7003 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7003 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 05 okt 2013, 06:56

7003
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 137

Levererat till F 4 1940-04-12 med motor typ My XXIV nr 510
Märkning 4-3
Godkänt 1940-04-19

Haveri 1940-05-16 vid landning F 4, Frösön.
Total gångtid: 27 tim 50 min
Motor: My XXIV nr 510
Total gångtid: 29 tim
Besättningen ff överstelöjtnant Egmont Tornberg, fsk furir Arne Jansson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Båda stötdämparna avslagna. Div. plåtar losslitna och tillbucklade å vingpartiets mittsektion. Plåten å flygkroppens högra sida (mitt för förarplatsen) relativt kraftigt veckad på grund av sättningar i flygkroppen. Höger vinge med skevningsroder något deformerad. Vingklaffarna deformerade. Propellerbladen kraftigt deformerade.
Skador motor: Propelleraxeln nedmonteras för indikering.
Beräknad reparationskostnad fpl: 10.000:- kr, motor: 200:- kr. Summa 10.200:- kr

Bild

Ur protokoll:
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveri på F4 flygfält under landning, varvid landningsstället revs av.

Östersund den 16/5 1940 A. Manninger
Förhörsledare
Sven Robach
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
1. Bromspedalerna å fpl typ B 5 voro vid leveransen justerade så att de intogo för liten vinkel mot vertikalplanet, varigenom risk förelåg, att bromspedalerna ofrivilligt ansattes under landning. Inställningen har nu ändrats så att denna risk elimineras.
2. Bromsarna justerades först i enlighet med ”Handbook of Instruction for the 8A-1 Aeroplane”, sid 57. Därvid erfordrades mycket obetydlig pedalrörelse för att bromsarna helt låste hjulen, vilket försvårade mjuk bromsning. Omjustering har nu verkställts, så att större pedalrörelse erfordras vid bromsning.
3. På grund av att haveriet berör flottiljchefen, underställes detsamma CFV för prövning.

Östersund den 4/6 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef

Beslut
Haveriet har orsakats av att fpl så gott som omedelbart efter sättningen, vid förarens försök att parera en
begynnande högersväng, i stället gjort en mycket kraftig vänstersväng. Bidragande orsaker hava varit dels
att bromsarna togo ovanligt kraftigt även vid obetydlig pedalrörelse, dels att föraren för första gången flög
fpl med hjullandningsställ och sålunda var obekant med landningsegenskaperna därvid och speciellt den
kraftiga bromsverkan.

Till SAAB/L 1940-05-30
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Till CVM 1940-08-23. Motor typ My XXIV nr 518 inmonterad
F 4 formation 1940-09-13.
Fpl på försvarsutställning i Stockholm oktober 1940
F 4 verkstad 1940-12-01. Vingmodifiering
Formation 1940-12-09
Verkstad 1940-12-11. Motorbyte. Motorn urmonterad på grund av för hög oljeförbrukning. Motor typ My XXIV nr 602 inmonterad
Förråd 1940-12-20
Formation 1941-01

Nödlandning 1941-03-19 vid F 4. Märkning 4-3
Motor: My XXIV nr 602
Ff korpral Berglund oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.

Haveri 1941-06-09 vid F 4. Märkning 4-3
Motor: My XXIV nr 602
Ff kadett Lundström oskadad
Orsak till haver: Fpl kolliderat med gränsmarkering vid utkörning till start.
Skador flygplan: Propellerns samtliga blad kassabla. Inklädnad till landningsställ skadad.
Skador motor: Propelleraxeln eventuellt krökt.
Beräknad reparationskostnad 5.800:- kr

Förråd 1941-10-23. Motorn ur tjänst, brända cylindertoppar
Verkstad 1941-11-28. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My XXIV nr 682 inmonterad
Formation 1941-12-29

Haveri 1942-01-21 vid F 4. Vid kontroll av omladdningshandtagen till fasta ksp å fpl 7017 råkade korpral 287 Danielsson avfyra tre av ksp, varvid elva skott avlossades. Märkning 4-3
Motor: My XXIV nr 682
Orsak till haveri: Genomskjuten på marken av annat fpl:s (7017) fasta ksp.
Skador flygplan: Skevningsroder. Samtliga balkar genomskjutna. 3-4 spryglar samt framkant och översideplåt.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Haveri 1943-02-23
Orsak till haveri: Påkörd av S 17B nr 17150 vid landning på skidor i närhet av hangar.
Skador flygplan: Vänster vingspets skadad. Vingens framkant skadad. Sidorodret och fenan bräckta.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Verkstad; liten översyn, motorbyte. Beräknas påbörjas 1944-06-01, beräknas klar 1944-07-15

Haveri 1944-10-27 vid F 4. Märkning 4-blå I
Motor: My XXIV nr 602
Ff Kaptenløjtnant K. Van Mylich-Muxoll oskadad
Orsak till haveri: Kollision mellan startande och landande fpl. (7015)
Skador fpl: Vänster landningsklaff, vänster skevningsroder och propeller skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.700:- kr

Ur rapport:

Löjtnant Knudsen anförde i huvudsak följande:
att han i fpl TD beordrats utföra bedömningsövning 2x90°;
att han under tillbakakörningen till startlinjen för förnyad start ej observerat fpl TI som då befann dig i
trafikvarvet;
att han ställde upp på startlinjen med fpl klart för start;
att han från TL fick order att starta;
att han efter det han fått startorder rättat in fpl något mer åt höger än vad märket angav då han var av den
uppfattningen, att vinden kom något från höger;
att han därefter omedelbart dragit på gasen och startat;
att han under staten hade sin uppmärksamhet riktad snett ut åt vänster;
att han i lättningsögonblicket kände en kraftig stöt i fpl varvid detsamma vreds runt åt höger ungefär 180°
varvid även landningsstället bröts av;
att han ej förrän han stigit ur det havererade fpl fått klart för sig vad han kolliderat med.

Uppläst och vidkänt:
D.Knudsen
Löjtnant

Kadett Nordlander anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som TL vid landningsmärket;
att märket var utlagt som hjälptecken;
att fpl TD som stod på startlinjen fått starttecken omedelbart efter det att fpl TI svängt in på landningslinjen;
att sedan fpl TD fått starttecken ägnat hela sin uppmärksamhet åt det landande fpl;
att TD startat utan större fördröjning;
att han bedömde, att omedelbart efter det att TD erhållit starttecken, fpl TI befann sig c:a 300 m bakom märket;
att fpl TI hade ganska hög planéfart;
att han ej vinkat upp det landande fpl då han ej ansåg att någon kollisionsrisk förelåg;
att han insåg risk för kollision först sedan fpl TI passerat märket och att detta fpl drev åt vänster samtidigt som
TD startade något snett åt höger;
att han då ej kunde göra något för att förhindra kollisionen.

Uppläst och vidkänt:
Carl-Oskar Nordlander
Kadett

Korpral Larsson anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som fsig i fpl TD;
att han under starten arbetade med radion och därför ej observerade det landande fpl;
att han upptäckt fpl TI i samma ögonblick som kollisionen inträffade;
att han var av den uppfattningen, att fpl TI kom snett bakifrån höger.

Uppläst och vidkänt:
Olle Larsson
Korpral

Korpral Bergström anförde i huvudsak följande:
att han beordrats som fsig i fpl TI;
att han under planén före landningen såg fpl TD stående på startlinjen;
att han under den fortsatta planén såg fpl TD starta;
att han bedömde att TI då befann sig c:a 200 m bakom märket;
att han såg det startande fpl under hela planén men att det befann sig väl framför och till vänster om TI;
att TI under sista delen av landningen kommit upp i jämnhöjd med fpl TD och sedan hastigt gled ut åt vänster;
att han ropade åt föraren att se upp för det landande (sic) fpl, men att kollisionen inträffade i samma ögonblick;
att han var av den uppfattningen, att planéfarten var ovanligt hög.

Uppläst och vidkänt:
Mats Bergström
Korpral

Kaptenlöjtnant Muxoll anförde i huvudsak följande:
att han i fpl TI beordrats utföra bedömningsövning 2x90°;
att märke var utlagt;
att han då han befann sig på baslinjen observerade ett fpl på marken som körde mot startlinjen;
att han efter avsvängningen på landningslinjen helt ägnat uppmärksamheten åt bedömningen och ej iakttagit
det fpl, som stod på startlinjen
att fpl sattes c:a 75-100 m framför märket och i början av utrullningen upptäckte han fpl TD, som då befann sig
omedelbart till vänster om honom och hade högre fart än TI;
att ögonblicket efter att TD:s fena träffade vänster vingnock på fpl TI så att detta fpl vreds runt 180° och
fortsatte att rulla i landningsriktningen med stjärten före;
att han var av den uppfattningen, att vinden kom något från höger, varför han under den sista delen av landningen drivit åt vänster.

Uppläst och vidkänt:
K.v. Mylich-Muxoll
Kaptenlöjtnant

Av besiktning och förhör framgår, att skada föranletts av:
Att kollisionen mellan fpl inträffat på grund av att det landande fpl drivit något åt vänster och det startande fpl startat något snett åt höger så att deras banor skurit varandra. TL har bedömt situationen så, att TD skulle hinna starta innan TI landade. En bidragande orsak till denna felbedömning kan ha varit, att TI hade ovanligt hög planéfart.

Östersund den 30/10 1944
Gunnar Wetterholm
Förhörsledare
S.Hardenborg
Protokollförare
Beslut:
Landande ff har brustit i uppmärksamhet. Bidragande orsak har varit, att landande fpl drivit till vänster under landningen. Startande fpl har startat snett till höger i förhållande till vindriktningen.

Östersund den 20/11 1944
Björn Bjuggren
Chef
Ragnar Fr Bengtson

Överlämnat till F 3 1944-11-17
Till CVM 1946-03-22 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 602.
Anmäld klar 1946-07-02. Motor typ My XXIV nr 820 inmonterad.
Till F 3 1946-07-02.
Till F 3 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1949-07-02, klar 1949-08-05
Kasserat 1950-01-26. Gångtid 957 tim. Antal flygningar 1225 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst