7042 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7042 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 08 okt 2013, 11:12

7042
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 194

Levererat till F 4 1941-01-31med motor typ My XXIV nr 592
Godkänt 1941-02-18
Överlämnat till F 7 1941-10-28 som lån
Återlämnat till F 4 1942-02-22
Överlämnat till F 13 1944-09-07 med motor typ My XXIV nr 614
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till F 13 flottiljverkstad 1945-04-05 för kontroll av vinginfästning m.m.
Klar 1945-04-23

Bild

Haveri 1945-12-10, märkning 13-42
Motor: My XXIV nr 614
Orsak till haveri: För kraftig inbromsning av fpl för att undvika kollision med transportabel radiostation.
Skador motor: Propelleraxeln deformerad. Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 9.300:-
Ur undersökningsprotokoll:
Löjtnant von Celsing körde från parkeringslinjen med fpl B 5 nr 42 ut till märket, kom för nära den där uppställda transportabla radiostationen, varvid fpl vid inbromsningen vägde upp på stjärten och ställde sig på nosen.
Löjtnant von Celsing synes vid körning från parkeringslinjen till landningsmärket icke hava framfört fpl med tillräcklig uppmärksamhet riktad mot märket och därstädes uppställda transportabla radiostation. Skadorna hava uppträtt genom inbromsning av fpl för att undvika kollision.

Till CVM 1946-08-07 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 614.
Anmäld klar 1946-11-30. Motor typ My XXIV nr 611 inmonterad.
Till F 13 1946-12-04.
Kasserat 1949-02-15. Gångtid 862 tim. Antal flygningar 1377 st. Dåligt tillstånd, ej flugits på länge.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst