7028 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7028 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 07 okt 2013, 11:11

7028
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer SAAB/L 162
Levererat till F 4 1940-11-21. Motor typ My XXIV nr 570.
Godkänt 1940-12-06

Haveri 1940-12-11 vid F 4. Märkning 4-28. Tillhörde 2. div
Motor: My XXIV nr 570
Orsak till haveri: Fpl 7008 kommit i rörelse under uppkörning och kolliderat med två parkerade fpl, 7018 och 7028.
Skador flygplan: Vänster vinge (nr E 1100): Nosplåt, spryglar och balk nr 1 skadad från sprygeln utanför strålkastaren och till vingspetsen.
Skador motor: Inga.
Beräknat reparationskostnad: 1800:- kr

Verkstad 1940-12-11
Reparation klar 1940-12-21

Nödlandning 1941-02-12 vid F 4. Märkning 4-28, tillhörde 2.div.
Motor: My XXIV nr 570
Flygförare: löjtnant Aulén oskadad
Orsak till nödlandning: Beslaget för fjäderstöttans infästning i bocken losslitet under dykning.
Skador flygplan: C:a 12 cm lång reva i mittsektionens nos. Höger skida: Beklädn.plåten skadad. Bocken för fjäderstöttan stukad framåt och söndersliten. Stöttbeslaget å bocken losslitet.
Skador motor: Ingen.
Beräknat reparationskostnad: 500:- kr

Verkstad 1941-02-17. Haverireparation
Formation 1941-03-18
Förråd 1941-10-15
Verkstad 1941-11-24. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 650 monterad.
Formation 1941-12-19
Verkstad 1942-01-05. Motorn urmonterad för reparation
Formation 1942-02-11

Haveri 1942-07-08 vid F 4 flygfält. Märkning 4-röd B. Tillhörde 2. div
Motor: My XXIV nr 650
Orsak till haveri: Kollision på marken. Påkört av B 5 nr 7015.
Skador flygplan: Skada å höger vinge och propeller.
Skador motor: Inga.
Beräknat reparationskostnad: 1 200:- kr

Överlämnat till Fc som lån 1942-08-01. Motor typ My XXIV nr 540
Återlämnat till F 4 1942-08-17

Haveri 1943-05-20 vid F 4 flygfält. Märkning 4-röd B, tillhörde 2. div
Total gångtid: 343 tim
Motor: My XXIV nr 530
Total gångtid: 36 tim.
Besättningen, flygförare kadett 271-55-40 Åke N.G. Karlbom, flygsignalist furir 8012-5-41 Gösta Goode oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken. (med 7052)
Skador flygplan: Vänster höjdroder kass. Vänster stabilisatorhalva repareras. Vänster landningsklaff kass. Vänster vinge repareras
Skador motor: Ingen.
Beräknat reparationskostnad: 2.600:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 7028 (ff kadett Karlbom, fsig furir Goode) satte sig vid landning så nära fpl 7052 (ff fänrik Sjöblom, fsig furir Unger), att det sistnämnda fpl:s propeller och antennmast skadade fpl 7028 vänstra vingklaff och stabilisator.

Kadett 271-55-40 Karlbom anförde i huvudsak följande:
att han var ff på fpl 7078,
att han skulle landa efter slutad bombfällning,
att han gick in på baslinjen,
att han lade denna på omkring 1500 m avstånd från fältet,
att han efter insvängning planerade mot fältet med 55 mm Hg boosttryck,
att han iakttog en grp på tre fpl, som stodo uppställda för start,
att han såg två fpl starta,
att, då han svängde in för landning, det andra fpl befann sig i luften något innanför bortre (lovarta) fältgränsen,
att han försökte se det tredje fpl,
att detta icke lyckades,
att han antog, att det hade startat,
att han därför ansatte landning,
att han sjönk kraftigt, då han passerade fältgränsen,
att han plötsligt fick se vingen på ett fpl snett framåt vänster och under,
att han drog på fullgas och steg,
att han kände en stöt i fpl,
att det verkade, som om detta träffats i stjärtpartiet,
att han såg, att stabilisatorn var trasig,
att han drog av gasen och landade samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Åke Karlbom

Furir 8012-5-41 Goode anförde i huvudsak följande:
att han var fsig på fpl 7028,
att han i huvudsak vitsordade ff uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Goode

Fänrik K. Sjöblom anförde i huvudsak följande:
att han var ff på fpl 7052,
att han kört ut för att starta, som 3:a i en grp,
att ettan och tvåan i grp startat med omkring en minuts mellanrum,
att han väntade på att en minut skulle förflyta efter tvåans start,
att fpl rullade sakta med vinden in c:a 20° från höger,
att han befann sig c:a 25 m från fältgränsen,
att han uppehållit sig ungefär på samma plats i mer än 1 minut,
att han icke iakttog något fpl i lä om fältet,
att fpl påflögs av ett fpl, som höll på att landa,
att antennmasten därvid knäcktes och hack uppstodo i propellerbladen samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Kai Sjöblom

Furir 4227-45-39 Unger anförde i huvudsak följande:
att han var fsig i fpl 7052,
att han vitsordade ff uppgifter samt
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Bernt Unger

Trafikledare Y. Ryman anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som TL vid haveritillfället
att tre fpl ur stabsgruppen körde ut för start,
att ettan startade kl 1001,
att tvåan startade kl 1003,
att trean rullade ut enligt fänrik Sjöbloms beskrivning,
att trean påflögs av ett landande fpl (7028),
att detta sannolikt inträffade mer än en minut efter tvåans start,
att fpl 7028 sjönk igenom kraftigt före kollisionen samt
att han icke hade något att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Yngve Ryman

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kadett Karlbom hade icke sett landningsbanan fri, innan han landat. Han synes emellertid därvid ha vilseletts av att fpl i den startande gruppen startat med större intervall än brukligt (10 – 15 sek).
Besättningen i fpl 7052 synes även genom större uppmärksamhet ha kunna bidra till att förhindra haveriet.

F 4, Östersund den 20/5 1943
T. Werner
Förhörsledare
K Wallmark
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har förorsakats av, att kadett Karlbom icke förvissat sig om, att landningsbanan var fri.
Besättningen i fpl 7052 har icke iakttagit bestämmelserna i OSF kap IV § 2 mom 11,
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Östersund den 24/5 1943.
E. Tornberg
Depåchef

Överlämnat till F 1 jämlikt fo B 141 1944-11-17. Motor typ My XXIV nr 514

Haveri 1947-03-23 vid Rommehed.
Motor: My XXIV nr 514
Besättningen, ff sergeant Genneby (FFSU), fs milmet Strandberg oskadad
Orsak till haveri: Kolliderade med stolpar som ej syntes från luften parallellt med landningsriktningen.
Skador: Vinge, skevroder, kropp och stabilisator upprivna på undersidan
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Överlämnat till F 16 1947-05-23 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 514
Kasserat 1947-12-12. Ålder, full gångtid för ”SF”. Gångtid 658 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst