7039 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7039 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 08 okt 2013, 07:10

7039
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 173

Levererat till F 4 1941-01-04. Motor typ My XXIV nr 585
Godkänt 1941-01-14

Haveri 1941-07-11 vid F 4 Frösön. Märkning 4-39
Motor typ My XXIV nr 585
Orsak till haveri: Fpl 7006 kolliderat med på marken stillastående fpl 7004 och 7039 vid utkörning till start.
Skador flygplan: Höger vingspets samt höger skevningsroder skadade.
Skador motor: Ingen.
Beräknad reparationskostnad: 300:- kr

Reparation klar 1941-07-15
Förråd 1941-10-02. Motorn ur tjänst, brända cylindertoppar
Formation 1941-11-08
Förråd 1941-11-13
Verkstad 1942-01-08. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 519 inmonterad
Formation 1942-01-14

Haveri 1943-08-09 vid fältpost 80129. Märkning 4-gul J (?)
Total gångtid: 393.45 tim
Motor typ My XXIV nr 664
Besättningen, flygförare fänrik Lars Christer Uhrdin, fsig furir 520-70-39 Bengt Aspgren oskadad
Orsak till haveri: Fplstjärten slogs vid oväntad sväng mot en stubbe.
Skador flygplan: Sporren och stjärtpartiet skadat.
Skador motor: Ingen.
Beräknad reparationskostnad: 725:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid parkering av fpl 7039 vid dess fältmässiga uppställningsplats, skadades sporren och stjärtpartiet på fpl genom stjärten vid sväng slogs emot en stubbe. Förare var fänrik Uhrdin.

Bilaga 1.

Fänrik Uhrdin anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad utföra flygning med fpl 7039 den 9/8 1943,
att efter fpl:s landning dess 1.mek mötte fpl på fältet vid fältgränsen,
att han därför påbörjade inkörning till fpl:s uppställningsplats,
att vid inkörningen fpl framfördes så hastigt att fpl:s 1.mek ej hann med,
att den höga hastigheten berodde på att han kvickt ville köra undan för att nedbringa den tid som åtgår för divisionen att köra in fpl,
att han dessutom ansåg sig köra säkrare med hög hastighet på fpl enär fpl då gick ”stabilare”,
att han påminde sig senare att han tidigare blivit varnad av dich och fått uppmaning att vid utkörning av fpl ej köra med så hög hastighet,
att när han kom fram till fpl:s uppställningsplats 1.mekanikern ej syntes till,
att han trots detta försökte svänga in fpl:s stjärt,
att han gjorde detta medelst vänstersväng,
att han tidigare verkställt inkörning av fpl på samma plats,
att han då svängt in stjärten medelst högersväng,
att nu fpl:s sporre slog emot en stubbe, som han ej observerat,
att fpl därvid skadades,
att strax därefter fpl:s 1.mek anlände till platsen,
att han inte hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Lars Uhrdin
Fänrik

Bilaga 2.

Furir 520-70-39 Aspgren anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad deltaga i flygning som signalist i fpl 7039 den 9/8 1943,
att sedan fpl landat möttes detta av 1.mekanikern på fältet vid fältgränsen,
att under den fortsatta inkörningen till fpl uppställningsplats framfördes fpl med onödigt hög hastighet,
att fpl:s 1.mek sprang för att följa fpl men ej kunde hinna med,
att när fpl kom fram till sin uppställningsplats var 1.mekanikern ca 50 meter efter,
att föraren trots detta svängde undan stjärten genom en oväntad sväng åt vänster,
att stjärten vid tidigare inkörningar svängts in genom högersväng,
att hela manövern utfördes så hastigt att spanaren ej hann uppfatta ff:s avsikt,
att spanaren i annat fall skulle varnat ff från att utföra svängen åt detta håll,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Aspgren
Furir

Bilaga 3.

Furir 231-68-39 Westrin anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som 1.mek på fpl 7039,
att fpl den 9/8 utfört flygning med fänrik Uhrdin som ff,
att han då fpl landat mötte fpl på fältet,
att han därefter i enlighet med sina instruktioner skulle följa fpl till dess uppställningsplats,
att han sprang mycket hårt för att följa med fpl,
att han trots detta ej kunde följa med, då fpl framfördes med hög hastighet,
att han nådde upp fpl först vid uppställningsplatsen och att skadan då redan inträffat,
att han om han hunnit fram samtidigt som fpl skulle gett ff tecken att svänga in stjärten medelst högersväng,
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Per Westrin
Furir

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att inkörning och parkering trots tidigare uppmaning skett med för hög fart, varför skadan uppkommit genom vårdslöshet.

Fältpost 80129 den 11/8 1943.
G. Rissler
Förhörsledare
S.E. Sjöstedt
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Fältpost 80126 den 20/8 1943.
B. Bjuggren
Chef
/Ragnar Fr. Bengtson

Haveri 1944-10-19 vid F 4 Frösön. Märkning 4-blå H
Motor typ My XXIV nr 530
Flygförare kaptenløjtnant K. van Wyllich-Muxoll oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landningen.
Skador flygplan: Landningsställ totalhaveri, skador å vänster vinge, mittsektion och propeller.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 15.400:- kr

Ur protokoll:

Haveri med flygplan 7039 på grund av ground loop vid landningen.

Kaptenlöjtnant Muxoll anförde i huvudsak följande:

att han flugit Sk 12, S 6, B5 i DK c:a 5 timmar;
att han utförde start- och landningsövningar i flygplan H;
att han gjort två landningar utan anmärkning;
att vid den tredje landningen sättningen och utrullningen till en början var normal;
att efter c:a 100-150 m rullning fpl började gira något åt höger;
att han gav fullt vänster sidoroder, men då svängen fortsatte ansattes broms något;
att fpl samtidigt rullade in över landningsbanan med ground loop som följd, varvid landningsstället knäcktes.

Uppläst och vidkänt:
K.v. Mylich-Muxoll
Kaptenløjtnant

Kapten Werner anförde i huvudsak följande:

att han åsåg landningen;
att landningen var normal men i någon sidvind;
att fpl rullat c:a 100-150 m när det började gira något åt höger, vilket var utan betydelse vid rullning på gräs
men resulterade i en ground loop när fpl rullade in på startbana.

Uppläst och vidkänt:
Werner
Kapten

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av att fpl vid slutet av utrullningen ej hållits på rak kurs vilket vid rullningen över landningsbanan resulterade i att vänster däck krängdes av, med följd att en kraftig uppbromsning i sidled varvid landningsstället knäcktes.

Östersund den 30/10 1944
Gunnar Wetterholm
Förhörsledare
S. Hardenborg
Protokollförare

Beslut: Flygföraren kan med hänsyn till utbildningsståndpunkten ej lastas för haveriet.

Östersund den 20/11 1944
Björn Bjuggren
Chef
Ragnar Fr Bengtson

Överlämnat till F 7 1945-02-24 jämlikt fo B 141/1944 p 11. Motor typ My XXIV nr 556

Haveri 1945-06-06
Motor typ My XXIV nr 556
Orsak till haveri: Påkört av B 17A nr 17239 på marken (Hänskjutet till krigsrätt)
Skador flygplan: Vänster vinge totalhavererad.
Skador motor: Ett propellerblad troligen stukat i roten. Propelleraxel stukad.
Beräknad reparationskostnad: 12.000:- kr

Till flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-02-04
Klar 1946-05-05

Haveri 1946-09-24. Märkning 7-20
Motor typ My XXIV nr 556
Orsak till haveri: Traktor kolliderade med B 5 nr 7039, som i sin tur kolliderade med 17A nr 17265. Målet hänskjutet till krigsrätt.
Skador: Vänster yttervinge intryckt vid ksp. lucka. Höger höjdroderhalva knäckt.

Till flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1946-11-01
Klar 1946-12-01
Till flottiljverkstad för motorbyte.
Påbörjad 1946-03-12
Klar 1947-01-27
Kasserat 1950-09-05. Gångtid 834.35 tim. Antal flygningar 1190 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst