751 B 5, 7001 B 5A

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

751 B 5, 7001 B 5A

Inläggav Leif Fredin » 05 okt 2013, 07:02

751
B 5
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Douglas Aircraft Co, Inc., Northrop Division, El Segundo, Californa, USA
Tillverkningsnummer: 378

Godkänt 1938-04-22
Flögs från Inglewood 1938-04-22
Anlände New York 1938-04-26
Till ASJA 1938-05-23 med motor typ BMy XII nr 18617
Till CVM-Fc 1938-06-08
Till Fc Östersund 1939-03-29. Hjul utbytta mot skidor.

Bild

Nödlandning 1939-04-17 på sjön Näckten c:a 40 km söder Östersund. Motorstörning.
Total gångtid: 90,35 tim.
Motor: BMy XII nr 18617
Total gångtid: 95,35 tim.
Besättningen ff fanjunkare Ferdinand Cornelius, pass ing Bengt Wassgren oskadade
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Skärning i motorn.
Skador flygplan: Akterspant bräckta. Aktersta kroppsplåtarna skadade (uppkomna vid lastningen).

Ur protokoll:
Efter slutförda skidprov med fpl typ B 5 nr 751 avgick fanj. Cornelius den 17/4 kl. 1720 för flygning direkt Malmslätt. Efter c:a 15 min. flygning tvingades han på grund av för hög oljetemperatur och sjunkande oljetryck att gå ned på sjön Näckten c:a 4 mil söder Östersund. Efter konstaterandet av att motorn delvis skurit lastades flygplanet in vid Fåker jvgs stn för att transporteras till Malmslätt.

Fanjunkare Cornelius anförde i huvudsak följande:
att han anlände till Östersund den 29/3 för utförande av anbefallda skidprov och bombfällningar. Flygningar pågingo t.o.m. den 17/4
att påfrestande dykningar utfördes för skidproven och i ännu högre grad för bombfällningarna. Sålunda utfördes under den 12/4 för skidproven upprepade dykningar upp till maximalt tillåtna 440 km/tim.
För bombfällningarna utfördes den 14, 15 och 17/4 flera dykningar med dykvinkel upp till 90° och dyksträcka upp till 1000m.
Under dessa senare dykningar kan motorvarvet tänkas ha överskridit det maximalt tillåtna på grund av att uppmärksamhet måste ägnas, dels lampan för bombsiktet, vilken vid ett par tillfällen icke funktionerat och dels på marken,
att inga motorstörningar förmärktes förrän den 17 på fm då han vid ett tillfälle, efter utförda dykningar, två på 500 m och två på 1000 m dyksträckor, märkte variation å oljetrycket, bil 1
att han efter denna upptäckt landade för undersökning av anledningen. Före landningen visade oljemanometern åter föreskrivet, normalt tryck. Ingen anmärkning å motorvarvet,
att motormontören undersökte motorn och motorinstallationen utan anm.,
att han ånyo startade för c:a 1½ timmes flygning varvid motorn fungerade utan anmärkning och motorinstrumenten visade föreskrivna värden,
att denna flygning skedde närmast före starten för hemresan,
att påfyllning av bensin och olja utfördes och start för hemresan företogs,
att vid starten för hemflygningen motorn fungerade utan anmärkning och motorinstrumenten visade föreskrivna värden,
att han efter c:a 15 min. flygning, varvid han befann sig i höjd med sjön Näcktens södra ände och väster därom, märkte att oljetemperaturen började stiga, gjorde en sväng åt vänster i avsikt att återgå till Östersund eller gå ned på sjön Näckten. Strax efter svängen steg oljetemperaturen till max. värdet och sjönk oljetrycket sakta, varför han beslöt att omedelbart gå ned. På grund av att han ansåg isen osäker på sjön Näcktens södra ände, drog han sig med lågt motorvarv upp till sjöns bredare del och landade i höjd med Bingsta. Under denna senare del av flygningen stod oljetrycket på 1 oljetemperaturen över det tillåtna, c:a 130°.
Efter landningen undersöktes isen och förankringsplats utsågs, vilken på grund av det blåsiga vädret måste förläggas i lä vid stranden. Flygplanet fördes för egen maskin till parkeringsplatsen och förankrades där med stenar för hjulen.
Härefter undersöktes genom rundtagning av propellern, huruvida motorn skurit. Enklare kontroll av oljesystemet företogs. Undersökningen gav vid handen att oljetanken var het men oljekylaren med ledningar kalla. Nu lämnades fpl och besättning tog sig till fots fram till Skucku dit den anlände omkring kl. 2000. Nödlandningen rapporterades dels till Östersund och dels till Linköping.
Dagen därpå undersöktes motorn av motormontör Nielsen, nedmonterades den 20 och lastades på jvg den 21 och 22,
att han då flygplanet stod uppställt på lastkajen vid Fåker station skulle kontrollera att rörliga ksp var fast för transport. Vid sysselsättningen härmed bad två av hjälparna från transporten av flygplanet att få se på anordningen, varför han anmodade dem att stiga upp på vingarnas trampfanér. Han hade icke deltagit i stjärtpartiets nedmontering och visste icke att detta var försvagat. Då han med en knyck satte ksp i sitt parkeringsläge sjönk sporrhjulet ned, varvid bakspanten bräcktes.

Uppläst och vidkänt:
Ferdinand Cornelius
Fanjunkare.

Ing. B. Wassgren anförde i huvudsak följande:
att han medföljde fpl till Östersund den 29/3,
att han vid framkomsten till Östersund liksom efter varje dags flygning lät tappa ur oljan och inställde den i värmebod,
att han varje dag före flygning toppfyllde bränsle och varm olja. Oljetyp Aero Shell 100 användes hela tiden. Varje flygdag på morgonen före start insprutades för smörjning av kompressorn 4 – 5 sprutor varm olja å motorn,
att skidor monterade den 30 och 31/3, varefter flygning utfördes den 31 på em. Motorn startades av fanjunkare Cornelius. Inga anmärkningar,
att flygningar utfördes den 1 och 3/4,
att den 4/4 inga flygningar utfördes men motorn och motorinstallationen besiktigades med följande resultat: Den övre fästpunkten för generatorfundamentet på vilken även masskabeln är ansluten, var loss, saxpinne saknades, varjämte muttern med endast en gänga satt kvar på bulten. Vidare saknades ändstycket på reglagestången för vänster magnet, varigenom reglagestången lossnat på hävarmen å magnetapparaten. Avbrytarmekanismen för vänster magnetapparat stod i läge för lågtändning,
att felen åtgärdades den 5/4,
att flygning utfördes den 6/4. Motorn fungerade utan anmärkning,
att flygning utfördes den 8/4. Motorn fungerade utan anmärkning. Fr.o.m denna dag sköttes motorn av motormontören Nielsen,
att flygning icke utfördes den 10/ på grund av att dykproven den 8/4 avslutats så sent på dagen att maskinen då icke kunde överses. Besiktning av motorinstallationen företogs, varvid konstaterades, att generatorfundamentet brustit,
att detta fel åtgärdades den 11/4. Motorn startades i vanlig ordning och flygning utfördes utan anmärkning,
att flygning med skidor utfördes den 12/4. Dykprov till max. hastighet och manöverprov verkställdes. Motorn ingen anmärkning,
att motorn och motorinstallationen besiktigades den 13/4 utan anmärkning. Oljesumpen tappades. Vid filtreringen av oljan kunde inga metallpartiklar upptäckas i densamma,
att start i vanlig ordning verkställdes den 14/4. Dykprov utfördes utan anmärkning,
att motorn besiktigades den 15/4, varvid konstaterades att generatorfundamentet brustit. Felet åtgärdades samma dag. Flygning utfördes utan anmärkning,
att start och uppkörning av motorn utfördes den 17/4 utan anmärkning. Första flygningen, störbombfällning. Vid landningen anmälde fanjunkare Cornelius att oljetrycket varierat. Montör Nielsen undersökte motorn, tappade oljesumpen och besiktigade oljefiltret, ingen anmärkning. Flygningen fortsattes med störtbombfällning utan anmärkning å motorn.
Härefter utfördes ytterligare en flygning om c:a 1½ timma utan några påfrestningar av motorn. Ingen anmärkning.
Flygplanet gjordes nu klart för hemflygning, varvid olja och bensin påfylldes. Motorn provades av montör Nielsen utan anmärkning.
att han efter landningen på sjön Näckten gick till stranden för att utse parkeringsplats. Under tiden hade föraren kuperat motorn. Vid återkomsten till flygplanet undersöktes huruvida oljan cirkulerat i oljesystemet genom att känna med handen på oljerören. Härvid konstaterades att returoljeledningarna voro kalla, men oljetank och friskoljeledningarna varma. Oljetanken var så het att handen inte kunde hållas på densamma.
Efter en stund startades motorn och maskinen kördes till parkeringsplatsen, varefter omedelbart förnyad undersökning av oljerören, på samma sätt som förut, utfördes. Nu konstaterades att alla rören voro varma och att oljetanken var i det närmaste toppfylld.
Härefter parkerades flygplanet och lämnades av besättningen,
att motormontören Nielsen anlände den 18/4 och tappade oljesumpen, varvid klumpar och metallspån förefanns i oljan. Även i returoljefiltret förekom metallspån. Med anledning härav drog han den slutsatsen att motorn skurit. Oljan tappades ur. Kompressionen undersöktes i samtliga cylindrar, varvid konstaterades att cylindrarna n:ris 4, 7 och 8 hade dålig kompression.
Då av de gjord undersökningarna framgick att flygplanet icke kunde fortsätta för egen maskin, beslöts, att transportera det till Fåker. För transporten användes bogsering av lastbil. Avståndet från landningsplatsen till Fåker var omkring 2,5 mil.
Nedmontering av flygplanet företogs på sjön vid stranden nära intill Fåker jvgs st. Arbetet slutfördes utan missöden.
Den 21/4 transporterades flygplanet upp från sjön till lastkajen vid järnvägsstationen, allt gick bra.
Enligt uppgift av fanjunkare Cornelius skulle han, på flygplanets dåvarande plats, demonstrera bakre rörliga ksp, varvid en man placerade sig på vardera vingen. På grund av att stabilisatorn borttagits hade akterspantet försvagats och denna påfrestning blev därför för kraftig. Planets övre del brast med påföljd att övre fästet för sporrens stötdämpare släppte. Härvid sjönk maskinen ned på aktersta delen av kroppen, varvid plåtbeklädnaden skadades.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Wassgren
Ingenjör.

Motormontör M. Nielsen anförde i huvudsak följande:
att han anlände till Östersund den 8/4 på morgonen, varefter han skötte motorn till hemfärden den 17/4,
att oljan tappades ur och inställdes i värmebod efter varje dags flygning. Före varje dags flygning toppfylldes varm olja, varjämte likaledes varm olja (5 – 6 sprutor) insprutades i kompressorn,
att då motorn stått över två dagar insprutades varm olja (omkring 1 liter) genom manometeranslutningen,
att han och fanjunkare Cornelius omväxlande startade motorn,
att alla uppkörningar av motorn gåt bra,
att oljetrycket, vid de tillfällen han startat motorn, omedelbart gått upp till det normala,
att ingen särskild översyn av motorn utfördes den 8/4. Tomgången reglerades på höger förgasare. Olja fylldes på i vanlig ordning, varjämte olja insprutades i såväl kompressor som genom manometeranslutningen. Startat och uppkört motorn för flygning,
att han den 10/4 kontrollerat oljefiltret. Motorfundamentet hade brustit,
att den 11/4 åtgärdades generatorfundamentet. Flygning utfördes 2 gånger. Fanjunkare Cornelius anmälde att motorvarvet gått ned med 30 varv på vänster magnet,
att han den 12/4 bytte tändstift, vänster magnet, 5 och 6,
att han den 14/4 undersökte oljesumpen. Generatorfundamentet, som åter brustit, åtgärdades,
att han efter flygning den 15/4 varseblev att motorn kastat ut en del olja omkring propelleraxeln. Förstod icke varifrån oljan kom. Drog till alla muttrar, men utan resultat. Anmälde förhållandet för ingenjör Wassgren. Undersökte oljesumparna utan anmärkning,
att fanjunkare Cornelius den 17/4 anmälde att oljetrycket under flygning gått ned till 3. Undersökte pump och ledningar samt om olja fanns i oljetanken genom att öppna nivåkran. Olja fanns i riklig mängd. Därefter öppnade han oljetankens förskruvning och konstaterade att i denna fanns tillräckligt med olja. Omkring 12 l, åtgick för att åter toppfylla. Undersökte oljesumparna samt samtliga gummiförbindningar i oljesystemet. Ingen anmärkning. Härefter startade han motorn och fanjunkare Cornelius körde upp densamma. Allt fungerade utan anmärkning. Oljetrycket var normalt vid start, uppkörning och efter uppkörning. Flygningen fortsattes,
att han efter landning frågat fanjunkare Cornelius om det var någon anmärkning varpå svarades, att motorn gick klanderfritt,
att ytterligare en flygning om c:a 1½ timme utfördes utan anmärkning,
att förberedelser för hemflygningen igångsattes, vilka bestod i besiktning av motorn, kontroll av olja och bensin,
att han provkörde motorn omkring ½ timme, varvid motorn och motorinstrumenten fungerade utan anmärkning,
att fanjunkare Cornelius provkörde motorn och därefter startade för hemfärden,
att han den 18/4 blev kallad till sjön Näckten där maskinen nödlandat,
att han monterade ned kåpan och undersökte motorn, varvid befanns att oljan i sumpen innehöll en mängd metallspån. Härav drog han den slutsatsen att motorn skurit antingen å kolvar eller vevstakslager. Härefter urskruvades ett tändstift i varje cylinder, fotogen insprutades i cylindrarna och kompressionen undersöktes. Härvid konstaterades att cylindrarna n:ris 7 och 8 hade dålig kompression. Tändstiften skruvades fast och oljan tappades ur. Den urtappade oljemängden uppskattades till omkring 65 lit.

Uppläst och vidkänt:
Martin Nielsen
Montör.

Motormontör M. Nielsen anförde i huvudsak följande:
att han skötte om påfyllning av bensin och olja, varvid ingenjör Wassgren var honom behjälplig,
att oljan varje afton tappades ur och insattes i värmebod,
att varm olja toppfylldes varje morgon före start till flygning,
att olja icke påfylldes efter varje flygning,
att onormal oljeförbrukning icke konstaterats,
att kvarvarande (urtappad) olja efter en dags flygning icke understeg (uppskattat) 55 lit.,
att inga reparationer på motorn förekommit,
att fanjunkare Cornelius startat motorn,
att omedelbart före starten för hemflygningen olja toppfylldes med omkring 5 – 6 liter,
att han själv icke märkt eller av någon annan hört om några störningar av oljesystemet i flygplanet.

Uppläst och vidkänt:
Henry Nilsson
Montör.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid besiktning av motorinstallationen ha inga fel å densamma konstaterats. Då det kan tänkas att motorn under de upprepade dykningarna, som företagits med maskinen under olika prov ej erhållet tillräckligt med olja har å Fc företagits en undersökning av oljenivåns läge i förhållande till oljetankens oljeuttag. Härvid har konstaterats att oljepumpen vid 95° dykvinkelkan suga luft även då oljetanken är toppfylld (78,7 l.) Anledningen till motorns ihopskärning kan ligga i ovannämnda förhållanden.

Malmen den 5/5 1939. Knut Zachrisson
Förhörsledare
E. Gelin
Protokollförare

Fpl lastat på järnväg 1939-04-21 i Fåker. Akterspant och vissa delar av de bakre kroppsplåtarna skadade under lastning
Till ASJA (SAABL) 1939-04-25 för reparation
CVM formation 1939-09-25 med motor typ My XXIV nr 504
Registreringsnumret ändrat till 7001 enligt skrivelse Mi 164:3 av 1940-02-06

Haveri 1940-04-04 vid CVM, Malmen
Under körning av fpl från flygfält till verkstad fick ff tecken att svänga höger av en man vid vänstra vingen. Svängen utfördes och fpl kom omedelbart i rullning mot verkstadsporten. Ff trampade på bromspedalen men fpl fortsatte sin rullning. Ff kuperade då motorn vilken stannade i samma ögonblick som fpl törnade mot porten.
Ff fänrik Aulén oskadad

Överlämnat till F 4 1940-04-10 som lån med motor typ My XXIV nr 542
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 4 1940-09-16
Märkning 4-1
Verkstad 1940-10-02. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 508 monterad
Formation 1940-11-22

Bild

Till SAAB/L 1941-09-01. Liten översyn och komplettering av utrustning
Till F 4 1942-04-21 efter ombyggnad till målbogseringsfpl samt modifierat med kylklaffar.
Överlämnat till CVM som lån 1942-08-03
Återlämnat till F 4 1942-08
Märkning 4-röd M (1944-09)

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-10-04 vid landning. Märkning 4-1
Motor: My XXIV nr 551
Besättningen ff aspirant Blom, fsig furir Eriksson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Vänstra vingspetsens bakre del hårt stukad. Vänstra vingen skadad vid yttre infästningen av skevningsrodret. Sättning å vingens översida på yttre halva delen.
Beräknad reparationskostnad 900:- kr

Överlämnat till F 21 1946-07-05

Haveri 1946-11-02.
Motor: My XXIV nr 551
Skador materiel: Stjärten knäckt.
Orsak till haveri: Vid bogsering brast bogsertrossen varvid fpl gled ned i diket.

Kasserat 1946-12-13
Senast redigerad av Leif Fredin 05 jun 2014, 12:16, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: B 5 nr 751, B 5A nr 7001

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 okt 2013, 19:17

B 5 751..(7001)

>>Nödlandning 1939-04-17 på sjön Näckten c:a 40 km söder Östersund. Motorstörning.
Skador flygplan: Akterspant bräckta. Aktersta kroppsplåtarna skadade (uppkomna vid lastningen).
Ff fanjunkare Ferdinand Cornelius, ing Bengt Wassgren oskadade>>

CVM säger om haveriet::
Motor B My XII nr. 18617 skär och avskrivs senare...Kostnad ca 2000:- !
Cornelius nödlandar.

Angående serienummer Ändringen 751---7001
Leif skriver::
>>Registreringsnumret ändrat till 7001 enligt skrivelse Mi 164:3 av 1940-02-06>>
och det tror vi naturligt vis på....Men i skrivelsen om nämnda nödlandning (1939-04-17) står Redan där

>>nuvarande nr. 7001>>...finns säkert en förklaring.
Bengt Ekbladh
 

Re: 751 B 5, 7001 B 5A

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 22:03

B 5 nr 751, B 5A nr 7001
....
Haveri 1946-11-02.....HÄr finns uppgifter att det Hände 1946-11-22!
Skador materiel: Stjärten knäckt.
Orsak till haveri: Vid bogsering brast bogsertrossen varvid fpl gled ned i diket.
Mer att läsa finns på s 144 i B5 boken....kolla...

Återkommer från min fråga enl.ovan::

Angående serienummer Ändringen 751---7001
Leif skriver::
>>Registreringsnumret ändrat till 7001 enligt skrivelse Mi 164:3 av 1940-02-06>>
och det tror vi naturligt vis på....Men i skrivelsen om nämnda nödlandning (1939-04-17) står Redan där
>>nuvarande nr. 7001>>...finns säkert en förklaring.

Har DU?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst