7061 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7061 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 09 okt 2013, 12:01

7061
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 213

Levererat till F 6 1941-04-21
Godkänt 1941-05-06
Märkning 6-2 (1941-05)
Överlämnat till F 7 1941-10-30 jämlikt fo B 98 som lån. Motor typ My XXIV nr 623
Återlämnat till F 6 1942-02-05
Till F 6 tygverkstad 1942-02-26

Nödlandning 1942-05-31
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl korpral Green, fsig vicekorpral Öberg oskadad
Orsak till nödlandning: 1 st tändstift urblåst. 1 st tändstift lossnade.

Märkning 6-35 (1942-08)

Nödlandning 1942-10-27
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl von Kraemer, fsig vicekorptal Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Startspole och startkontakt trasiga. 2 tändstift ur funktion.

Haveri 1943-08-11 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 460 tim, efter LF 136 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 280 tim, efter SM 129 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Höger vingspets tog i marken vid landning.
Skador flygplan: Höger vingspets och skevningsroder skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid landning tog höger vingspets i marken.

Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 11/8 beordrats utföra flygning under mörker med fpl typ B 5 nr 7061. Vid landningen låg svag markdimma till omkr 1 meters höjd över fältet. Denna dimma hade icke kunnat iakttagas från luften. Han hade i planén för upptagningen tänt strålkastaren. Dessutom var flodljus tänt för att underlätta landningen. Då han kom ner i dimman, förlorade han marksikten. Han hann icke släcka strålkastaren (vilken åtgärd han förmodat skola på nytt möjliggöra marksikt, då strålkastaren bländar i dimma).Fpl tog mark på en startbana och erhöll en kraftig studs. Fpl tog efter studsen mark med höger hjul före. Därvid tog även höger vingspets i marken och fpl fick en kraftig tendens till ground-loop, vilken dock hävdes. R. var den förste, som landade, och övriga förare beordrades per radio att icke tända strålkastaren i landningen.

Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.

Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som biträdande trafikledare;
att han därvid åsåg furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter.


Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg icke kunnat bedöma höjden över markytan på grund av att han haft strålkastaren tänd;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.

Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare

Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.

Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef

Haveri 1943-08-17 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 462 ttim, efter LF 138 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 282 tim, efter SM 131 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Sporrstommen brast vid landning.
Skador flygplan: Sidoroder veckat. Lagringen krökt. Sporrstommen avbruten. Bakre spant skadat.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Ur protokoll :

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador uppkomna å fpl vid landning. Sporrstommen brustit.

Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 17/8 varit beordrad utföra flygning med fpl typ B 5 nr 7061. I landningen kom fpl efter c:a 70 m rullning att vinkelrätt korsa ett c:a 1,5 dm djupt hjulspår, uppkört av ett fpl typ Ju 52 i det av regn mjuka fältet. Sporrhjulet vred sig därvid 90° och brast. Därefter rullade fpl c:a 100 m under kraftig ground.loop-tendens åt höger, vilken hävdes sedan fpl svängt c:a 80° från landningsriktningen. Han hade från luften bedömt, att det icke var någon risk att landa tvärs hjulspåret.

Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.

Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han landade efter furir Rydberg;
att han observerade furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter:
att landningen i övrigt var normal

Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg tydligen felbedömt hjulspårets djup:
att sporrhjulet brustit och fpl därigenom icke kunnat manövreras på marken;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.

Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare

Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.

Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef

Överlämnat till F 4 1943-12-21
Överlämnat till F 1 1944-08-25 jämlikt fo B 102
Till SAAB/T 1944-10-19 för inmontering av målbogseringsanordning.
Till F 1 1944-11-17.

Nödlandning 1945-02-05 i Söderhamnstrakten vid flygning F 1 till F 4, motorstopp.
Motor typ My XXIV nr 600
Besättningen, ff furir Larsson, fs furir Lindman oskadad
Orsak till nödlandning: Föraren har ej följt i SFI givna föreskrifter för bränslekranarnas inställning, varigenom motorstopp uppstått.
Orsak till haveri: Landning i svår terräng.
Skador flygplan: Kroppen lindrigt skadad, vingarna kraftigt skadade. Höger landningsställsben losslitet. Vänster landningsställsben intryckt.
Beräknad reparationskostnad: Fpl 20.000:- á 25.000:- kr. Propeller 2-3.000:- kr

Till CVM 1945-02-15 för reparation
Kasserat 1945-05-12
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 7061 B 5B

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 mar 2019, 22:29

7061 B 5B

OM Nödlandningen /Totalhaveriet 1945-02-05 i Söderhamnstrakten
..
Det var roteflygning F1-F4-F21 med oklar ordergivning
Motorstörning inträffar och nödlandning sker i svår terräng

v. ställ slås av och det blir totalhaveri.

ff vpl furir Larsson (FFSU), och mek fs furir Lindman oskadade
Motorstörningens orsak var felaktigt inställd bränslekran
Det sägs att dåvarande CFV Nordenskiöld skrev SLARV i hav.rapporten
Exakta nedslagsplats frågas.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst