7033 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7033 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 08 okt 2013, 06:58

7033
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 167

Levererat till F 4 1940-12-16. Motor typ My XXIV nr 576
Godkänt 1941-01-03

Nödlandning 1943-08-26 vid fält 17, Vännäs. Märkning 4-blå D.
Total gångtid: 471 tim
Motor typ My XXIV nr 606
Total gångtid: 220.55 tim
Ff fanjunkare Sigvard Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn skurit
Skador fpl: Inga
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad: 10.000:-

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning efter motorskärning

Fanjunkare S. Nilsson anförde i huvudsak följande:
att motorn gått oklanderligt under 2 t 40 m;
att omedelbart efter upptagningen vid efterföljande anfall motorn ”hostade till” något men därefter gick normalt;
att under anflygningen oljetrycket sjönk till 2 kg/cm² efter 2 min;
att oljetemperaturen kontrollerades till +65°C;
att han omedelbart tog kurs mot fält 17;
att oljetrycket så småningom steg till 4 kg/cm²;
att omedelbart innan inflygningen före sättning oljetrycket ånyo sjönk till 2 kg/cm² och kraftiga motorskakningar iakttogos;
att så snart han bedömde, att sättning skulle ske normalt, han drog i snabbstoppet, varvid motorn omedelbart stannade och utsände rökmoln;
att oljetemperaturen då hade stigit till +80°C;
att oljetanken innehöll 47 l olja;
att mängder av spån observerades på mätstickan;
att propellern vid kontroll ej gick att rubba;
att han i övrigt inte hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
S. Nilsson
Fanjunkare

Vicekorpral 8035-5-43 Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fpl 2. mek;
att han vid kontroll av sumpprov efter flygning den 25/8 inte kunde upptäcka några spån, som tydde på motorskärning;
att motorn tidigare gått utan anmärkning;
att han i övrigt inte hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Seth Eriksson
Vicekorpral

Korpr 8023-5-42 Berggren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fpl 1. mek;
att han i övrigt vitsordar v-k Erikssons uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Claes Berggren
Korpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
motorskärning.
Östersund den 7/9 1943
E. Carleson
Förhörsledare
K.Wallmark
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har orsakats av motorstopp till följd av motorskärning.
Föraren har icke brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Östersund den 16/9 1943.
B. Bjuggren
Depå-chef
/Ragnar Fr. Bengtson

Till F 4 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1944-12-08, motor typ My XXIV nr 545 inmonterad
Klar 1945-02-13
Till CVM 1945-03-16 för inmontering av målbogseringsanordning
Påbörjad 1956-03-19.
Klar 1945.05-09
Till F 4 1945-05-22

Haveri 1946-10-02 landning å Vännäs flygplats.
Motor typ My XXIV nr 545
Besättningen, ff furir K. R. S. Åhrén, fotograf Åke Bergman oskadad
Skador: Båda landningsställsbenen knäckta. Ett propellerblad böjt, ett skadat i spetsen. Vänster vinge kassabel. Mindre plåtskador å vingmittstyckets undersida.
Beräknad reparationskostnad c:a 5.000:- kr

Till F 4 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1946-10-15, klar 1947-03-11

Haveri 1947-10-30 vid F 4. Märkning 4-3
Motor typ My XXIV nr 545
Besättningen, ff fänrik Alf A. Strandell, passagerare fotograf C. Åke Bergman oskadad
Orsak till haveri: Vid utkörning till start kört på stillastående fpl J 26 nr 26062.
Skador: Vänster vinge svårt deformerad, kass. Mindre veckbildning å kroppen ovanför vingmittstycket. Smärre skador å höger landställsbens plåtinklädnad. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande:
Haveriet föranlett av flygförarens otillräckliga uppmärksamhet.

Till F 4 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1948-02-29.
Klar 1948-03-15
Kasserat 1949-02-15. Gångtid total 863 tim. Antal flygningar 1076 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst