7037
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 171
Levererat till F 6 1940-12-23. Motor typ MyXXIV nr 586
Godkänt 1941-01-10
Märkning 6-6 (1941-05)
Flottiljverkstad 1941-10-02 för motorbyte. Motor typ MyXXIV nr 582 inmonterad.
Formation 1941-10-25
Märkning 6-40 (1942-40)
Nödlandning 1942-09-28.
Motor typ My XXIV nr 603
Besättningen, ff furir Karlsson, fsig korpral Nilbertsson oskadad
Orsak till nödlandning: Vänster stabilisatorhalva och höjdroderhalva sönderskjutna av egen rörlig ksp.
Skador flygplan: Stabilisatorhalva och höjdroderhalva genomskjutna.
Skador motor: Inga
Nödlandning 1943-04-07
Total gångtid 393 tom. Gångtid efter LF 126 tim.
Motor typ My XXIV nr 603
Total gångtid 277 tim. Gångtid efter SM 126 tim.
Besättningen flygförare löjtnant Ljung, flygsignalist korpral Åberg oskadad
Orsak till nödlandning: Avgasventilerna å cyl 3 kärvat.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Avgasventiler kärvat.
Rapport enl to 104/40
Skadans omfattning, art och orsak.
Nödlandning på grund av motorkrångel.
Avgasventilen på cyl 3 ha kärvat.
Cylindern bär ej onormala spår av överhettning.
En bussning är uppbrotchad. Spånorna, vilka praktiskt taget ej innehålla sot, insändas separat.
Cylindern med återstående bussning översändes till CVM för åtgärd.
Flottiljens förslag till åtgärd.
Cylindern bytes. Samtliga cylindrar undersökas.
Karlsborg den 21/4 1943
G. Hård
Depåchef/
Nils Kähr
Totalhaveri 1943-07-14. Kollision i luften över Hisingen, under samövning i luftstrid, med J 11 nr 2532, märkning 6-40
Motor typ My XXIV nr 639
Besättningen, ff furir Bror Valter Viking Widung, fsk vpl Göte Ragnar Törnfeldt omkom
Kasserat 1943-09-24