7050
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 202
Levererat till F 4 1941-03-06. Motor typ My XXIV nr 603
Godkänt 1941-03-18
Haveri 1941-07-11; märkning 4-50
Motor: My XXIV nr 603
Besättningen, ff sergeant Nilsson, fsk korpral Wickenberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gått på nosen efter landning på grund av fel på bromssystemet.
Skador flygplan: Propellern skadad.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Beräknad reparationskostnad: 2.300:- kr
Verkstad 1941-07-11. Propeller utbytt
Formation 1941-07-17
Förråd 1941-10-10
Verkstad 1941-12-19. Motorbyte. Motor typ XXIV nr 686 monterad
Formation 1941-12-22
Märkning 4-blå J (1943-08-18)
Överlämnat till F 8 1944-10-14 jämlikt fo B 102 p 10. Motor typ My XXIV nr 575
Till CVM 1944-11-02 för inmontering av mål-och tpglidflygplanbogsering. Klar 1945-01-04.
Till F 8 1945-01-18.
Märkning 8-50
Haveri 1946-05-09.
Motor: My XXIV nr 814
Ff överfurir S. Röhr oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under markkörning till följd av att fpl framförts i sidvind med för hög fart.
Skador fpl: Höger landställsben knäckt, främre balken i mittvingen mellan höger landställsben och kroppen veckad.
Beräknad kostnad 1.900:- kr
Till CVM 1946-05-17 för haverireparation.
Anmäld klar 1946-07-05. Till F 8 1946-07-09.
Flottiljverkstad; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-11-13, klar 1948-05-15
Kasserat 1949-06-04. Gångtid total 956 tim. Antal flygningar 1265 st.
Till CFA 1949-06-30 med motor typ My XXIV nr 592