7052 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7052 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 09 okt 2013, 09:11

7052
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 204

Haveri 1941-03-13 vid kontrollflygning, SAAB. Skador: vänster skida, brott å stötstång. Höger skida, lossliten stötstångsinfästning i skidan. Mittsektion, deformerad fram- och undersida

Levererat till F 4 1941-04-07. Motor typ My XXIV nr 551
Godkänt 1941-04-22
Till CVM 1942-08 för motorbyte. My XXIV nr 592 inmonterad
Till F 4 1942-08-31
Märkning 4-blå B (1942-09)

Haveri 1943-05-20 vid F 4, Frösön. Märkning 4-blå B, tillhörde Fljstab
Total gångtid 248 tim.
Motor typ My XXIV nr 604
Total gångtid: 49 tim.
Besättningen flygförare fänrik Kai Sjöblom. flygsignalist furir 4227-45-39 Bernt Unger oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken (med 7028)
Skador flygplan: Antennmast kass. Fästplåt vid antennmastens genomgång rep. Förstärkningsplåt och hållare för antennmast utbytes. Ny antenn, nya isolatorer. Förkompressorled-ning utbytes. Propellern naggad.
Skador motor: Ingen.
Beräknad reparationskostnad: 2.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 7028 (ff kadett Karlbom, fsig furir Goode) satte sig vid landning så nära fpl 7052 (ff fänrik Sjöblom, fsig furir Unger), att det sistnämnda fpl:s propeller och antennmast skadade fpl 7028 vänstra vingklaff och stabili-sator.

Kadett 271-55-40 Karlbom anförde i huvudsak följande:
att han var ff på fpl 7078,
att han skulle landa efter slutad bombfällning,
att han gick in på baslinjen,
att han lade denna på omkring 1500 m avstånd från fältet,
att han efter insvängning planerade mot fältet med 55 mm Hg boosttryck,
att han iakttog en grp på tre fpl, som stodo uppställda för start,
att han såg två fpl starta,
att, då han svängde in för landning, det andra fpl befann sig i luften något innanför bortre (lovarta) fält-gränsen,
att han försökte se det tredje fpl,
att detta icke lyckades,
att han antog, att det hade startat,
att han därför ansatte landning,
att han sjönk kraftigt, då han passerade fältgränsen,
att han plötsligt fick se vingen på ett fpl snett framåt vänster och under,
att han drog på fullgas och steg,
att han kände en stöt i fpl,
att det verkade, som om detta träffats i stjärtpartiet,
att han såg, att stabilisatorn var trasig,
att han drog av gasen och landade samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Åke Karlbom

Furir 8012-5-41 Goode anförde i huvudsak följande:
att han var fsig på fpl 7028,
att han i huvudsak vitsordade ff uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Goode

Fänrik K. Sjöblom anförde i huvudsak följande:
att han var ff på fpl 7052,
att han kört ut för att starta, som 3:a i en grp,
att ettan och tvåan i grp startat med omkring en minuts mellanrum,
att han väntade på att en minut skulle förflyta efter tvåans start,
att fpl rullade sakta med vinden in c:a 20° från höger,
att han befann sig c:a 25 m från fältgränsen,
att han uppehållit sig ungefär på samma plats i mer än 1 minut,
att han icke iakttog något fpl i lä om fältet,
att fpl påflögs av ett fpl, som höll på att landa,
att antennmasten därvid knäcktes och hack uppstodo i propellerbladen samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Kai Sjöblom

Furir 4227-45-39 Unger anförde i huvudsak följande:
att han var fsig i fpl 7052,
att han vitsordade ff uppgifter samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Bernt Unger

Trafikledare Y. Ryman anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som TL vid haveritillfället
att tre fpl ur stabsgruppen körde ut för start,
att ettan startade kl 1001,
att tvåan startade kl 1003,
att trean rullade ut enligt fänrik Sjöbloms beskrivning,
att trean påflögs av ett landande fpl (7028),
att detta sannolikt inträffade mer än en minut efter tvåans start,
att fpl 7028 sjönk igenom kraftigt före kollisionen samt
att han icke hade något att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Yngve Ryman

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kadett Karlbom hade icke sett landningsbanan fri, innan han landat. Han synes emellertid därvid ha vilseletts av att fpl i den startande gruppen startat med större intervall än brukligt (10 – 15 sek).
Besättningen i fpl 7052 synes även genom större uppmärksamhet ha kunna bidra till att förhindra haveriet.

F 4, Östersund den 20/5 1943
T. Werner
Förhörsledare
K Wallmark
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har förorsakats av, att kadett Karlbom icke förvissat sig om, att landningsbanan var fri.
Besättningen i fpl 7052 har icke iakttagit bestämmelserna i OSF kap IV § 2 mom 11,
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Östersund den 24/5 1943.
E. Tornberg
Depåchef

Haveri 1944-04-15.
Motor: My XXIV nr 604
Besättningen ff kadett Hjemdahl, fs furir 8003-5-43 Norrfors oskadad
Orsak till haveri: Vänster vinge törnade mot ett träd.
Skador flygplan: Vänster vinge skadad.
Skador motor: Ingen.
Beräknad reparationskostnad: 700:- kr

Överlämnat till F 9 1944-11-06 jämlikt B 102. Motor typ My XXIV nr 604
Till CVM 1945-03-26 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1945-08-31. Motor typ My XXIV nr 783 inmonterad
Till F 9 1945-09-05
Till F 9 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-01-25.
Klar 1947-04-08
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 765 tim. Antal flygningar 737 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst