till F 13 1944-12-15
Till F 13 flottiljverkstad 1945-06-27 för kontroll av vinginfästning samt motorbyte. Motor typ My XXIV nr 633 inmonterad
Från flygverkstad 1945-08-08
Till F 13 flottiljverkstad för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-10-21
Klar 1947-01-20
Kasserat 1949-02-15. Gångtid 482 tim. Antal flygningar 678 st. Dåligt tillstånd, ej flugits på länge.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst