Sida 1 av 1

7010 B 5B

InläggPostat: 05 okt 2013, 06:01
av Leif Fredin
7010
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 144
Levererat till F 4 1940-06-30
Märkning 4-21
Godkänt 1940-07-19

Haveri 1940-09-10 vid Stigtomta (Nyköping), 2.div., märkning 4-21
Orsak till haveri: Kollision med lastbil vid körning av motorn med olåsta hjulbromsar.
Skador flygplan: Propeller typ Hamilton Standard nr 40325 deformerad.
Förare: Mekaniker Sven Eriksson

Verkstad F 4 1940-09-27. Fpl ur tjänst t v på grund av sprickor vid kspluckor. Vingmodifiering
Formation 1940-11-11

Haveri 1941-06-09. Fpl gått på nosen vid markkörning efter landning.
Skador flygplan: Propellerns samtliga blad kassabla. Flygkroppen knäckt vid spanarsittbrunn samt vid stjärt. Sporrställ skadat.
Ff löjtnant Rudenschöld

Till SAABL 1941-06-16. Haverireparation
F 4 verkstad 1941-07-25. Liten översyn.
Formation 1941-08-26

Haveri 1942-03-06 vid F 4 Huven över förarsitsen bortblåst vid dykning, märkning 4-10
Besättningen, ff vpl korpral Sven Ivarsson, flygskytt vpl Olsson oskadad

1.div 1942-04. Märkning 4-vit D
1.div 1942-05. Märkning 4-vit B

Haveri 1944-02-01 vid krigsflygfält nr 26; övningens natur: överflygning av fpl för vissa prov med rep. värn.
Orsak till haveri: Kollision med en sten.
Skador flygplan: Sporre, sporrstötta och spant 16 skadade.
Ff fänrik E. Stig R. Hardenborg

Nödlandning i skog 1944-06-13 vid F 4 (Rödölandets sydspets).. Motorstörningar.
Skador flygplan: Vingar kraftigt skadade, delvis avslagna, landningsställ avslaget, stjärtparti tillstukat. Smärre skador å kropp och inredning. Propellerblad bockade.
Ff vpl furir Lundin

Kasserat 1944-07-11

Re: 7010 B 5B

InläggPostat: 10 mar 2019, 19:59
av Bengt Ekbladh
7010 B 5B
...
OM ..Nödlandningen /Totalhaveriet i skog 1944-06-13 vid F 4 (Rödölandets sydspets).. Motorstörningar.
7010 kolliderar träd och slår i marken, brand som snabbt släcks av förgasareldsläckaren
Ff vpl furir Lundin (FFSU) får små blessyrer.

Haveriorsak: kuggarna i magnetdrevet hade avskruvats. Då ändrades inställningen av tändningen
och tändningen i ingasröret skadas.
Planets Märkning anges till 4-röd B

Re: 7010 B 5B

InläggPostat: 10 mar 2019, 20:21
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:7010 B 5B
...

Haveriorsak: kuggarna i magnetdrevet hade avskruvats. Då ändrades inställningen av tändningen
och tändningen i ingasröret skadas.
Planets Märkning anges till 4-röd B



Ordet är nog inte "avskruvats" utan "avskjuvats"! Beskrivningarna bör helst vara begripliga :-)

Exempel; Se punkt 1.16 i denna haverirapport: https://www.havkom.se/assets/reports/RL ... SE-XFX.pdf Vissa likheter i följderna av att något gick sönder....

Re: 7010 B 5B

InläggPostat: 11 mar 2019, 00:22
av Bengt Ekbladh
Lars Sundin skrev::

Ordet är nog inte "avskruvats" utan "avskjuvats"! Beskrivningarna bör helst vara begripliga
Ber om ursäkt om mina stavningar...
Det var alltså obegripligt....eller förstår man vad som menas?

Kan jag alltså få rådgöra med dig om jag har stavningsfrågor?

(Undrar faktiskt vad detta har med 7010 B 5B att göra???)

Re: 7010 B 5B

InläggPostat: 11 mar 2019, 06:06
av Lars Sundin
Hej Bengt!

Något måste ha gått fel på vägen mellan original FV-dokument (kanske handskrivet) och tills du skrev ditt inlägg. Jag känner ej källdokumentet, är det ett FV-dokument, Leif Fredins bearbetning e d.

Det gäller både "avskjuvningen" och "tändningen i ingasröret". Det är lätt att föreställa sig fel i tolkningen av en handstil. "Tändningen i ingasröret" ska kanske vara "tätningen i ingasröret".